Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2728446_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 21. juni 2023 vedr.
samrådsspørgsmål Å og AA
Center
Center for international klima
og energi
Kontor
EU-kontoret
Dato
20. juni 2023
J nr.
2023-3001
/ PEHPE
Samrådsspørgsmål Å og AA
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har Mai
Villadsen (EL) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet
ministeren følgende to samrådsspørgsmål Å og AA:
Samrådsspørgsmål Å:
”Vil ministeren redegøre for Mærsks indflydelse på
fastlæggelsen af regeringens forhandlingsposition i forhold
til en EU-baseret global klimaskat på shipping, herunder
hvordan dette harmonerer med regeringens eksterne
kommunikation om at trække EU i en grønnere retning og
ambition om at overholde Paris-aftalen?”
Samrådsspørgsmål AA:
”Vil ministeren med udgangspunkt i den konkrete sag om
EU’s globale shipping skat redegøre for, hvorfor regeringen
har ladet sin klimapolitik diktere af Mærsk, og om dette
også er tilfældet i aktuelle verserende sager?”
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Å-AA om Mærsks indflydelse på regeringens klimapolitik og forhandlinger i EU
2728446_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for de to
spørgsmål, som jeg på bedste vis vil forsøge at
besvare i det følgende.
Indledningsvist skal jeg understrege, at de forhold,
der spørges ind til, fandt sted under den tidligere
regering, hvori såvel klima-, energi- og
forsyningsministerposten og erhvervsministerposten
var besat af andre personer.
Det er mig, der som nuværende minister for klima-,
energi- og forsyning besvarer samrådet, da det er
min forgænger og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, der i den relevante periode
havde ansvaret for at forhandle sagen i EU og
forelægge regeringens holdning for Folketingets
Europaudvalg. Men jeg håber, at udvalget har
forståelse for, at det ikke var denne regering eller
jeg selv, der havde ansvaret i den relevante
periode.
[Samrådsspørgsmål
Å – regeringens holdning til
udvidelsen af ETS til søfarten
]
International skibsfart står for ca. 2-3 pct. af de
globale drivhusgasudledninger, og det er vigtigt, at
vi får reguleret og nedbragt disse udledninger.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Å-AA om Mærsks indflydelse på regeringens klimapolitik og forhandlinger i EU
2728446_0003.png
Søfarten er global, og Danmark har derfor –
sammen med de øvrige EU-lande - i en årrække
arbejdet for global regulering af søfartens
klimabelastning gennem FN’s søfartsorganisation,
IMO.
Kommissionen annoncerede i december 2019 i sin
meddelelse om den Europæiske Grønne Pagt, at
den ville fremsætte forslag om inklusion af søfarten i
EU’s kvotehandelssystem – det system, vi kender
som ETS.
Ministeriet har oplyst mig, at den daværende
regering støttede et EU-tiltag, der skulle reducere
søfartens klimabelastning. Samtidig arbejdede man
for et tiltag, der understøttede en global løsning i
regi af IMO, og som skulle sikre europæisk søfarts
konkurrenceevne og skabe reelle reduktioner.
Skibe, der sejler under et flag fra et EU-land, udgør
ca. 17 procent af verdensflåden. Sejlads mellem
havnene i EU samt ind og ud af EU står kun for ca.
15 procent af den globale skibsfarts samlede
udledninger. Derfor er det vigtigt med global
regulering af skibsfartens klimabelastning.
I vinteren 2020 – 2021 gennemførte Kommissionen
en offentlig høring om indholdet af den kommende
lovgivningspakke, der skulle gøre det muligt at leve
op til EU’s nye mål om at reducere udledningerne af
drivhusgasser med 55% i 2030. Det er den pakke,
vi senere kom til at kende som ”Fit for 55”.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Å-AA om Mærsks indflydelse på regeringens klimapolitik og forhandlinger i EU
2728446_0004.png
Ministeriet har oplyst mig, at den daværende
regering mente, at EU med en gradvis udvidelse af
ETS til søfarten kunne lægge pres på IMO for at
indføre en global klimaregulering af søfarten.
Derudover var man betænkelig ved, om en
europæisk løsning som en udvidelse af ETS til
søfarten ville blive for let at omgå, hvilket ville
reducere både europæisk konkurrenceevne og
forslagets klimaeffekt.
Derfor foreslog Danmark i sit høringssvar, at ETS i
en første fase skulle gælde for sejladser mellem
EU-landene. I en anden fase skulle der så være
mulighed for udvidelse til den globale skibsfart, hvis
der ikke skete tilstrækkelige fremskridt i IMO-
forhandlingerne.
Høringssvaret blev oversendt til Folketingets
orientering den 1. marts 2021.
