Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Debat | DI og Telia: Salget af telefonnumre er
det vilde vesten – det skriger på lovgivning
Lige nu er det muligt for teleselskaber at få overdraget konkurrerende teleselskabers
kundekartoteker, der indeholder telefonnumre, navne og adresser på kunder.
BRIAN ZACK, LEGAL ADVISOR, TELIA
MORTEN KRISTIANSEN, FAGLEDER, DI DIGITAL
21. MAR. 2023 KL. 19.30DEL
Kender din konkurrent alle dine kunder? Nej vel? Og mon ikke de fleste
virksomheder vil mene, at det er en del af den konkurrencemæssige
integritet, at man ikke behøver at oplyse til sin konkurrent, hvem ens kunder
er.
Sådan er det bare ikke for teleselskaber. Det står klart i en konkret klagesag,
hvor et teleskab har anmodet et konkurrerende teleselskab om afgivelse af
teleselskabets nummeroplysningsdata, dvs. telefonnummer og navn og
adresse på alle teleselskabets kunder.
I praksis betyder det, at konkurrerende virksomheder principielt kan få
overblik over konkurrentens kunder og holde øje med, om der kommer nye,
om det er nogen, de selv har mistet, og selvfølgelig hvordan de kan
kontaktes. Det er jo telefonnumre, navne og adresser, der udveksles.
Vi kender ikke til andre brancher, hvor man kan få adgang til en liste over
konkurrentens kunder og kontaktinformationer. Tankevækkende nok så
indeholder sidste lovændring af Teleloven netop bemærkninger fra lovgiver
om, at konkurrerende teleselskaber ikke bør kunne købe telefonnumre
(kunder) af hinanden.
Men, når nu lovgiver har skrevet en relevant afgrænsning ind i
bemærkningerne, hvorfor er det så ikke sådan, det virker i praksis? Det
skyldes, at bekendtgørelsen ikke er udstedt af Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur.
Reglerne er udarbejdet med henblik på, at der kan tilbydes relevante
nummeroplysningstjenester som f.eks. 118.dk. Dvs., man skal kunne slå et