Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2725269_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 13. juni 2023 vedr. beregninger i
Klimastatus og –fremskrivning 2023
Center
Center for samfundsøkonomi
og analyse
Dato
1. juni 2023
J nr.
2023 - 2900
/ SIRHO
Ministerens svartale:
Tak for de tre spørgsmål.
Helt overordnet er Klimastatus og –fremskrivning
det centrale prognoseværktøj for realiseringen af
klimamålene for regeringen og Folketinget.
Det er derfor vigtigt for mig, at fremskrivningen er
faglig velfunderet og troværdig.
Jeg ser derfor med stor alvor på den debat, der i
den seneste tid er rejst om beregningerne i
Klimastatus og –fremskrivning.
Før jeg går ind i de enkelt samrådsspørgsmål vil jeg
fremhæve en række forhold vedrørende
Klimafremskrivningen, som jeg anser som et vigtigt
grundlag for samrådet i dag.
For det første hvordan ministeriet i dag arbejder
med at sikre transparens og involvering med
eksterne aktører i forhold til udarbejdelsen af
Klimafremskrivningen.
I dag bliver forudsætninger, beregninger mv. lagt
åbent frem og sendt i høring.
Side 1/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0002.png
Konkret offentliggør ministeriet en række notater,
som dækker forudsætninger, antagelser og
beregningsmetoder i samtlige sektorer med henblik
på offentlig høring. Notaterne, der vedrører KF23,
blev offentliggjort i januar måned.
I forbindelse med høringen af
forudsætningsnotaterne til Klimafremskrivning 2023
modtog ministeriet 19 høringssvar bl.a. fra
Klimarådet, DI, CONCITO, Green Power Denmark,
Landbrug og Fødevarer, Ørsted, Dansk Fjernvarme,
Dansk Erhverv, Drivkraft Danmark og andre.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, hvad
Klimarådets formand Peter Møllgaard skrev i
Klimarådets høringssvar:
Citat start:
”Igen i år er vi meget tilfredse med den
mulighed for indsigt i Energistyrelsens modeller,
baggrundsantagelser og forudsætningsdata, som
høringen giver. Det er tydeligt, at der arbejdes på at
sikre transparens, og det er vigtigt, da det skaber
grundlaget for en god og saglig klimadebat.”
Citat
slut.
Ministeriet arbejder desuden med selve
fremskrivningen, så Klimastatus og –fremskrivning
kan sendes i offentlig høring i april og maj måned.
I år skete det den 28. april, og den offentlige høring
sluttede den 6. juni.
Ministerierne er nu i gang med at gennemgå
høringssvarene og på den baggrund offentliggøres
Side 2/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0003.png
et høringsnotat med stillingstagen til
kommentarerne. Sidste år omfattede denne proces
et høringsnotat på 50 sider med kommentarer på
samtlige af de enkelte bemærkninger i
høringssvarene.
I tillæg hertil kommenterer Klimarådet den årlige
Klimastatus og –fremskrivning, som en fast del af
klimalovens årshjul.
Der er derfor allerede etableret en arbejdsmetode
som understøtter transparens med
Klimafremskrivningen og inputs fra dialogen indgår i
ministeriernes arbejde med Klimafremskrivningen.
Jeg har indtryk af, at transparensen for
klimafremskrivningen går videre end andre steder i
centraladministrationen, netop fordi antagelser og
forudsætninger sendes i offentlig høring.
I tillæg hertil vil jeg gerne fremhæve, at ministeriet
helt generelt arbejder med at forbedre
transparensen omkring beregningsmetoder ift.
effektvurderinger af politiktiltag.
Det kan fx være ved at offentliggøre omfattende
dokumentationsnotater for konsekvensvurderinger,
som det fx blev gjort i forbindelse med lovforslaget
om en ny organisering af
affaldsforbrændingssektoren.
Jeg vil til sidst i talen komme tilbage til, hvordan
transparensen kan styrkes yderligere.
For det andet vil jeg fremhæve, at
Side 3/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0004.png
ministeriets udarbejdelse af den årlige Klimastatus
og –fremskrivning sker i et tæt samarbejde mellem
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
departement, Energistyrelsen, og en række øvrige
ministerier, styrelser og universiteter.
Det betyder, at Klimafremskrivningen afspejler
andre ministeriers vurderinger af effekter og
fremskrivninger på deres ressortområder. Det sikrer
konsistens mellem Klimafremskrivningen og de
faglige vurderinger, som ligger til grund for
ministeriernes rådgivning af regeringen og
folketinget og som danner grundlaget for politiske
aftaler.
