Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2719369_0001.png
Debat | DI og Telia: Salget af telefonnumre er
det vilde vesten – det skriger på lovgivning
Lige nu er det muligt for teleselskaber at få overdraget konkurrerende teleselskabers
kundekartoteker, der indeholder telefonnumre, navne og adresser på kunder.
BRIAN ZACK, LEGAL ADVISOR, TELIA
MORTEN KRISTIANSEN, FAGLEDER, DI DIGITAL
21. MAR. 2023 KL. 19.30DEL
Kender din konkurrent alle dine kunder? Nej vel? Og mon ikke de fleste
virksomheder vil mene, at det er en del af den konkurrencemæssige
integritet, at man ikke behøver at oplyse til sin konkurrent, hvem ens kunder
er.
Sådan er det bare ikke for teleselskaber. Det står klart i en konkret klagesag,
hvor et teleskab har anmodet et konkurrerende teleselskab om afgivelse af
teleselskabets nummeroplysningsdata, dvs. telefonnummer og navn og
adresse på alle teleselskabets kunder.
I praksis betyder det, at konkurrerende virksomheder principielt kan få
overblik over konkurrentens kunder og holde øje med, om der kommer nye,
om det er nogen, de selv har mistet, og selvfølgelig hvordan de kan
kontaktes. Det er jo telefonnumre, navne og adresser, der udveksles.
Vi kender ikke til andre brancher, hvor man kan få adgang til en liste over
konkurrentens kunder og kontaktinformationer. Tankevækkende nok så
indeholder sidste lovændring af Teleloven netop bemærkninger fra lovgiver
om, at konkurrerende teleselskaber ikke bør kunne købe telefonnumre
(kunder) af hinanden.
Men, når nu lovgiver har skrevet en relevant afgrænsning ind i
bemærkningerne, hvorfor er det så ikke sådan, det virker i praksis? Det
skyldes, at bekendtgørelsen ikke er udstedt af Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur.
Reglerne er udarbejdet med henblik på, at der kan tilbydes relevante
nummeroplysningstjenester som f.eks. 118.dk. Dvs., man skal kunne slå et
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvad ministeren mener er til hinder for at udstede en bekendtgørelse, der allerede er forudsat i loven og som vil kunne forhindre muligheden for, at teleselskaber kan få adgang til en liste over konkurrentens kunder og kontaktinformationer
2719369_0002.png
nummer op. Det giver god mening, men desværre er reglerne ikke afgrænset
hertil. Og det er her, kæden hopper af.
Moderne lovgivning på området har inkorporeret hensynet til beskyttelse mod
konkurrenter. Tag f.eks. EU’s kommende dataforordning, som stadig
debatteres i EU. Her er der et klart forbud om, at formidling af data fra
virksomheder naturligvis ikke skal ske, hvis det går til at skabe et
konkurrerende produkt.
Fra Telia og DI Digitals side mener vi, at der bør sættes en effektiv stopper
for “det vilde vesten” med salg af telefonnumre, navne og adresser. Enhver
virksomhed bør kunne beskytte sin konkurrencemæssige integritet ved ikke
at være forpligtet til at skulle overdrage kundekartoteket til konkurrenterne.
Lad os nu få lovgivningen på plads – for konkurrencens skyld.