Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. september 2023
J nr.
2023 - 3262
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juni stillet mig følgende
spørgsmål 286 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 286
Vil ministeren redegøre for, om skyggepriserne for de vejtransportsrelaterede vir-
kemidler i »Klimaprogram 2022« er blevet opdaterede til at afspejle de i »Trans-
portøkonomiske Enhedspriser 2.0« højere satser for trængsel, og om beregninger-
ne tager højde for den økonomiske værdi af brændselsbesparelsen ved langsom-
mere kørsel?
Svar
I Klimaprogram 2022 er der skønnet skyggepriser for en række tiltag i vejtransport-
sektoren,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Omkostninger og reduktioner for udvalgte virkemidler i vejtransportsektoren
Reduktion i
2025 (mio. ton
CO
2
e)
CO
2
-afgift på benzin og diesel på yderligere 100 kr. per
ton
Pulje til driftsstøtte til produktion af PtX og iblanding
Forhøjelse af CO
2
e-fortrængningskrav til 10 pct.
Sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t**
Pulje til støtte af CO₂-reduktioner ved anvendelse af PtX-
produkter
Pulje til drifts- og konverteringsstøtte til lastbiler
Stramning af energi- og miljøkrav til taxier fra 2025
0,0
0,0
0,0
0,0-0,1
<0,1
0,0
1.950-5.400
*
5.750
2.000
0,4
0,0
1,4
0,5
Reduktion i
2030 (mio. ton
CO
2
e)
0,3
0,0 - 0,7
0,9
0,5
Gns. Skygge-
pris (kr./ton
CO
2
e)
3.400*
2.300 - 4.900
*
2.700
11.500
Anm.:
*
Sideeffekter er ikke medregnet
**
Tiltaget vedr. sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t på motorveje er opdateret pba. en fejl i
tidligere beregning. For yderligere antagelser bag beregningerne, se gerne svar åpå KEF alm. del. spm. 77.
Kilde: Klimaprogram 2022
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3