Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2739245_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. august 2023
J nr.
2023 - 3556
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 30. maj 2023 stillet mig følgen-
de spørgsmål 253 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 253
Hvor meget vil det reducere klimabelastningen fra flyvning, hvis der stilles krav om,
at flybrændstof tanket i Danmark maksimalt må have et indhold af stoffer med aro-
matiske forbindelser på 8 pct., og hvad vurderes det at ville koste (samlet set og pr.
ton CO
2
-ækvivalent) at implementere et sådant krav?
Svar
Et tiltag til at nedbringe aromatindholdet i flybrændstof til 8 pct., forventes alt andet
lige at føre til en reduktion i dannelse af sod- og ispartikler og en reduktion i størrel-
sen på iskrystaller. Dannelse af sod- og ispartikler ved flyvninger er forbundet med
ikke-CO
2
relaterede klimaeffekter,
jf. Global Afrapportering 2023 – International
Transport.
Der er dog væsentlig usikkerhed knyttet til ikke-CO
2
relaterede klimaeffekter fra
flyvninger, samt et komplekst sammenspil mellem dem. Det skyldes dels forhold
omkring tidshorisonter, modsatrettede effekter og andre betydende faktorer som
flyvehøjder, vejr- og klimatiske forhold.
Internationalt er der ikke konsensus om, hvordan luftfartens ikke-CO
2
relaterede
klimaeffekt bør opgøres og indregnes i luftfartens samlede klimaeffekt, og effekter-
ne indgår heller ikke i
Klimastatus og –fremskrivning.
Dermed er det ikke muligt at skønne over, hvor meget det vil reducere klimabelast-
ningen fra flyvninger, ligesom det på nuværende tidspunkt ikke vil have en effekt på
Danmarks opgjorte udledninger i Klimastatus og -fremskrivning, såfremt der stilles
krav om aromatiskindhold i flybrændstof.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har på nuværende tidspunkt ligeledes ikke
forudsætninger for at skønne over, hvad det vil medføre af meromkostning, såfremt
der fastsættes krav herom.
I forbindelse med revisionen af EU's kvotehandelssystem er det besluttet, at EU-
Kommissionen skal indføre et system til overvågning, rapportering og verificering
(MRV) af ikke-CO
2
relaterede effekter i 2025 med henblik på at opnå et datagrund-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om, hvor meget det vil reducere klimabelastningen fra flyvning, hvis der stilles krav til flybrændstof tanket i Danmark ift. indhold af stoffer med aromatiske forbindelser
2739245_0002.png
lag for reguleringen af disse effekter. EU-Kommissionen skal senest i 2028 frem-
sætte et forslag for håndtering af ikke-CO
2
relaterede effekter i luftfarten.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2