Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2732632_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. juli 2023
J nr.
2023 - 3239
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 6. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 268 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 268
Hvad vil Danmark mere generelt gøre for at vende de globale finansieringsstrømme
fra sort til grøn energi, herunder hvordan vi sætter en stopper for både offentlige og
private investeringer i fossil energi? Der henvises til Parisaftalens artikel 2, stk. 1,
litra c.
Svar
Parisaftalens artikel 2.1(c) sigter mod at gøre finansieringsstrømme konsistente
med en udvikling mod lavere drivhusgasudledninger og klimaresilient udvikling. Der
har under klimaforhandlingerne været en spirende anerkendelse af artiklens betyd-
ning for at kunne indfri de to øvrige langsigtede målsætninger – Parisaftalens tem-
peraturmålsætning og tilpasningsmålsætning.
Målsætningen om at vende finansieringsstrømme dækker over en bred vifte af
økonomiske, finansielle og reguleringsmæssige instrumenter, der kan bidrage til at
udfase investeringer i bl.a. fossil energi og kanalisere øgede investeringer i grøn
retning. Der er endnu ikke i FN’s klimaforhandlinger fastsat præcise definitioner af
omfanget af målsætningen, og hvordan den skal konkretiseres.
Danmark arbejder med en lang række tiltag nationalt, i EU og globalt, der bidrager
til at vende finansieringsstrømme fra sort til grøn. Det gælder f.eks. prissætning af
drivhusgasudledning nationalt gennem CO
2
-afgifter og i EU gennem EU’s kvote-
handelssystem og CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme. Det gælder Danmarks mar-
kante offentlige investeringer i energi- og klimatiltag nationalt, samt arbejdet for at
sikre et stærkere klimafokus i EU’s budget.
I EU har regeringen støttet op om EU’s Sustainable Finance Strategy samt EU’s
taksonomi for miljømæssigt bæredygtige investeringer, der skal gøre det lettere for
investorer at identificere miljømæssigt bæredygtige økonomiske aktiviteter og fi-
nansielle produkter både nationalt og internationalt og dermed accelerere miljø-
mæssigt bæredygtige investeringer og virksomhedernes og andre aktørers grønne
omstilling.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvad Danmark mere generelt vil gøre for at vende de globale finansieringsstrømme fra sort til grøn energi
2732632_0002.png
I et internationalt perspektiv bistår Danmark en række lande med at forbedre ram-
mevilkår for grønne investeringer gennem myndighedssamarbejder, hvor udveks-
ling af erfaring, kapacitetsopbygning og teknologioverførsel kan bane vejen for at
tiltrække yderligere finansiering. De erfaringer, som Danmark har gjort sig, bæres
også ind i de dansk-ledede alliancer Beyond Oil and Gas Alliance (BOGA) og Glo-
bal Offshore Wind Alliance (GOWA), hvor man i førstnævnte advokerer for, at lan-
de sætter slutdato for udvinding af olie og gas – og dermed at investere heri. I
GOWA arbejder vi for at bane vejen for accelererede globale investeringer i hav-
vind. Tilsammen bidrager de to alliancer således til de to sider af arbejdet med at
indfri Artikel 2.1c.
Danmark besluttede desuden i 2021 at stoppe offentlig dansk finansiering og ek-
sportfremmeydelser til fossile brændsler i energisektoren i udlandet bortset fra i
særlige tilfælde og på betingelse af, at en række kriterier er opfyldt. Danmark sam-
arbejder desuden med bl.a. UK om at udbrede COP26-erklæringen om internatio-
nal offentlig støtte til grøn energiomstilling.
Endelig arbejder Danmark i Coalition of Finance Ministers for Climate Action med
at styrke finansministeriernes engagement og kapacitet til at håndtere klimaudfor-
dringerne. Det gælder særligt erfaringsudveksling om udvikling af grønne regne-
modeller, der kan ruste finansministerier til bedre at kunne regne på konsekvenser
ved den grønne omstilling og effekterne af klimaforandringerne, og herigennem
integrere klimahensyn bedre i den bredere økonomiske politik.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2