I sommeren 2021 fremsatte Kommissionen sit
forslag til revision af ETS og herunder en udvidelse
til søfarten. Kommissionen foreslog, at både
udledningerne fra sejlads internt i EU og halvdelen
af udledningerne fra sejlads ind og ud af EU skulle
tælle med.
Ministeriet har oplyst mig, at den daværende
regering støttede Kommissionens forslag. Den
daværende regering forelagde forslaget for
Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 25. maj
2022. Der var bred opbakning til
forhandlingsoplægget, idet kun Dansk Folkeparti og
Nye Borgerlige var imod.
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Å-AA om Mærsks indflydelse på regeringens klimapolitik og forhandlinger i EU
2728446_0005.png
Ud fra en samlet vurdering fandt den daværende
regering, at Kommissionens forslag sikrede en
effektiv håndhævelse af EU-reglerne for at undgå
lækage og omgåelse.
Den daværende regering var også tilfreds med, at
reglerne var flagneutrale, så de gælder for alle
skibe, der sejler på europæiske havne.
Den daværende regering lagde vægt på, at der kom
en revisionsklausul. Den skulle sikre, at reglerne
revideres, når IMO vedtager et lignende, globalt
markedsbaseret tiltag.
Revisionen af ETS blev endelig vedtaget i foråret
2023, og Danmark kan være godt tilfreds med
resultatet – også når det drejer sig om søfarten.
Udvidelsen af ETS til søfarten kommer til at gå
hurtigere end foreslået af Kommissionen og
kommer til at gælde fuldt ud allerede fra 2026.
Samtidig omfattes også andre drivhusgasser end
CO
2
. Endelig er grunden blevet lagt for, at også de
mindre skibe på mellem 400 bruttoregisterton og
5.000 bruttoregisterton kan blive omfattet om få år.
Danmark har i forhandlingerne arbejdet for at
bevare en ambitiøs regulering af søfarten og for at
begrænse de forskellige undtagelser, som andre
lande har foreslået. Det er vi lykkedes med, og de
fleste af de undtagelser, der er kommet med, er
tidsbegrænsede.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Å-AA om Mærsks indflydelse på regeringens klimapolitik og forhandlinger i EU
2728446_0006.png
[Samrådsspørgsmål
AA – Mærsks indflydelse på
regeringens klimapolitik]
Hvad angår Mærsks indflydelse på regeringens
forhandlingsposition og på regeringens klimapolitik
vil jeg indlede med at sige, at vi i Danmark har en
stærk tradition for, at beslutningstagerne lytter til
interessenterne, når der skal laves nye love og
regler. Det har vi også gjort i sagen om udvidelsen
af ETS til søfarten.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst
mig, at ministeriet over sommeren 2021 sendte
Kommissionens ”Fit for 55”-forslag i høring i EU-
specialudvalget for Klima-, Energi og Forsyning.
Udvalgets medlemmer repræsenterer en lang
række interessenter fra både de berørte erhverv og
fra de grønne organisationer.
Høringssvarene er sammenfattet i det grund- og
nærhedsnotat, som blev oversendt til Folketinget
den 8. september 2021
Den 25. september 2021 blev der endvidere holdt et
møde i specialudvalget, hvor interessenterne havde
mulighed for at uddybe deres synspunkter.
Både den tidligere og den nuværende regering har
desuden modtaget henvendelser fra og holdt møder
med en række interessenter. Det gælder både
interessenter fra rederierhvervet og de grønne
organisationer.
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Å-AA om Mærsks indflydelse på regeringens klimapolitik og forhandlinger i EU
2728446_0007.png
For mit eget ministeriums vedkommende kan jeg
sige, at vi altid bestræber os på at inddrage dem,
som bliver berørt af kommende, ny regulering.
I EU-sager ser både den tidligere og den
nuværende regering det som en helt naturlig del af
den danske interessevaretagelse at tale med de
danske interessenter, inden regeringen fastlægger
sin holdning.
Men det er selvfølgelig ikke det samme, som at
interessenterne får lov til at diktere Danmarks
holdning.
Den danske holdning fastlægges af regeringen i tæt
samarbejde med Folketinget. Når det drejer sig om
EU-sager, har vi en fast praksis med forelæggelse
af forhandlingsoplæg for Folketingets
Europaudvalg. I denne sag skete det som nævnt i
maj 2022. Spørgerens parti støttede
forhandlingsoplægget.
Ministeriet har oplyst mig, at Folketinget inden
forelæggelsen af forhandlingsoplægget havde
været inddraget forud for rådsmøder, hvor sagen
var på dagsorden til politisk drøftelse. Der blev også
holdt en teknisk gennemgang for Europaudvalget
og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget d. 27.
april 2022.
Tak for ordet.
Side 7/7