At der i processen mellem de enkelte dele af
centraladministration er faglige diskussioner, er for
mig helt naturligt. Jeg tænker egentlig også, at det
er betryggende.
For det tredje er klimafremskrivningen en prognose
for fremtiden hvor der skønnes over den
økonomiske, teknologiske og markedsmæssige
udvikling for en lang række sektorer og teknologier
10-15 år frem i tid.
Ministeriets fremskrivningsresultater er således
både underlagt en generel metodeusikkerhed samt
en betydelig usikkerhed forbundet med
udefrakommende variabler, herunder uforudsete
udviklinger i adfærd, teknologi og priser samt
udsving i vejret mv.
Fremskrivningen hviler på det som metodisk kaldes
middelrette skøn, hvilket betyder, at der både er
Side 4/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0005.png
risiko for, at vi opnår flere eller færre reduktioner
inden for den tidshorisont, hvor prognosen gælder.
Usikkerhederne forbundet med
fremskrivningsresultaterne for de enkelte sektorer
fremgår af fremskrivningen og er del af det
materiale som sendes i høring.
For det fjerde vil jeg gerne gøre opmærksom på, at
det følger af Klimaloven, at ministeriet skal udvide
datagrundlaget for Klimafremskrivningen. Det sker
år for år og betyder, at der løbende opstår ny viden,
som ændrer på fremskrivningen.
Derudover kan der også opstå ny viden om
implementeringen af konkrete tiltag,
brændselspriser, vækstforudsætninger mv., som
ændrer på fremskrivningen for det enkelte år efter
at forudsætningerne er låst fast. Sådanne
udviklinger og ny viden indgår løbende i arbejdet
med de efterfølgende års fremskrivninger.
…..
Ovenstående forhold nævnes for at beskrive den
kontekst, som ministeriet udarbejder
Klimafremskrivningen i.
Der tilstræbes transparens og konsistens på tværs
af ministeriernes effektvurderinger og
fremskrivninger, og ny viden, nye tiltag, nye data og
ændret vurdering af usikkerhed, fører løbende til
ændringer af fremskrivningen og de underliggende
effektvurderinger.
Side 5/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0006.png
Samrådsspørgsmål Z
Jeg vil nu besvare spørgsmål Z vedr. hvordan jeg
forholder mig til Zetlands artikel den 28. april 2023.
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at
Klimastatus og –fremskrivning og øvrige
effektvurderinger af politiske tiltag er faglige
vurderinger lavet af embedsværket, som jeg som
minister ikke er inddraget i.
For så vidt angår indholdet i de angivne
kritikpunkter i Zetlands artikel vil jeg for en god
ordens skyld henvise til den redegørelse, som
ministeriet har udarbejdet, og som jeg har
oversendt til Folketinget sammen med en række
uddybende dokumentationsnotater.
Dernæst vil jeg henvise til min samrådstale på
samråd W og X den 26. maj 2023, der især
fokuserede på spørgsmålet om, hvorvidt vi har
politiske embedsmænd i Danmark.
Indholdet først.
For så vidt angår kritikpunkter om cement- og
raffinaderisektoren fremgår det af redegørelsen, at
fremskrivningen af aktiviteten i mineralogi –
herunder bl.a. cement – og raffinaderier i
Klimastatus og –fremskrivning følger
effektvurderingen fra Ekspertgruppen for en grøn
skattereforms første delrapport og den
efterfølgende Aftale om Grøn skattereform for
industri mv., som blev indgået i juni 2022.
Side 6/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0007.png
Dokumentationsnotatet bag beregningerne er
offentliggjort på Skatteministeriets hjemmeside.
De nærmere detaljer omkring antagelser og
forudsætninger for den forventede udvikling i
mineralogi og raffinaderier er desuden nærmere
beskrevet i sektorforudsætningsnotater til
Klimastatus og –fremskrivning 2023.
For så vidt angår kritikpunktet om
affaldsforbrænding fremgår det af redegørelsen, at
fremskrivningen af den samlede danske
affaldsforbrændingskapacitet følger
effektvurderingen af L115.
Som det fremgår af dokumentationsnotatet
estimeres der i L115 en samlet udbudskurve for
affaldsforbrænding i Danmark. På baggrund af
denne udbudskurve skønnes over, hvor stor en
andel af den danske kapacitet, der kan forventes at
være konkurrencedygtig i et givent år givet de nye
rammevilkår.
Udbudskurven er skønnet på baggrund af skøn
over udviklingen i bl.a. de danske markedsforhold,
udenlandske priser, effektiviseringsmuligheder og
fremtidige investeringer.
