Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2719334_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 81 - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2023
J nr.
2022 - 4949
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 6, L 81, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 6
Kriterierne for og regler om oprindelsesgarantier er ikke tilstrækkeligt klare og
præcise. Kan ministeren redegøre for, hvordan oprindelsesgarantiernes
markedsværdi i praksis tages i betragtning, herunder i niveauet for finansiel støtte. I
forlængelse af dette bør det noteres, at det er en ministerbemyndigelse, og der bør
så udførligt som muligt redegøres for den påtænkte anvendelse af bemyndigelsen,
herunder for de hensyn, som der i den forbindelse skal lægges vægt på. jf.
Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning, afsnit 2.7.2 om
bemyndigelsesbestemmelser.
Svar
Jeg vil indledningsvis understrege, at jeg har stor respekt for, at Folketinget ønsker
en fyldestgørende og grundig gennemgang af de bemyndigelser, som det foreslås,
at Folketinget overlader til ministeren.
Den foreslåede bestemmelse i § 56 b, stk. 5 gennemfører dele af VE II-direktivets
artikel 19, stk. 2 tredje og fjerde afsnit om oprindelsesgarantier.
Det følger af direktivet, at medlemsstaterne skal sikre, at når en producent
modtager finansiel støtte fra en støtteordning, tages oprindelsesgarantiens
markedsværdi for samme produktion i betragtning på passende vis i den relevante
støtteordning. Dette skal sikre, at modtagere af finansiel støtte ikke bliver
overkompenseret, hvis producenten modtager finansiel støtte og samtidig får
udstedt oprindelsesgarantier, som kan sælges og sikre en vis indtjening for
producenten.
Bemyndigelsen til at udmønte disse regler i bekendtgørelse vil, som det også
fremgår af bemærkninger til lovforslaget, blive anvendt til at gennemføre de
nærmere regler om, hvordan markedsprisen for oprindelsesgarantier tages i
betragtning i konkrete støtteordninger til vedvarende energi.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm., om handlen med statsstøttede oprindelsesgarantier m.v.
Af direktivbestemmelsen, som vil blive udmøntet nærmere i bekendtgørelse, følger
det, at det formodes, at oprindelsesgarantiens markedsværdi er blevet taget i
betragtning på passende vis i ethvert af følgende tilfælde:
a) hvor finansiel støtte ydes via en udbudsprocedure eller et omsætteligt grønt
certificeringssystem,
b) hvor oprindelsesgarantiernes markedsværdi tages administrativt i betragtning i
niveauet af finansiel støtte, eller
c) hvor oprindelsesgarantierne ikke udstedes direkte til producenten, men til en
leverandør eller forbruger, der køber energien fra vedvarende energikilder enten i
et konkurrencepræget miljø eller i en langsigtet VE-elkøbsaftale.
Der er tilstræbt en direkte implementering af VE II-direktivets formodningsregel,
hvor de tre situationer, om hvornår det formodes, at markedsværdien er taget i
betragtning, fremadrettet vil fremgå direkte af bekendtgørelser.
Størstedelen af de nærmere regler om oprindelsesgarantier er fastsat i
bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og
fjernkøling fra vedvarende energikilder.
Bestemmelsen i forslagets § 56 b, stk. 5 vil
blive gennemført i denne bekendtgørelse, således at reglerne om
oprindelsesgarantier for vedvarende energikilder er samlet. Derudover skal
bemyndigelsen sikre, at såfremt der skulle komme justeringer i EU-regler eller
praksis, vil der kunne fastsættes regler i bekendtgørelserne.
Eksempel på anvendelsen af reglerne i praksis
Der foretages årligt overkompensationsvurderinger for de danske støtteordninger til
anvendelse af biogas. Disse vurderinger laves på baggrund af repræsentative
støttemodtageres offentlige årsregnskaber, hvor eventuelle indtægter fra
oprindelsesgarantier er inkluderet i bruttofortjenesten. Herved indgår
støttemodtagernes indtægter fra oprindelsesgarantier i vurderingen af, om
støtteniveauet udgør overkompensation, og opfylder på den måde kravet om, at
markedsværdien af oprindelsesgarantier tages i betragtning i støtteniveauet. Hvis
der konstateres overkompensation, skal støtten nedsættes.
Fremadrettet vil støtte til udbygning af ny VE-produktion først og fremmest ske på
baggrund af udbud, hvorved markedsværdien af oprindelsesgarantier indgår i
budprisen og derved formodes at være taget i betragtning.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2