Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2656881_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. februar 2023
J nr.
2023 - 315
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. januar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 23 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 23
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeriet administrerer EU’s krav om, at til-
skud fra fjernvarmepuljen skal have en ’tilskyndelsesvirkning’, herunder hvilken
rolle det spiller, om der er indtrådt forsyningspligt og i forlængelse heraf, hvornår
forsyningspligten antages indtrådt – er det, når der foreligger et godkendt projekt,
eller når muligheden for at udskyde forsyning i op til 5 år er udløbet? Spiller det i
den forbindelse en rolle, at et tidligere godkendt fjernvarmeprojekt ikke længere er
eller skønnes at være realiserbart?
Svar
Energistyrelsen står for administration og vurdering af de juridiske rammer for fjern-
varmepuljen på vegne af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Jeg har derfor
indhentet oplysninger fra Energistyrelsen for at kunne belyse de forskellige dele af
spørgsmålet.
Tilskyndelsesvirkning
Energistyrelsen oplyser, at tilskud fra fjernvarmepuljen udgør statsstøtte i medfør af
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtten, som gives i medfør
af fjernvarmepuljen, er notificeret over for EU-Kommissionen efter reglerne i grup-
pefritagelsesforordningen. Det følger heraf, at støtten skal have tilskyndelsesvirk-
ning.
EU’s krav om tilskyndelsesvirkning betyder bl.a., at støtten skal have den effekt, at
den bidrager til, at et projekt gennemføres. Det betyder konkret, at der bl.a. ikke må
gives støtte til udrulning af infrastruktur, som et selskab allerede var forpligtet til,
eller allerede havde planlagt at udrulle.
Kravet om tilskyndelse er videreført i ”Bekendtgørelse
om tilskud til projekter vedrø-
rende udrulning af fjernvarmedistributionsnet”.
1
Bekendtgørelsens krav om tilskyn-
delse består af to led. Den overordnede betingelse (første led) er, at projektet ikke
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
1
BEK nr. 2306 af 18/12/2022, fjernvarmepuljens bekendtgørelse.
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan ministeriet administrerer EU’s krav om, at tilskud fra fjernvarmepuljen skal have en ’tilskyndelsesvirkning’
2656881_0002.png
vil blive gennemført uden støtten.
2
Næste led er at vurdere, om arbejdet med pro-
jektet er påbegyndt. Kravet om, at arbejdet ikke må være påbegyndt inden opnåel-
sen af tilsagn om tilskud, følger af § 5, stk. 1, nr. 7. At arbejdet ikke må være påbe-
gyndt betyder bl.a., at der ikke må være indgået endelige aftaler, inden der er op-
nået tilsagn om tilskud. Det er derfor væsentligt, at der ikke er indgået bindende
aftaler, der tilsiger, at projektet ville kunne gennemføres uden støtte.
Det er afgørende, om der foreligger et endeligt kommunalt godkendt projektforslag,
da det sidestilles med en endeligt indgået aftale. Baggrunden herfor er, at der op-
står en forsyningsforpligtelse, når der foreligger et endeligt godkendt projektforslag.
Bekendtgørelsen stiller derfor krav om, at den kommunale godkendelse enten skal
være betinget af tilsagn om tilskud, eller på vilkår om at godkendelsen bortfalder,
såfremt der ikke nås tilskud fra puljen.
3
Der kan således ikke ydes støtte til projek-
ter, hvor forsyningspligten er indtrådt, da forsyningsselskabet fra det øjeblik er for-
pligtet til at udrulle fjernvarme samt at etablere et distributionsnet i forsyningsområ-
det.
Forsyningspligtens indtrædelse
Indtræden af forsyningspligten er reguleret i
”Bekendtgørelse om godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg”.
4
Her fremgår det, at forsyningsplig-
ten indtræder fra det tidspunkt, hvor kommunens godkendelse af projektforslaget
foreligger.
5
Herefter er forsyningsselskabet forpligtet til at udrulle fjernvarmen. For-
syningsselskabet kan vælge at udskyde forsyningen af ejendommene i forsynings-
området med op til 5 år, såfremt bruger-, selskabs- eller samfundsøkonomiske
hensyn tilsiger det.
6
Forsyningspligten indtræder således, når der foreligger et en-
deligt godkendt projekt, uanset at selve leveringen af fjernvarmen i området kan
udskydes i op til 5 år.
Hvis forsyningsselskabet ikke kan, eller ikke ønsker, at forsyne samtlige ejendom-
me i forsyningsområdet inden for 5 år, skal der udarbejdes et projektforslag for
ændring af projektet væk fra kollektiv varmeforsyning. Projektforslaget skal fore-
lægges kommunalbestyrelsen til godkendelse, da kommunen har ansvaret for var-
meplanlægningen i området. En ændring af projektet kræver derfor kommunal god-
kendelse. Den omstændighed, at et tidligere godkendt fjernvarmeprojekt ikke læn-
gere er eller skønnes realiserbart, medfører således ikke i sig selv, at forsynings-
selskabets forsyningspligt ophører.
2
3
4
5
6
Fjernvarmepuljens bekendtgørelse § 5, stk. 1, nr. 5
Fjernvarmepuljens bekendtgørelse § 5, stk. 1, nr. 4
BEK nr. 1794 af 0/12/2020, projektbekendtgørelsen.
Projektbekendtgørelsens § 8, stk. 1
Projektbekendtgørelsens § 8, stk. 2
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan ministeriet administrerer EU’s krav om, at tilskud fra fjernvarmepuljen skal have en ’tilskyndelsesvirkning’
2656881_0003.png
Afsluttende bemærkninger
Krav om en tilskyndelsesvirkning sikrer, at fjernvarmepuljen har additionalitet. Det
betyder, at midlerne gives til projekter, der ikke ville kunne blive realiseret uden
tilskud, og at dette kan dokumenteres forud for ansøgningstidspunktet.
Afslutningsvist vil jeg understrege, at fjernvarme ikke er den eneste grønne varme-
løsning, der bør satses på. Hvis omkostningerne for udrulning af fjernvarme stiger,
så kan det betyde, at der nogle steder kan være løsninger, der er mere hensigts-
mæssige. Yderligere støtte til fjernvarme kan føre til, at der udbygges fjernvarme,
hvor individuelle eller andre lokale kollektive varmeløsninger havde været mest
hensigtsmæssigt. Dette kan i sidste ende medføre høje varmepriser for hushold-
ninger med fjernvarme.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3