Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2730419_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 157
Offentligt
Klima, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. april 2023
J nr.
2023-1981
Klima, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. marts 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 157 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 157
Vil ministeren oplyse, om den nye regering står ved at gennemføre »Aftale om
Grøn omstilling af vejtransporten« fra den 4. december 2020? Og hvis ja, vil mini-
steren så arbejde på at genforhandle aftalen, herunder evt. at ændre kravene ved
at medtage ILUC, som fremlagt af Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark i
forbindelse med foretræde for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 23. marts
2023, jf. KEF alm. del – bilag 194?
Svar
Den daværende regering (S), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enheds-
listen indgik i december 2020
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten.
Centrale
elementer i aftalen omfattede bl.a. en omlægning af bilafgifterne med henblik på at
fremme udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler samt et CO
2
e-fortrængningskrav,
der begge er udmøntet. I marts 2023 har regeringen desuden fremsat lovforslag
om en kilometerbaseret vejafgift på lastbiler, som ligeledes var et centralt element i
aftalen.
CO
2
e-fortrængningskravet sikrer en teknologineutral regulering af VE-brændstoffer
i vejtransportsektoren i Danmark. Kravet giver brændstofleverandørerne incitament
til at anvende bæredygtige brændstoffer med en høj vugge-til-grav reduktionseffekt.
Reguleringen tager ikke højde for de såkaldte ILUC-effekter.
Mulighederne for at indarbejde ILUC-effekter i national lovgivning inden for ram-
merne af EU-lovgivningen undersøges i øjeblikket. Det bemærkes, at der er stor
usikkerhed om ILUC-effekter, og der er ikke konsensus om CO
2
e-udledninger for
de enkelte typer af biobrændstoffer på tværs af forskellige studier.
Regeringen vil belyse effekterne af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
med
henblik på at gøre den mere effektiv i lyset af teknologiudviklingen. Det er min for-
ventning, at regeringen i forbindelse med dette arbejde vil tage stilling til, hvorvidt
og hvordan ILUC-effekter eventuelt vil kunne indarbejdes i CO
2
e-
fortrængningskravet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om, hvorfor der endnu ikke som aftalt er indført »nationale ILUC-værdier eller lign., der tager højde for globale effekter ved produktionen af biobrændstoffer
2730419_0002.png
Derudover monitoreres og afrapporteres anvendelsen af VE-brændstoffer årligt af
Energistyrelsen. Afrapporteringen for 2022 forventes at ligge klar i andet halvår af
2023. Afrapporteringen giver regeringen og Folketingets partier anledning til løben-
de at drøfte udviklingen i brændstofsammensætningen, herunder at gøre status på
brugen af første generationsbrændstoffer, og sikre, at de fastsatte rammevilkår er
de rette.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2