Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. juni 2023
J nr.
2023 - 3424
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 258 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 258
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Biogas
Danmark og Bioman ApS i forbindelse med foretræde den 1. juni 2023 vedrørende
et langsigtet CO
2
-fortrængningskrav og ILUC-krav i transportsektoren,
jf. KEF alm.
del - bilag 302 og 315?
Svar
Det er altid kærkomment, at relevante brancheorganisationer kommer med input til
den lovgivning, der føres i Danmark.
Med
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
er der fastsat et teknologineutralt
CO
2
e-fortrængningskrav, der regulerer forbruget af VE-brændstoffer i transportsek-
toren i Danmark. Kravet giver brændstofleverandørerne incitament til at anvende
bæredygtige brændstoffer med en høj vugge-til-grav reduktionseffekt.
Energistyrelsen har undersøgt tre forskellige modeller for regulering af ILUC-
effekter:
1.
2.
3.
Loftmodel for anvendelse af 1. generations biobrændstof.
Medregning af de vejede gennemsnitsværdier for ILUC fra VE II-direktivet.
Udvikling af specifikke ILUC-værdier på afgrødeniveau.
Det er Energistyrelsens vurdering, at det ikke er foreneligt med VE II-direktivet, at
lave en regulering der er baseret på eksakte ILUC-værdier som er tilfældet i model
2 og 3. Dette har Kommissionen bekræftet. Det vurderes derimod muligt at lave et
loft for anvendelse af de brændstoffer, der skønnes at have høje ILUC-emissioner,
fx 1. g biobrændstof (model 1).
Regeringen foreslog på grønt topmøde på Marienborg i april 2023 en forhøjelse af
CO
2
e-fortrængningskravet med et loft for 1. g biobrændstoffer.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/1