Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2729329_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. juni 2023
J nr.
2023 - 3353
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 257 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 257
Vil ministeren lade sig inspirere af Finansministeriet og etablere en ekstern og uaf-
hængig mekanisme, f.eks. Klimarådet, som får fuld adgang til alle forudsætninger
og beregninger og løbende rådgiver og kommer med faglige input til ministeriet
under tilblivelsen af Klimastatus- og fremskrivning med henblik på at skabe mest
mulig gennemsigtighed om beregninger og forudsætninger for Klimastatus- og
fremskrivning? I bekræftende fald, bedes ministeren angive en mulig model for en
sådan mekanisme.
Svar
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder allerede i dag med at sikre trans-
parens og involvering med eksterne aktører i forhold til udarbejdelsen af Klimasta-
tus og -fremskrivning. I dag bliver forudsætninger, beregninger mv. lagt åbent frem
og sendt i høring. Konkret offentliggør ministeriet en række notater, som dækker
forudsætninger, antagelser og beregningsmetoder i samtlige sektorer med henblik
på offentlig høring, herunder Klimarådet. Notaterne, der vedrører Klimastatus og –
fremskrivning 2023, blev offentliggjort i januar måned. I forbindelse med høringen
af forudsætningsnotaterne til Klimafremskrivning 2023 modtog ministeriet 19 hø-
ringssvar.
Ministeriet arbejder desuden med selve fremskrivningen, så Klimastatus og –
fremskrivning kan sendes i offentlig høring i april og maj måned. I år skete det den
28. april, og den offentlige høring sluttede den 6. juni. Ministerierne er nu i gang
med at gennemgå høringssvarene og på den baggrund offentliggøres et høringsno-
tat med stillingtagen til kommentarerne. Sidste år omfattede denne proces et hø-
ringsnotat på 50 sider.
I tillæg til ovenstående kommenterer Klimarådet den årlige Klimastatus og –
fremskrivning, som en fast del af klimalovens årshjul.
Hertil kommer, at formandskabet for De Økonomiske Råd i oktober 2020 fik til op-
gave løbende at efterse og årligt afrapportere vurderinger af de adfærdsforudsæt-
ninger, som anvendes af ministerierne i udarbejdelsen af konsekvensvurderinger af
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om evt. etablere en ekstern og uafhængig mekanisme, som får fuld adgang til alle forudsætninger og beregninger og løbende rådgiver og kommer med faglige input til ministeriet under tilblivelsen af Klimastatus- og fremskrivning
2729329_0002.png
økonomisk-politiske tiltag. Vurderingen kan indeholde anbefalinger til justeringer af
de anvendte forudsætninger, hvis der er anledning til det. Formandskabet udvælger
selv både de konkrete emner, der tages op i eftersynet, og den rækkefølge, de
behandles i.
1
Det bemærkes, at denne opgave ikke er begrænset til konsekvens-
vurderinger på Finansministeriets ressortområde, men også gælder Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets ressortområde.
Klima-, energi- og forsyningsministeriet er således underlagt samme eksterne in-
stanser som Finansministeriet ift. regnemetoder samtidig med, at der er etableret
en omfattende arbejdsmetode, som understøtter transparens med Klimastatus og –
fremskrivning, og inputs fra dialogen indgår i ministeriernes arbejde med udarbej-
delsen af Klimastatus og -fremskrivning.
For at øge transparensen og inddragelsen endnu mere, vil Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet dog fremadrettet som en fast del af årshjulet for udarbejdelsen af
fremskrivningen tilføje følgende tre yderligere tiltag:
1.
For det første vil ministeriet opdatere processen for udarbejdelse af Klimasta-
tus og -fremskrivning, så det er tydeligt for alle, hvordan offentligheden kan til-
gå arbejdet. Procesplanen vil, når den er opdateret, være tilgængelig på mini-
steriets hjemmeside.
For det andet vil ministeriet udvide den nuværende høring af forudsætninger
og høringen af resultaterne med et ekspertmøde mellem de to høringer hvor
bl.a. forudsætninger gennemgås.
For det tredje vil ministeriet tilbyde, at høringssvarene for resultaterne af Kli-
mastatus og –fremskrivning fremlægges og gennemgås for forligskredsen bag
klimaloven.
2.
3.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
1
Jf. pressemeddelelse: https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2020/oktober/finansministeriets-
regneprincipper-skal-til-eftersyn-hos-de-oekonomiske-vismaend/
Side
2/2