Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2740462_0001.png
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 137
Offentligt
30. marts 2023
J.nr. 2023 - 2667
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 137 af 7. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om forslag til at råde bod på den manglende konsistens ift. effekten på provenu og CO2e-udledninger fra en ændret grænsehandel
2740462_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget den danske stat forventes at tjene på grænsehandel med
diesel i henholdsvis 2022 og 2023?
Svar
Grænsehandel med diesel består i, at dieselkøretøjer tanker diesel i et land og anvender
brændstoffet til at køre i et andet land. Når prisen på diesel i Danmark er på niveau med
priserne i udlandet, forventes nettoeksporten med diesel at være omtrent nul. Hvis for ek-
sempel prisen på diesel er lavere i Danmark end i udlandet, må der forventes at være en
nettoeksport af diesel til udlandet.
Grænsehandelen med diesel vurderes kun i beskedent omfang at vedrøre egentlige græn-
sehandelstankninger, hvor køretøjet kører ind i lavprislandet med henblik på at tanke billi-
gere diesel. Derimod vurderes ændringer af tankningsmønstret for køretøjer, der uaf-
hængigt af grænsehandelshensyn kører fra et land til et andet, at kunne give betydelige
skift i grænsehandelen. Køretøjer kan for eksempel fremrykke tankningen af diesel, så der
tankes lige før, de kører ud af lavprislandet.
I det følgende redegøres der for forskelle i priser og afgifter mv. på diesel i Danmark,
Tyskland og Sverige i 2022 og 2023, idet det er helt centrale forudsætninger for skøn for
grænsehandelen.
Af tabel 1 fremgår, at de gennemsnitlige årlige forbrugerpriserne på diesel var omtrent
ens i Danmark og Tyskland i 2022 og 2023, mens diesel var over 2 kr. pr. liter dyrere i
Sverige. Prisforskellen mellem Danmark og Sverige skønnes at give anledning til, at per-
sonbiler, der kører mellem Sverige og Danmark, i højere grad vælger at tanke diesel i
Danmark end i Sverige.
Tabel 1. Forbrugerpris på diesel (inkl. moms) i 2022 og 2023
Kr. pr. liter
2023 (til og med. 6/3)
2022
Danmark
13,49
14,61
Tyskland
13,41
14,54
DK-DE
0,07
0,07
Sverige
15,65
17,06
DK-SE
-2,16
-2,45
Anm.: Den tyske afgift på diesel blev midlertidigt nedsat med
€0,14
pr. liter fra 1. juni til 31. august 2022. I denne periode
var forbrugerprisen på diesel lavere i Tyskland end i Danmark. I hele 2022 var prisen dog i gennemsnit lidt højere i Dan-
mark end i Tyskland.
Kilde: Weekly Oil Bulletin fra EU-kommissionen.
Langt størstedelen af grænsehandelen vurderes at vedrøre lastbiler. Lastbiler betaler ikke
samme pris for diesel som mindre dieselkøretøjer. Dels kan moms på diesel til erhvervs-
mæssig kørsel fradrages i momsregnskabet, dels kan vognmænd opnå betydelige storkun-
derabatter. Prisforskelle på diesel til lastbiler vurderes derfor primært at skyldes forskelle i
afgifterne på diesel og national lovgivning om anvendelse af biobrændstoffer. Derimod
vurderes forskelle i brændstofleverandørernes omkostninger og avancer ikke at have næv-
neværdig betydning for prisen på diesel til lastbiler.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om forslag til at råde bod på den manglende konsistens ift. effekten på provenu og CO2e-udledninger fra en ændret grænsehandel
2740462_0003.png
Det bemærkes, at satserne for moms på diesel er 25 pct. i Danmark og Sverige, mens sat-
sen er 19 pct. i Tyskland. Fradrag for moms reducerer således priserne mere i Danmark
og Sverige end i Tyskland.
Af tabel 2 fremgår forskelle i udgifter før moms til afgifter og tyske CO
2
-kvoter på diesel i
Danmark, Tyskland og Sverige. Det fremgår, at de samlede udgifter før moms til afgifter
og tyske CO
2
-kvoter er højere i Tyskland end i Danmark. I 2023 vurderes udgifterne såle-
des at være godt 80 øre pr. liter højere i Tyskland end i Danmark.
Tabel 2. Udgifter før moms til afgifter og tyske CO
2
-kvoter i Danmark, Tyskland og Sverige
Kr. pr. liter
2023
2022
Danmark
3,30
3,26
Tyskland
3,50
3,23
Tyske CO
2
-kvoter
0,62
0,54
DK-DE
-0,82
-0,51
Sverige
2,70
2,76
DK-SE
0,60
0,50
Anm.: Den tyske afgift på diesel blev midlertidigt nedsat med €0,14 pr. liter fra 1. juni til 31. august 2022.
Kilde: Weekly Oil Bulletin fra EU-kommissionen samt egne beregninger vedr. prisen på tyske CO
2
-kvoter.
I Sverige er afgifterne på diesel derimod ca. 60 øre pr. liter lavere end i Danmark i 2023.
Sverige har imidlertid høje lovkrav til anvendelse af biobrændstoffer mv. Da biobrænd-
stoffer er betydeligt dyrere end fossil diesel, medfører det en merudgift på i størrelsesor-
denen 3 kr. pr. liter. diesel før moms. Prisen på biobrændstoffer er ligesom fødevarepri-
serne steget betydeligt de senere år.
Med ovenstående forudsætninger vedr. priser, afgifter, udgifter til biobrændstoffer og
skematiske forudsætninger vedr. lastbilers kørselsmønster mv. skønnes grænsehandelen
med diesel med betydelig usikkerhed at udgøre en nettoeksport på i størrelsesordenen
550 liter i 2022 og 700 mio. liter i 2023. Grænsehandel af den størrelsesorden medfører
merindtægter for den danske stat fra afgifter på diesel (og moms på diesel til personbiler)
på i størrelsesordenen 2 mia. kr. i 2022 og 2,5 mia. kr. i 2023.
1
1
I skønnene for grænsehandelen tages der udgangspunkt i skønnet for grænsehandelen i Skatteministeriets
Status for grænse-
handel 2017,
hvor nettoeksporten med diesel med betydelig usikkerhed skønnes at være 340 mio. liter i 2016, samt udvik-
lingen i priserne på diesel mv. siden 2016. Et mere konsolideret skøn vil bl.a. skulle tage højde for priser og afgifter mv. i
en række andre lande end Danmark, Tyskland og Sverige, da lastbiler typisk kan køre over 2.000 km på en tank. Udviklin-
gen i antallet af køretøjer, der krydser landegrænserne, og lastbilernes kørselsmønstre vil også skulle opdateres. Det be-
mærkes, at Skatteministeriet aktuelt er ved at revidere metoderne til at skønne over grænsehandelen.
Side 3 af 3