Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2746693_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. september 2023
J nr.
2023 - 3259
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juni stillet mig følgende
spørgsmål 282 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 282
Hvordan vurderes risikoen for, at et dansk CO
2
-fortrængningskrav vil kunne føre til,
at grøn gas flyttes fra gasnettet til transportsektoren, så transportsektoren bliver grøn
på bekostning af de øvrige gasforbrugere, hvorved Danmark netto ikke opnår reduk-
tioner ved et højere CO
2
-fortrængningskrav?
Svar
I dag opfyldes CO
2
e-fortrængningskravet til dels med biogas, hvor både støttet og
ustøttet biogas kan anvendes. Ustøttet biogas har i dag en markant højere CO
2
e-
fortrængningsevne sammenlignet med støttet biogas, hvorfor ustøttet biogas vurde-
res at udgøre et konkurrencedygtigt VE-brændstof til målopfyldelse af CO
2
e-for-
trængningskravet.
Anvendelsen af biogas til opfyldelse af fortrængningskravet er dog begrænset i lyset
af antallet af gaskøretøjer i Danmark (fx skønnes der kun at være 400 gaslastbiler
ud af ca. 43.300 lastbiler i 2023,
jf. Klimastatus og –fremskrivning 2023)
og endnu
færre gasbusser og gasbiler. Det vurderes, at muligheden for brug af biogas udnyttes
fuldt ud på nuværende tidspunkt via. certifikater. En forhøjelse af fortrængningskra-
vet skønnes derfor kun at føre til øget anvendelse af biogas i transportsektoren, hvis
forbruget af gas i transportsektoren samtidig stiger, fx at antallet af gaskøretøjer
øges. Såfremt antallet af gaslastbiler øges, skønnes det umiddelbart at den øgede
efterspørgsel efter gas fører til en samlet øget produktion af ustøttet biogas, der helt
eller delvist kan dække den øgede efterspørgsel.
Det skønnes yderligere på baggrund af
Klimastatus og –fremskrivning 2023,
at Dan-
mark i 2030 vil producere mere opgraderet biogas end det årlige danske gasforbrug.
På den baggrund vurderes det ikke umiddelbart, at et højere gasforbrug i transport-
sektoren vil være på bekostning af øvrige gaskunder og medføre en stigning i de
opgjorte danske udledninger fra 2030. Dermed vil CO
2
-reduktionerne fra mindre for-
brug af fossile oliebaserede brændsler i transporten slå igennem én til én i klima-
regnskabet efter 2030, så længe at det samlede gasforbrug ikke overstiger biogas-
produktionen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om risikoen for, at et dansk CO2-fortrængningskrav vil kunne føre til, at grøn gas flyttes fra gasnettet til transportsektoren
2746693_0002.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2