Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2725905_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. juni 2023
J nr.
2023 - 3229
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 25. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 238 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 238
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Danmarks
Fiskeriforening i forbindelse med foretræde den 25. maj 2023 om sameksistens
mellem havenergi og erhvervsfiskeri, jf. KEF alm. del - bilag 288 og 301?
Svar
I nedenstående har jeg adresseret nogle af de anbefalinger, som DFPO fremfører i
deres materiale.
1.og 2. ”Havvindmøllerne skal ikke placeres på vitale fiskepladser. I dag fanger vi
90% af vores fisk på 19% af havet. Vi mener derfor ikke, der skal placeres havvind-
møller i de områder.”
Og
”Fiskeriet skal inddrages så tidligt som muligt i processen,
når placeringen af havvindmøller skal besluttes. Sådan kan det sikres, at havvind-
møllerne ikke placeres på de bedste fiskepladser.”
Fiskeriet, såvel som øvrige vigtige hensyn og arealinteresser, inddrages tidligt
i planlægningen og processerne, når der bliver undersøgt placeringer til nye
havvindmølleparker og vil fortsat blive det i fremtiden. Fiskeriet inddrages i for-
bindelse med den offentlige høring, inden en miljøvurdering går i gang, såvel
som når der foreligger en endelig miljørapport, både for konkrete projekter og
for de strategiske miljøvurderinger.
Med den politiske aftale om en Danmarks Havplan fra 7. juni 2023 blev det
endvidere besluttet, at der etableres et markedsdrevet dialogforum for fiskeriet
og andre centrale interessenter inden for opstilling af havvind og fiskeri med
henblik på at bidrage til afdækning og håndtering af arealkonflikter, herunder
spørgsmål om mulighederne for sameksistens mellem havvind og fiskeriet.
Den med Aftale om Finansloven for 2022 aftalte screening af det danske ha-
vareal, der skal gennemføres med henblik på at tilvejebringe mere viden om,
hvor det vil være mest hensigtsmæssigt at placere fremtidige havvindmølle-
parker vil belyse en række hensyn og arealinteresser af betydning for udbyg-
ningen af havvind, herunder fiskeri.
3. ”Åben dør projekter skal placeres i de områder, der er udpeget til VE i havpla-
nen. De områder der er udpeget til VE i havplanen skal også bruges til eventuelle
åben dør projekter sådan, at åben dør-projekter ikke underminerer havplanen.”
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening ifm. foretræde den 25/5-23 om sameksistens mellem havenergi og erhvervsfiskeri
2725905_0002.png
Under den pt berostillede åben dør-ordningen har private aktører haft mulig-
hed for at søge om forundersøgelsestilladelse til VE-projekter uden for de ud-
lagte zoner til VE i havplanen. Energistyrelsen må dog ikke give tilladelser til
etablering af VE-projekter, der er i strid med havplanen. En forudsætning for
at opnå etableringstilladelse, er således, at de ansøgte arealer udlægges til
VE i havplanen.
Med den politiske aftale om en Danmarks Havplan fra 7. juni 2023 er det be-
sluttet, at der ikke udlægges nye arealer til berostillede, kommercielle åben
dør-projekter. For tre af de berostillede åben dør-ansøgninger er arealet alle-
rede udlagt til VE i den gældende havplan. Regeringen vil arbejde på at ju-
stere ordningen, så de tre projekter kan fortsætte inden for rammerne af EU-
reglerne.
4. ”Det er kun ca. halvdelen af de reserverede områder, der skal bruges til opsæt-
ning af havvindmøller. Det bør gøre det væsentligt lettere at tage hensyn til fiske-
riet.”
De ca. 30 pct., der med den politiske aftale om Danmarks Havplan er aftalt
udlagt til VE, udgør et bruttoareal. Det egentlige areal, der skal anvendes til
etablering af VE, kan forventes at blive mindre. Relativt store bruttoarealer har
historisk været udbudt af hensyn til at sikre fleksibilitet for havvindsopstiller til
at optimere og tilpasse design af parkerne til forholdene, herunder andre are-
alinteresser.
5. og 6. ”Det skal være muligt at fiske med bundslæbende redskaber i havvindmøl-
leparker. Vi har gode erfaringer med at fiske over kabler, og det er i dag kun kabel-
bekendtgørelsen, der forhindrer, at der fiskes over alle kabler.” Og ”Det skal være
muligt at fiske over ilandføringskabler. Det bør fremgå af etableringstilladelsen til
havvindmølleparkerne, at det skal være muligt at fiske henover ilandføringskab-
lerne.”
Med aftale om Danmarks Havplan blev samtlige af Folketingets partier enige
om at påbegynde et arbejde med at forberede en revision af kabelbekendtgø-
relsen. I den forbindelse vil det bl.a. blive undersøgt, om det er muligt at styrke
mulighederne for fiskeri i og mellem havvindmølleparkerne. Det bemærkes, at
kabelbekendtgørelsen kun forbyder fiskeri med bundslæbende redskaber, li-
gesom at der generelt ikke er forbud mod fiskeri i parkerne.
7. ”Fiskeriet er bekymrede for, at fiskene forsvinder fra områder med havvind. Vo-
res erfaringer med fiskeri i de nuværende havvindmølleparker viser, at fiskene for-
svinder fra området.”
Energistyrelsen oplyser, at de ikke har erfaringer med, at fiskebestande for-
svinder fra havvindmølleparker, og at de ikke er bekendt med studier, der på-
viser dette.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening ifm. foretræde den 25/5-23 om sameksistens mellem havenergi og erhvervsfiskeri
2725905_0003.png
8. ”Klarhed over effekt på havmiljø og fiskebestande. Konsekvenserne for havmiljø
og fiskebestande skal være belyst inden anlæggelse.”
Energistyrelsen oplyser, at miljøeffekter fra havvindmølleparken afdækkes i
den udarbejdede miljøkonsekvensrapport. Det bemærkes dog, at der er be-
grænset erfaring med og viden om havvindmølleparkernes betydning for fiske-
bestande.
For så vidt angår havmiljøeffekter er der med
Aftale om Finanslov for 2023
af-
sat midler til at belyse mulighederne for eventuelt at etablere en havnaturfond,
hvis formål bl.a. kan være at bidrage til viden om natureffekterne af VE-udbyg-
ningen på havet og til omkostningseffektiv genopretning af havnatur og biodi-
versitet med henblik på at forbedre miljøtilstanden i havet.
I forbindelse med
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og Ener-
giø Bornholm
fra 30. maj 2023 afsatte partierne bag Aftale om Grøn Fond 500
mio. kr. fra Grøn Fond i perioden 2024-2030 til en havnaturfond. I det omfang
der er merindtægter fra havvindudbuddene ud over det forventede, øremær-
kes yderligere op til 350 mio. kr. til havnaturfonden.
9. ”Monitorering af miljøeffekter. Efter anlæggelsen af havvindmølleparkerne skal
effekterne på miljø og fiskebestande monitoreres.”
Krav til monitorering er fastsat med
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW hav-
vind og Energiø Bornholm
fra 30. maj 2023 og vil blive implementeret i henhold til
aftalen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3