Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2743822_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. august 2023
J nr.
2023 - 3605
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 28. juni 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 329 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 329
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang kommunalt ejede kraft -, el- og varme-
værker opkøber CO
2
-kvoter med henblik på at tjene penge på videresalg ved en
eventuel prisstigning, uagtet at de ikke har et forbrug svarende til indkøbet af kvo-
terne, altså spekulation? Og vil ministeren redegøre for, hvem der hæfter, såfremt
kvoternes værdi falder, og slutteligt vil ministeren så tilkendegive sin holdning til så-
dan en praksis i offentligt ejede virksomheder?
Svar
Jeg har indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, herunder Erhvervsstyrelsen, ved-
rørende handel med CO
2
-kvoter, som oplyser følgende:
”Det er ikke muligt at se i EU’s CO
2
-kvoteregister, hvad formålet med transaktioner
er. Kvoteomfattede virksomheder, herunder kommunalt ejede kraft-, kraftvarme- og
varmeværker handler på kvotemarkedet for at mindske deres omkostninger ved
køb af kvoter, herunder ved at deltage i auktioner af CO
2
-kvoter, at foretage aftale
om risiko afdækning (hedging) eller at indgå langtidskontrakter for levering af kvo-
ter. Derfor er det ikke muligt at vurdere, om transaktioner sker alene med det formål
at spekulere på kvotemarkedet.
Erhvervsstyrelsen er ikke bekendt med, at kommunalt ejede kraft-, kraftvarme- og
varmeværker handler med CO
2
-kvoter med henblik på at tjene penge på videresalg
ved en eventuel prisstigning, uagtet at de ikke har et forbrug svarende til indkøbet
af kvoterne, altså spekulation”
I en situation, hvor et kommunalt ejet anlæg handler med CO
2
-kvoter og lider et
tab, vil der være forskel på, hvordan tabet kan håndteres, på el- og varmeområdet,
da sektorreguleringen er forskelligt.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Udgangspunktet for salg af el er, at markedsprisen afgøres af det højeste salgsbud
som er nødvendig for at dække efterspørgslen i den givne time. En elproducent
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, i hvilket omfang kommunalt ejede kraft-, el- og varmeværker opkøber CO2-kvoter med henblik på at tjene penge på videresalg ved en eventuel prisstigning, uagtet at de ikke har et forbrug svarende til indkøbet af kvoterne, altså spekulation
2743822_0002.png
agerer som pristager på elmarkedet og vil derfor ikke ændre budstrategi med hen-
blik på at dække evt. tab fra andre handler. Et eventuelt tab på CO
2
-kvotemarkedet
fraregnes overskuddet eller ender som et tab i producentens regnskab.
Generelt er et kraftvarme- og varmeværk underlagt et princip om, at værket alene
kan indregne nødvendige udgifter i forbindelse med driften heraf i varmeforbruger-
nes pris. Kraftvarme- og varmeværkerne har mulighed for at indregne omkostnin-
ger til erhvervelse af CO2-kvoter i varmeforbrugernes pris, hvis erhvervelsen har
været nødvendig for at dække CO2-udledningen ved produktionen. I forhold til er-
hvervelse af CO
2
-kvoter, som ikke er nødvendige i produktionen af varme, vil det
komme an på en konkret vurdering om en sådan udgift vil kunne indregnes i var-
meprisen. Det vil i sidste ende være Forsyningstilsynet, som træffer afgørelse om,
hvorvidt det er lovligt at indregne en bestemt udgift.
Hvor der ikke er tale om en nødvendig udgift, må kraftvarme- og varmeværkerne
selv hæfte for tabet. Det vil afhænge af selskabets konstruktion, hvem der i sidste
ende måtte hæfte for eventuelle tab. Idet spørgsmålet går på kommunalt ejede
kraft-, kraftvarme- og varmevæ rker, vil der være risiko for, at kommunen i sidste
ende hæfter for eventuelle tab.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at jeg forventer, at de kommunalt ejede kraft-,
kraftvarme- og varmeværker har fokus på deres kerneforretning og ansvar over for
ejerne. Risikoafdækning og langsigtskontrakter for levering af CO
2
-kvoter kan være
fornuftige værktøjer. Handel på energimarkeder kan dog også være kompliceret,
hvorfor bestyrelsen i de pågældende kraft-, kraftvarme- og varmeværker skal sikre,
at selskabet har de rette kompetencer og professionalisme til at varetage dette an-
svar.
Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme
af 25. juni 2022 blev det besluttet, at der
i de kommunale fjernvarmeselskaber skal være en klar adskillelse af myndighed og
drift, og bestyrelsen skal bestå af mindst to uafhængige bestyrelsesmedlemmer,
hvilket forventes at understøtte en mere professional og transparent drift .
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2