Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2732029_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. juni 2023
J nr.
2023 - 2854
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. maj stillet mig følgende
spørgsmål 230 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Lars-Christian Brask (LA).
Spørgsmål 230
I et konkret tilfælde har et kommunalt forsyningsselskab (dvs. holdingselskabet), som
ejer et energihandelsselskab med eget CVR-nummer (datterselskab), tilført ekstra
kapital for at undgå konkurs i datterselskabet. Der er tale om et stort beløb, som
udgør omkring 1/3 del af omsætningen, og som er hentet fra egenkapitalen i holding-
selskabet. Er dette lovligt under hensyn til den konkurrenceforvridning, der påføres
private energihandelsselskaber?
Svar
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, da de nærmere forhold må bero på en indi-
viduel vurdering. Generelt kan det siges, at der på forsyningsområdet gælder forskel-
lige regler afhængigt af hvilket forsyningsområde, der er tale om.
For så vidt angår de generelle regler for kommunalt ejede virksomheder har jeg ind-
hentet bidrag fra Indenrigs og Sundhedsministeriet, der oplyser:
”Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan generelt oplyse, at kommunernes opgaver
ikke altid er bestemt ved lov – kommunerne har mulighed for at varetage visse op-
gaver på grundlag af de såkaldte kommunalfuldmagtsregler. Kommunalfuldmagts-
reglerne er en samlet betegnelse for de uskrevne regler (grundsætninger) om kom-
munernes ulovbestemte opgaver. Når kommuner engagerer sig i forsyningsvirksom-
hed, er de som udgangspunkt undergivet de almindelige kommunalretlige regler,
herunder begrænsningerne i kommunalfuldmagten. Kommunal forsyningsvirksom-
hed har dog på en række områder i dag et direkte eller indirekte lovgrundlag. Hvis
der i denne lovgivning er fastsat regler, som også gælder for den kommunale forsy-
ningsvirksomhed, og som ikke stemmer overens med de uskrevne kommunalfuld-
magtsregler, går disse skrevne regler forud. Hvis de skrevne regler imidlertid på et
eller flere punkter er tavse eller ikke er udtømmende, suppleres de med de alminde-
lige kommunalfuldmagtsregler
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 230: MFU spm. om det er lovligt for et kommunalt forsyningsselskab at tilføre ekstra kapital for at undgå konkurs i datterselskabet under hensyn til den konkurrenceforvridning, der påføres private energihandelsselskaber
2732029_0002.png
Det antages almindeligvis, at kommunal forsyningsvirksomhed er undergivet en så-
kaldt hvile i sig selv-princip. Hvile i sig selv-princippet er en del af de uskrevne kom-
munalfuldmagtsregler, og indebærer, at indtægter fra og udgifter til den pågældende
forsyningsvirksomhed over en vis årrække skal balancere. Dette betyder, at der ikke
over en vis årrække må oparbejdes et over- eller underskud på forsyningsvirksom-
hed. Det ulovbestemte kommunalretlige hvile i sig selv-princip finder, som anført
ovenfor, anvendelse, hvor der ikke foreligger skreven lovgivning på området, eller
hvor lovreglerne ikke er udtømmende (udtrykkeligt eller forudsætningsvis). I sidst-
nævnte tilfælde supplerer det uskrevne kommunalretlige hvile i sig selv-princip lov-
reglerne.”
Hvis det pågældende energihandelsselskab handler med elektricitet vil de relevante
regler være elforsyningsloven, hvor det følger af § 4, stk. 1, 2. pkt., at en kommune i
medfør af elforsyningsloven kan deltage i selskaber med begrænset ansvar, som
varetager virksomhed, der er omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1. Det vil sige,
at kommuner kan deltage i selskaber med begrænset ansvar, som varetager virk-
somhed inden for produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt på
aggregering og energilagring.
Der er ikke noget i elforsyningsloven, der er til hinder for, at et kommunalt ejet ener-
gihandelsselskab under hensyn til konkurrenceforvridning eller i øvrigt modtager ka-
pital fra en anden kommunal ejet virksomhed.
De kommunalt ejede selskaber vil desuden være underlagt anden relevant lovgiv-
ning, herunder selskabs-, konkurrence- og skattelovgivning, på lige fod med andre
selskaber på markedet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2