De nærmere detaljer omkring antagelser og
forudsætninger er oversendt til Folketinget og er
desuden nærmere beskrevet i
sektorforudsætningsnotat til Klimastatus og –
fremskrivning 2023.
Side 7/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0008.png
For så vidt angår kritikpunktet om effekt af CCUS-
udbuddet fremgår det af både redegørelsen og af
Klimastatus og –fremskrivning 2023 i afsnittet
”Status for klimalovens reduktionsmål”, at resultatet
af CCUS-udbuddet kunne øge reduktionsmankoen i
2025 med op til 0,4 mio. ton CO
2
, og at resultatet af
udbuddet vil blive indarbejdet i den endelige udgave
af Klimastatus og –fremskrivning 2023.
At der var usikkerhed om effekter af udbuddet for
2025, og at et opdateret skøn vil indgå i den
endelige klimafremskrivning, fremgik endvidere i det
materiale, som blev udleveret til gæster og pressen
i forbindelse med regeringens klimatopmøde på
Marienborg den 19. april 2023.
….
Den anden del af spørgsmålet fokuserer - som jeg
læser det - mere på interne ledelsesforhold i
centraladministrationen.
Jeg vil gerne understrege, at vi i Danmark ikke har
politiske embedsmænd.
Alle medarbejdere i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet er underlagt samme krav til
bl.a. faglighed og saglighed, som resten af
embedsværket i Danmark.
Pligterne om faglighed og saglighed står beskrevet i
KODEKS VII, som angiver de pligter, embedsmænd
Side 8/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0009.png
og -kvinder har i relation til rådgivningen til
regeringen og dens ministre.
Alle chefer og medarbejdere skal kende og
efterleve embedsmandens centrale pligter. Derfor
indgår KODEKS VII i ministeriets koncernstrategi,
og derfor er det en helt integreret del af hverdagen i
ministeriet, at KODEKS VII er fundamentet, der
arbejdes på.
Jeg kan samtidig gentage fra samråd W og X, at jeg
er blevet oplyst, at for netop at sikre at alle
medarbejdere og chefer kender til og efterlever
KODEKS VII, indgår undervisning i KODEKS VII
som et centralt element i introforløbet for alle nye
medarbejdere og chefer i ministeriet.
Der har desuden været holdt oplæg for ministeriets
medarbejdere om embedsmandspligter ved en
højesteretsdommer og om Minkkommissionens
rapport af en professor.
Kravene til beregninger og analyser, der laves i
Klima-, energi- og forsyningsministeriets
departementet, er således de samme som de krav,
der er til beregninger og analyser, der laves i fx
Energistyrelsen.
Som minister skal jeg læne mig op af den
rådgivning som kommer fra mit ministerium. Jeg vil
derfor erindre om, at både min departementschef
og Energistyrelsens direktør offentligt har
tilkendegivet, at de står fuldt fagligt på mål for
Klimafremskrivningen og hermed også
Side 9/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0010.png
effektberegningerne af de politiktiltag, som indgår i
fremskrivningen.
Samrådsspørgsmål Æ
Nu vil jeg gå videre til spørgsmål Æ om, hvorvidt
Aalborg Portland har været involveret i
fastsættelsen af beregningsforudsætningerne i
Klimastatus og –fremskrivning 2023.
Af svar på almindelig del spørgsmål 205 i Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget angående
beregningsforudsætningerne for cementindustriens
produktionsændringer som følge af CO
2
-afgiften
fremgår det, at den forventede produktion af cement
på Aalborg Portlands fabrik og på raffinaderierne i
forbindelse med Klimastatus og -fremskrivning 2023
er beregnet ved samme metode som i forbindelse
med Klimastatus og -fremskrivning 2022, tillagt en
aktivitetseffekt svarende til den strukturelle effekt,
som blev lagt til grund i forbindelse med Aftale om
grøn skattereform for industri mv.
Størrelsen af denne effekt beskrives i et bilag til
Klimastatus og –fremskrivning 2023, som kan tilgås
på Energistyrelsens hjemmeside.
Klimafremskrivningen henholder sig til, de
vurderinger som er gennemført af ekspertgruppen
for grøn skattereform. Ekspertgruppen har vurderet
effekter af en CO
2
-afgift for cementindustrien.
Energistyrelsen og mit ministerium har indgået som
deltager i den tværministerielle betjening af
ekspertgruppen.
Side 10/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0011.png
På det mere generelle plan er det vigtigt, at
centraladministrationen søger den bedste faglige
viden i rådgivningen af regeringen, folketinget
nedsatte ekspert udvalg osv.
