Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2748533_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. september 2023
J nr.
2023 - 3262
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juni stillet mig følgende
spørgsmål 286 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 286
Vil ministeren redegøre for, om skyggepriserne for de vejtransportsrelaterede vir-
kemidler i »Klimaprogram 2022« er blevet opdaterede til at afspejle de i »Trans-
portøkonomiske Enhedspriser 2.0« højere satser for trængsel, og om beregninger-
ne tager højde for den økonomiske værdi af brændselsbesparelsen ved langsom-
mere kørsel?
Svar
I Klimaprogram 2022 er der skønnet skyggepriser for en række tiltag i vejtransport-
sektoren,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Omkostninger og reduktioner for udvalgte virkemidler i vejtransportsektoren
Reduktion i
2025 (mio. ton
CO
2
e)
CO
2
-afgift på benzin og diesel på yderligere 100 kr. per
ton
Pulje til driftsstøtte til produktion af PtX og iblanding
Forhøjelse af CO
2
e-fortrængningskrav til 10 pct.
Sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t**
Pulje til støtte af CO₂-reduktioner ved anvendelse af PtX-
produkter
Pulje til drifts- og konverteringsstøtte til lastbiler
Stramning af energi- og miljøkrav til taxier fra 2025
0,0
0,0
0,0
0,0-0,1
<0,1
0,0
1.950-5.400
*
5.750
2.000
0,4
0,0
1,4
0,5
Reduktion i
2030 (mio. ton
CO
2
e)
0,3
0,0 - 0,7
0,9
0,5
Gns. Skygge-
pris (kr./ton
CO
2
e)
3.400*
2.300 - 4.900
*
2.700
11.500
Anm.:
*
Sideeffekter er ikke medregnet
**
Tiltaget vedr. sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t på motorveje er opdateret pba. en fejl i
tidligere beregning. For yderligere antagelser bag beregningerne, se gerne svar åpå KEF alm. del. spm. 77.
Kilde: Klimaprogram 2022
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om skyggepriserne for de vejtransportsrelaterede virkemidler i »Klimaprogram 2022« er blevet opdaterede til at afspejle de i »Transportøkonomiske Enhedspriser 2.0« højere satser for trængsel
2748533_0002.png
Beregningsgrundlaget ift. trængselsomkostningerne, og hvorvidt der er taget højde
for den økonomiske værdi af brændselsbesparelsen ved langsommere kørsel, er
redegjort for de enkelte virkemidler nedenfor.
For de bagvedliggende antagelser for beregninger af skyggepriser af de enkelte
virkemidler i Klimaprogram 2022, henvises til
svar på KEF alm. del. spm. 77.
Det bemærkes, at effektvurderingerne til Klimaprogram 2022 var baseret på et
øjebliksbillede af daværende viden, grundlag og antagelser, hvorfor det ikke vil
kunne udelukkes, at estimaterne ændres ved nye beregninger af lignende initiati-
ver.
CO
2
-afgift på benzin og diesel på yderligere 100 kr. pr. ton
Skatteministeriet oplyser, at estimatet for den gennemsnitlige skyggepris ved en
CO
2
-afgift på benzin og diesel på yderligere 100 kr. pr. ton
1
er beregnet uden side-
effekter. Dermed indgår trængselsomkostninger mv. ikke i skønnet.
Pulje til driftsstøtte til produktion af PtX og iblanding
Tiltaget forventes ikke have nogen effekt på kørselsomfang mv. da puljen dækker
alle meromkostninger, så prisforskellen mellem fossile brændstoffer og PtX-
brændstoffer udlignes. Det har derfor ikke været relevant at regne på trængselsef-
fekter.
Forhøjelse af CO
2
e-fortrængningskrav til 10 pct.
Der er medtaget trængselseffekter som del af beregningen af sideeffekter. De op-
daterede Transportøkonomiske enhedspriser er ikke medtaget i beregningen, da
disse udkom i medio 2022 relativt tæt på udgivelsen af Klimaprogram 2022, og de
nyeste omkostningsskøn for trængsel fra Transportøkonomiske Enhedspriser blev
derfor ikke brugt i beregningerne.
Sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t
Transportministeriet oplyser, at grundlaget for beregningerne bag tiltaget er trafik-
modelkørsler med GMM (tidl. Landstrafikmodellen) og beregninger af trafikmodel-
kørslerne med ”Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk
Analyse” (TERESA). I TERESA anvendes de transportøkonomiske enhedspriser
version 2.0.
For trængsel anvender Vejdirektoratet normalt ikke de marginale eksterne omkost-
ninger fra Transportøkonomiske Enhedspriser, når der foreligger trafikmodelbereg-
ninger fx fra GMM, som er tilfældet for denne beregning. Det skyldes, at enhedspri-
serne er et udtryk for den gennemsnitlige marginale effekt for hele landet eller den
1
Med KF22’s forudsætninger om indholdet af biobrændstof i benzin og diesel til vejtransport
i 2030 svarer det til en afgiftsstigning på 23,5 øre pr. liter diesel og 21,6 øre pr. liter benzin.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om skyggepriserne for de vejtransportsrelaterede virkemidler i »Klimaprogram 2022« er blevet opdaterede til at afspejle de i »Transportøkonomiske Enhedspriser 2.0« højere satser for trængsel
2748533_0003.png
gennemsnitlige marginale effekt opdelt på land og by, mens trafikmodelberegnin-
gerne kan estimere trængslen for specifikke strækninger i Danmark og derved give
et mere nøjagtigt billede af trængselseffekten. Herefter anvendes enhedsværdier
for tidsværdierne (kr. pr. time) til at omregne trafikmodellens trængselsværdier fra
timer til kr.
Den økonomiske værdi af brændselsbesparelsen ved langsommere kørsel for trafi-
kanterne er medtaget i den samfundsøkonomiske beregning (TERESA) – inkl. af-
ledte effekter heraf fx på afgifter. Brændstofsbesparelserne er dog ikke inkluderet i
trafikmodellen, og dermed ikke i trafikberegningerne (GMM).
Det er således kun hastighedsændringen (og ikke også brændstofbesparelsen) i
tiltaget, der har påvirket trafikanternes adfærd i form af fx rutevalg og kørselsom-
fang. Havde brændstofbesparelsen været medtaget i trafikmodellen, ville man for-
vente at bilisterne ville køre en anelse mere, som dels ville give nogle positive ef-
fekter for bilisten (nyttegevinst) og dels nogle negative eksterne effekter for sam-
fundet i form af mere støj, luftforurening, trængsel etc. Samlet set kan der ikke
umiddelbart konkluderes noget om fortegnet på den samlede samfundsøkonomiske
effekt af at inkludere brændstofbesparelsen i trafikmodellen.
Pulje til drifts- og konverteringsstøtte til lastbiler
Tiltaget forventes ikke have nogen effekt på kørselsomfang mv., da det antages at
tunge nulemissionslastbiler, der støttes med midler fra puljen, har det samme kør-
selsomfang og kørehastighed, som fossile alternativer. Derfor har det ikke været
relevant at regne på trængselseffekten.
Stramning af energi- og miljøkrav til taxier fra 2025
Transportministeriet vurderer, at tiltaget kun vil have en marginal til ingen effekt på
trængsel og hastigheden på taxier. Tiltagets effekt på trængsel indgår derfor ikke i
beregningerne, herunder enhedsprisen for trængsel. Tilsvarende indgår ha-
stighedsændringer heller ikke i beregningerne, hvorfor der ikke tages højde for en
eventuel økonomisk værdi af ændrede kørselshastigheder.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3