Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2731136_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. juni 2023
J nr.
2023 - 3230
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 295 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 295
Vil ministeren redegøre for, hvilke råvarer til 2. generations biobrændstoffer mini-
steren forventer, at et øget fortrængningskrav, som foreslået af regeringen i forbin-
delse med Grønt Marienborgmøde i april 2023, vil medføre et øget forbrug af? Vil
ministeren redegøre for de forventede stigninger i forbruget pr. råvarer og de direk-
te såvel som indirekte klima- og miljømæssige effekter heraf? Ministeren bedes her
tage højde for indirekte arealændringer og substitutionseffekter.
Svar
Regeringen forslår at hæve CO
2
e-fortrængningskravet i vejtransporten i 2025 samt
sætte loft over brugen af 1. generations (1. g) biobrændstof, der er baseret på fø-
devare- og foderafgrøde. Dette sikrer, at forhøjelsen ikke vil medføre en stigning i
forbruget af 1. g biobrændstof i forhold til det forventede niveau i 2025. Forhøjelsen
forventes at ske gennem øget anvendelse af 2. g biobrændstof.
Der er betydelige usikkerheder forbundet med at skønne over den konkrete brænd-
stofsammensætning, da sammensætningen afhænger af fremtidige prisforhold og
udbud af brændstoffer. Samtidig er det op til den enkelte brændstofleverandør,
hvordan fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstofsammen-
sætning under de aktuelle markedsforhold, hvorfor den faktiske brændstofsam-
mensætning kan vise sig at være anderledes. Samlet set vurderes det for usikkert,
at bryde skønnet op i forventet forbrug pr. råvarer.
Det bemærkes yderligere, at for så vidt angår indirekte arealeffekter, så er 2. g
biobrændstoffer kendetegnet ved at være baseret på rest- og affaldsprodukter, og
er derfor som udgangspunkt ikke forbundet med en ILUC-effekt. Ligeledes opgør
VE II-direktivet kun vejede ILUC-gennemsnits værdier for 1. g biobrændstoffer og
ikke for 2. g biobrændstoffer.
Der henvises til, at der aktuelt pågår forhandlinger om forslaget.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/1