Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2754350_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. september 2023
J nr.
2023-3711
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. juni stillet mig følgende
spørgsmål 336 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 336
Hvad ville omkostningen være ved at fastholde det nuværende fortrængningskrav
og tilføje et supplerende krav om minimum 0,5 pct. avancerede biobrændstoffer i
2025, så Danmark lever op til EU's forpligtelser?
Svar
Der tages udgangspunkt i en beregning, hvor målopfyldelsen af VE-direktivets krav
om anvendelse af 1 pct. avanceret biobrændstof (inkl. dobbeltælling) i 2025, sker
igennem fastsættelsen af et iblandingskrav for avanceret biobrændstof, og hvor det
nugældende CO
2
e-fortrængningskrav fastholdes. Effekterne fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Konsekvenser ved at opfylde VE-direktivets krav til avancerede biobrændstoffer i 2025.
CO2-effekt i
2025, mio. ton
(heraf som
følge af
adfærd)
Opfyldelse af av. bio krav.
Fortrængningskrav fastholdes
på 5,2 pct. med supplerende
krav til avancerede biobrænd-
stoffer.
Omkostninger
Stigning i pris
Hushol
på diesel,
Erhverv
Stat,
dninger
øre/liter ekskl.
, mio.
mio. kr.
, mio.
moms (inkl.
kr.
kr.
moms)
Gnsn.
skygge-
pris, kr. pr.
ton CO2e
0,02 (0,03)
50
50
50
3 (3)
10.250
Anm.: I revisionen af VE-direktivet indgår en ny definition af det omfattede energiforbrug, der er underlagt
kravet om 1 pct. avancerede biobrændstoffer (inkl. dobbelttælling) i 2025. Da dette forventes endeligt
vedtaget i efteråret 2023, er dette lagt til grund for beregningen. Endvidere er antaget samme regulering
som er gældende i Danmark i dag, hvor de avancerede biobrændstoffer bidrager til opfyldelsen af det
generelle CO
2
e-fortrængningskrav.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet.
Opfyldelsen af kravet til avancerede biobrændstoffer vil medføre en marginalt redu-
ceret anvendelse af biobrændstoffer, hvormed CO
2
-udledningerne umiddelbart
øges. Dette fordi fortrængningen ved avancerede biobrændstoffer er højere end
ved 1. generations biobrændstoffer. Prisen på diesel vil samtidig stige som følge af
højere priser på avancerede biobrændstoffer, og adfærdseffekterne som følge
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om omkostningen være ved at fastholde det nuværende fortrængningskrav
2754350_0002.png
heraf vil opveje denne effekt, så nettoeffekten er en reduktion på ca. 0,02 mio. ton
CO
2
som følge af et lavere brændstofforbrug.
Skyggeprisen vil være ca. 10.250 kr./ton, som er relativt højt sammenlignet med
andre tiltag omhandlende VE-brændstoffer. Skyggeprisen bliver høj, bl.a. da tiltaget
erstatter en type VE-brændstof med en anden type dyrere VE-brændstof, hvor
begge typer af VE-brændstoffer opgøres som CO
2
-neutralt.
Revisionen af VE II-direktivet og EU-energiforpligtigelsen
I Klimastatus og –fremskrivning 2023 blev det vurderet, at Danmark ikke opfylder
EU-energiforpligtelsen om anvendelse af 1 pct. avancerede biobrændstoffer (op-
gjort inkl. dobbelttælling) i transportsektoren i 2025.
Med den foreløbige aftale om en revision af VE II-direktivet mellem hhv. Europa-
Parlamentet, Europa-Kommissionen og Rådet bliver kravet om avancerede bio-
brændstoffer udvidet til at omfatte hele transportsektoren, inklusiv international sø-
fart og -luftfart, hvilket isoleret set bringer Danmark længere fra en opfyldelse af
kravet.
Der er i den endelige tekst for det reviderede direktiv indsat en mulighed for med-
lemsstaterne til at medtælle al biogas injiceret i gasnettet uanset, om biogassen er
brugt til opvarmning, industri eller brændstof ved opfyldelse af transportmålene i
VE-direktivet. Det er den foreløbige vurdering, at Danmark vil kunne efterleve for-
pligtigelsen om avancerede biobrændstoffer i transportsektoren i 2025, som følge
af muligheden for at medtælle injicering af biogas i gasnettet.
Aftale om det reviderede VEII-direktiv forventes endeligt vedtaget i efteråret 2023,
og skal implementeres i dansk lovgivning senest foråret 2025.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2