Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2743197_0001.png
30. august 2023
J.nr. 2023 - 5640
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 330 af 28. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om klimaeffekten af de efterspurgte tiltag
2743197_0002.png
Spørgsmål
I svar på KEF alm. - del spm. 277, 280 og 287 svares der ikke på, hvad klimaeffekten af
de efterspurgte tiltag er. Ministeren bedes oversende en beregning heraf.
Svar
KEF alm. del - spm. 277, 280 og 287 handler alle om effekter ved ændring af afgifter på
motorområdet, herunder dieselafgift, afgift på biobrændstoffer til motorbrændstof og re-
gistreringsafgift.
Der spørges til provenu-, CO
2
- og fordelingseffekter i årene 2023-2027. I KEF alm. del
endeligt svar på 277 og 287 svares der på provenu- og fordelingseffekterne ved tiltagene.
I svaret på KEF alm. del
spm. 287 angives et skøn for den forventede CO
2
-effekt over
levetiden for nyregistreringsårgangen 2024. I KEF alm. del
endeligt svar på 280, som
omhandler afgiftsfritagelse af biobrændstoffer, redegøres der for, at en sådan afgiftsfrita-
gelse ikke er forenelig for EU’s energibeskatningsdirektiv, som indeholder minimumsaf-
giftssatser for blandt andet biobrændstoffer til transport.
Generelt gælder det, at der er betydelig usikkerhed forbundet med skøn over de efter-
spurgte effekter. For eksempel for forhøjelse af dieselafgiften er der flere elementer, der
kan påvirke niveauet af grænsehandel. Såsom priser, regulering og afgifter mv. i Danmark,
Tyskland og Sverige, men også i en række andre lande, da lastbiler typisk kan køre over
2.000 km på en tank. Udviklingen i antallet af køretøjer, der krydser landegrænserne, og
lastbilernes kørselsmønstre vil også have betydning for grænsehandel. Ligeledes er der be-
tydelig usikkerhed forbundet med at skønne over ændringen i bilsalget ved ændringer i re-
gistreringsafgiften.
Nedenfor gennemgås skøn for CO
2
-effekterne.
Forhøjelse af dieselafgiften (KEF alm. del
spm. 277)
I KEF alm. del
spm. 277 spørges der til effekter ved forhøjelse af dieselafgiften med 1
kr./liter. I svaret er lagt til grund, at udligningsafgiften reduceres samtidig med en forhø-
jelse af dieselafgiften, hvormed person- og varebiler i gennemsnit ikke påvirkes af forhø-
jelsen.
I 2024-2027 skønnes med betydelig usikkerhed, at en forhøjelse af dieselafgiften (med
100 øre/liter og parallel reduktion af udligningsafgiften) vil medføre en CO
2
-reduktion på
ca. 1,1 mio. ton,
jf. tabel 1.
Som følge af grænsehandel vil størstedelen af CO
2
-reduktionen
i Danmark blive erstattet af øgede CO
2
-udledninger i andre EU-lande, som samtidig vil
kunne få et øget afgiftsprovenu for afgifter på brændstof.
Forhøjelse af den mellemste og høje sats i CO
2
-tillægget (KEF alm. del
spm. 287)
I KEF alm. del
spm. 287 spørges der til effekter ved en fordobling af den mellemste og
høje sats i registreringsafgiftens CO
2
-tillæg.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om klimaeffekten af de efterspurgte tiltag
2743197_0003.png
En fordobling af den mellemste og høje sats i registreringsafgiftens CO
2
-tillæg skønnes at
medføre en CO
2
-reduktion på ca. 0,01 mio. ton i 2024 stigende til ca. 0,05 mio. ton i
2027,
jf. tabel 1.
CO
2
-reduktionen er baseret på den forventede ændring i bilsalget, idet sal-
get af konventionelle biler falder og salget af elbiler stiger. Den forholdsvis beskedne
CO
2
-reduktion i de pågældende år skal ses i lyset af, at forhøjelsen alene påvirker nybilsal-
get frem mod 2027 og ikke den eksisterende bilbestand.
Tabel 1. CO
2
-reduktion ved KEF 277 og KEF 287
Mio. ton
Forhøjelse af dieselafgiften med 100 øre/li-
ter (KEF 277)
Fordobling af den mellemste og høje sats i
CO
2
-tillægget (KEF 287)
1
2024
1,1
0,01
2025
1,1
0,02
2026
1,1
0,03
2027
1,1
0,05
Anm.: 1) Der er forudsat en gns. årskørsel på 16.000 km og en gns. (realitetskorrigeret) CO
2
-udledning på 164 gram pr. km
for konventionelle biler og 82 gram pr. km for plug-in hybridbiler svarende til en halv konventionel bil.
Kilde: Skatteministeriet.
Afgiftsfritagelse af biobrændstoffer til motorbrændstof (KEF alm. del
spm. 280)
I KEF alm. del
spm. 280 spørges der til effekter ved afgiftsfritagelse henholdsvis 1. ge-
nerations biobrændstof og 2. generations biobrændstof
Jævnfør KEF alm. del
endeligt svar på spm. 280 er det ikke muligt at fastsætte afgiften
for biobrændstoffer anvendt som motorbrændstof til under EU’s minimumssatser, hvor-
for der ikke estimeres en CO
2
-effekt.
Side 3 af 3