Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2715133_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. maj 2023
J nr.
2023-906
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. januar stillet mig følgende
spørgsmål 33 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 33
Vil ministeren udarbejde en tabel, der synliggør de økonomiske vilkår og forskelle
for erhverv, private samt for offentlige investeringer i solceller på egne arealer i
kommuner, regioner og staten?
Svar
Eftersom solceller på egne arealer for private, virksomheder og offentlige institutio-
ner som regel opsættes på tagarealer med et egetforbrug for øje, er dette udgangs-
punkt for besvarelsen.
Det kan indledende bemærkes, at der er mange faktorer med betydning for økono-
mien ved egetforbrug for solcelleanlæg, der ikke direkte er påvirket af statslige reg-
ler, herunder besparelse på markedsprisen på el, Energinets og netselskabernes
tariffer.
Endvidere medfører den statslige elafgift, at der gives et indirekte tilskud til solceller
med et egetforbrug, idet egetforbrug af el fra solcellerne er fritaget for elafgift. Elaf-
giften er forskellig for forskellige anvendelser. For husholdninger og offentlige insti-
tutioner er satsen for elafgiften 69,7 øre pr. kWh, mens elafgiften er 0,4 øre for er-
hverv. Satsen for husholdninger og offentlige institutioner vil dog gradvist blive ned-
sat frem mod 2030.
Det indirekte tilskud via elafgiftsfritagelsen pr. kWh, der egetforbruges, er således
større for husholdninger og det offentlige, der betaler den høje elafgiftssats, end for
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om en tabel, der synliggør de økonomiske vilkår og forskelle for erhverv, private samt for offentlige investeringer i solceller på egne arealer i kommuner, regioner og staten
2715133_0002.png
erhverv, der betaler den lave sats. Endvidere er der forskel på hvor stor en andel af
elproduktionen fra solceller, der egetforbruges frem for at blive solgt til elnettet.
Forskellen i egetforbrug medfører stor variation i det gennemsnitlige indirekte til-
skud pr. kWh, solcellerne producerer. Det kan generelt forventes, at der er mulig-
hed for en større andel egetforbrug fra solceller opsat af offentlige institutioner og
erhverv, end for private, bl.a. grundet deres forbrugsmønster.
For offentlige institutioner stilles der dog som hovedregel krav om, at kommuner og
regioner udskiller deres solcelleanlæg i et selskab. Kravet om selskabsudskillelse af
solcelleanlæg medfører, at egetforbruget af el fra solceller som udgangspunkt på-
lægges elafgift (men ikke tariffer). Det bemærkes, at nogle offentlige solcelleanlæg
er dispenseret fra kravet om selskabsudskillelse. Der har tidligere eksisteret forskel-
lige dispensationsordninger, hvor de fleste i dag er afskaffet. Hvis solceller opstilles
i forbindelse med nybyggeri eller gennemrenoveringer, og de opsatte solceller udgør
en del af bygningens energiramme, har kommuner og regioner dog mulighed for at
søge dispensation for kravet om selskabsudskillelse.
1
Tabel 1
viser en mulig besparelse ved egetforbrug af elektricitet fra solceller. Værdi-
erne i tabellen bygger på gennemsnitsværdier eller antagne værdier. Elprisen vil i
realiteten variere fra time til time og fra år til år. Nettariffen varierer mellem netselsk-
aber og afhænger af spændingsniveauet på tilslutningspunktet. Værdierne i tabellen
er derfor et gennemsnit fra repræsentative netvirksomheder, mens forbrugstarifferne
fastsættes af Energinet. I tabellen er der for elafgiften benyttet satsen for 2023, dog
skal det bemærkes, at den almindelige elafgift i første halvår af 2023 er nedsat til 0,8
øre/kWh. Tabellen tager ikke højde for elafgiftsnedsættelsen. Rådighedstariffen,
som typisk pålægges solcelleanlæg med en kapacitet på mere end 50 kW, betales
pr. kWh, der egetforbruges. For solcelleanlæg under 50 kW betales typisk en årlig,
mindre engangsbetaling – denne er ikke medtaget i tabellen.
Tabellen viser hvilke elementer af en elregning, der kan spares ved at egetforbruge
el fra solceller. En ”-” angiver, at elementet ikke er relevant. Foruden besparelser ved
egetforbrug, kan der opnås en indtægt gennem salg af elektricitet til det kollektive
elnet. Disse indtægter fremgår ikke af tabellen. Den samlede besparelse ved et eget-
1
Muligheden for dispensation skal ses i lyset af at opstillingen af solcelleanlæg kan forhindre
merudgifter til at opfylde EU-krav mv. (energiramme) for offentlige bygninger.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om en tabel, der synliggør de økonomiske vilkår og forskelle for erhverv, private samt for offentlige investeringer i solceller på egne arealer i kommuner, regioner og staten
2715133_0003.png
forbrug vil afhænge af, hvor stor en andel af den producerede strøm der egetforbru-
ges. Som det fremgår af tabellen, er nogle besparelse ens for private, erhverv og
offentlige solcelleanlæg, mens andre varierer
2
.
Jf. tabel 1 er distributionstariffen højest for private, øvrigt erhverv og offentlige sol-
celleanlæg. Derfor er besparelsen på distributionstariffen ved at egetforbruge strøm
fra egne solceller størst her, og totalt set størst for øvrigt erhverv og offentlige solcel-
leanlæg, da de oftest har mulighed for at egetforbruge mere af den producerede
strøm.
Tabel 1: Eksempel på forventede besparelser ved egetforbrug af elektricitet fra solceller
Offentlige selskabsud-
Private
Industrierhverv
Øvrigt erhverv
skilte solcelleanlæg
Elpris
Distributionstarif (nettarif)
Forbrugstariffer (Transmissi-
11,20
ons- og systemtarif)
Elafgift
Rådighedstarif
Samlet besparelse ved eget-
154,22
forbrug
Alle tal er angivet i øre/kWh eksl. moms
54,16
81,94
84,52
69,70
-
0,40
-2,40
0,40
-
-
-
11,20
11,20
11,20
40,00
33,32
40,00
4,96
40,00
30,34
40,00
33,32
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
2
Under antagelse af, at offentlige institutioner med dispensation fra kravet om selskabsud-
skillelse har mulighed for at egetforbruge 70 pct., vil den indirekte støtte via elafgiftsfritagel-
sen for egetforbrug kunne opgøres til 48,8 øre pr. produceret kWh (70 pct. af elafgiften på
69,7 øre/kWh). Under antagelse af, at private husholdninger har mulighed for at egetforbru-
get 20 pct., vil den indirekte støtte via elafgiftsfritagelsen kunne opgøres til ca. 13,9 øre pr.
produceret kWh (20 pct. af elafgiften på 69,7 øre/kWh).
Side
3/3