Det indebærer også dialog med konkrete aktører,
hvis det er relevant.
I redegørelsen til det offentliggjorte
forudsætningsnotat for husholdningers og erhvervs
energiforbrug og procesudledninger, fremgår det, at
Energistyrelsen har haft en dialog med Aalborg
Portland omkring virksomhedens
produktionsmetoder.
Dialog er derfor ikke i min optik i sig selv kritisabelt
– jeg vil snarre sige det modsatte. Det afgørende er
imidlertid, at ministeriets skøn bygger på objektive
forhold, grundige analyser, transparens og
konsistensens i beregningerne over tid og på tværs
af sektorer.
Samrådsspørgsmål Ø
Nu vil jeg gå videre til spørgsmål Ø om
beregningsforudsætningerne for grænsehandel
med diesel.
Jeg vil gerne gentage, at udarbejdelsen af den
årlige Klimastatus og –fremskrivning sker i et
tværministerielt samarbejde herunder med
inddragelse af Skatteministeriet.
Jeg kan derfor henvise til skatteministerens svar på
almindelig del spørgsmål 204 i Skatteudvalget
Side 11/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0012.png
angående den forventede grænsehandel i perioden
2021-2030.
I svaret redegør Skatteministeriet for, at skønnet,
som spørgeren henviser til er et her-og-nu-skøn,
som baserer sig på kendte priser mv. i Danmark,
Tyskland og Sverige for 2022-23.
Derudover redegør svaret for, at Klimastatus og –
fremskrivning 2023 angiver skøn for den strukturelle
langsigtede grænsehandel.
Klima-, energi- og forsyningsministeriet har oplyst
mig, at det er almindelig praksis, at fremskrivninger i
centraladministrationen – herunder
Klimafremskrivningen – bygger på strukturelle skøn.
Det betyder, at der fx ikke laves skøn over alle
enkeltstående ændringer, men derimod ses på de
samlede regulatoriske rammer. For skønnet over
grænsehandel betyder det fx at der i
fremskrivningen også indgår krav til anvendelsen af
avancerede biobrændstoffer ligesom øvrige landes
forhold – ud over Sverige og Tyskland – inddrages.
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege – som det
også har fremgået af min tale – at jeg som minister
ikke er involveret i de faglige vurderinger, der ligger
til grund for Klimastatus og –fremskrivning.
For mig ligger det politiske ansvar i at respektere
den arbejdsdeling og samtidigt sikre, at der er
transparens i de faglige vurderinger som
centraladministrationen fortager.
Side 12/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0013.png
Transparens betyder ikke enighed omkring fagligt
svære spørgsmål. Men det betyder, at også
ministerierne skal indgå i dialog med omverdenen
omkring grundlaget for de faglige vurderinger, som
de er sat i verden for at gennemføre.
Som nævnt, så er der allerede i dag gjort meget for
at sikre ekstern inddragelse og transparens i
udarbejdelsen af fremskrivningen.
Men det kan altid blive bedre.
For at øge inddragelsen endnu mere, vil Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet derfor fremadrettet
som en fast del af årshjulet for udarbejdelsen af
fremskrivningen tage følgende tre yderligere tiltag:
For det første vil ministeriet opdatere processen for
udarbejdelse af Klimastatus og -fremskrivning, så
det er tydeligt for alle, hvordan offentligheden kan
tilgå arbejdet. Procesplanen vil, når den er
opdateret, være tilgængelig på ministeriets
hjemmeside.
For det andet vil ministeriet udvide den nuværende
høring af forudsætninger og høringen af
resultaterne med et ekspertmøde mellem de to
høringer hvor bl.a. forudsætninger gennemgås.
For det tredje vil ministeriet tilbyde, at
høringssvarene for resultaterne af Klimastatus og –
fremskrivning fremlægges og gennemgås for
forligskredsen bag klimaloven.
Side 13/14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. Z-Ø om CO2-reduktioner og reduktionsmankoen for 2025 i klimastatus og –fremskriv-ning 2023 den 13/6-23
2725269_0014.png
Derudover vil det i forbindelse med den kommende
evaluering af Klimalovens årshjul være naturligt at
se på om processen omkring transparensen,
inddragelse af aktører, høringerne og materiale ifm.
Klimafremskrivningen kan optimeres.
Regeringen og folketinget er afhængige af den
rådgivning og de vurderinger som varetages af
ministerierne.
Jeg håber på, vi kan skabe tillid til det arbejde og
den rolle gennem de nye tiltag.
Tak for ordet.
Side 14/14