Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2747117_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. september 2023
J nr.
2023 - 3710
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. juni stillet mig følgende
spørgsmål 337 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 337
Hvad vurderes effekten og skyggeprisen at være ved at gennemføre en tidligere
indfasning af grøn skattereform, som anbefalet af CONCITO i »Sidste udkald for at
nå klimamålet for 2025« fra maj 2023, hvilket primært vil ramme elproduktion på
kul?
Svar
CONCITO anbefaler i »Sidste udkald for at nå klimamålet for 2025« fra maj 2023,
at den del af industriens energiafgift på 8,7 kr./GJ, som overstiger EU’s minimums-
afgift på 4,5 kr./GJ, i 2024 omlægges til en CO
2
-afgift på 75 kr./ton. CONCITO fore-
slår, at denne CO
2
-afgift også skal gælde for elproduktion, som ellers er fritaget for
CO
2
-afgift i 2024, og skønner med betydelig usikkerhed, at dette kan reducere ud-
ledningerne fra kulbaseret elproduktion med 0,4 mio. ton CO
2
i 2024.
Skatteministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”En omlægning og udvidelse af afgifterne i 2024 som foreslået af CONCITO, skøn-
nes at medføre en meget begrænset CO
2
-reduktion på under 0,1 mio. ton CO
2
i
2024
.
Reduktionerne kommer helt overvejende fra elproduktion, hvor den marginale
CO
2
-skyggepris på kvoteomfattet elproduktion isoleret set udgør 75 kr./ton CO
2
(faktorpriser)
,
svarende til afgiftssatsen. Elproduktion udenfor kvotesektoren er om-
fattet af den gældende CO
2
-afgift på ca. 180 kr./ton.
For så vidt angår CO
2
-effekter er det alene energiforbrug til almindelig proces, som
efter gældende regler er omfattet af energiafgiften på 8,7 kr./GJ i 2024. Omlægnin-
gen vil dermed – udover afgiften på elproduktion – alene føre til en begrænset af-
giftsstigning på kul- og olieprodukter til almindelig proces, mens omlægningen vil
være stort set neutral for naturgas. CO
2
-effekten er skønnet med udgangspunkt i
samme metode som anvendt i forbindelse med
Aftale om grøn skattereform for in-
dustri mv.
og er behæftet med stor usikkerhed.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om effekten og skyggeprisen at være ved at gennemføre en tidligere indfasning af grøn skattereform
2747117_0002.png
En sådan omlægning og udvidelse vurderes meget vanskelig at implementere i
2024, idet det forudsætter lovgivning og systemtilretning. En implementering af for-
slaget vil desuden udgøre en grundlæggende ændring af CO
2
-afgiftsloven. I dag er
CO
2
-afgiftsloven balanceret omkring samme afgiftssats pr. ton CO
2
, og en omlæg-
ning som foreslået af CONCITO vil medføre en differentiering af afgiften og en ud-
videlse til visse kvoteomfattede områder. En sådan omlægning og differentiering vil
desuden kunne indebære statsstøtte, som ikke vurderes at kunne begrundes ud fra
de overvejelser, der ligger bag indretningen af den gældende CO
2
-afgift.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2