Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2697284_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. april 2023
J nr.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. marts 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 169, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål 169
Vil ministeren kommentere på Green Power Denmarks 11 anbefalinger fra publi-
kationen »Elnet til meget mere – 11 anbefalinger, der sikrer, at vi kan udbygge
elnettet i tide« fra marts 2023? Og planlægger ministeren at arbejde videre med
en eller flere af anbefalingerne?
Svar
Green Power Denmarks (GPD) udspil ”Elnet til meget mere” berører en lang
række vigtige problemstillinger på forsyningsområdet. Flere af anbefalingerne
berører således også områder, hvor der allerede er igangsat initiativer eller ana-
lyser, der netop skal belyse de problemstillinger, som GPD peger på.
Jeg vil gennemgå og kommentere på anbefalingerne nedenfor.
Fornyelse af netvirksomhedernes bevillinger
De nuværende bevillinger udløber ved udgangen af 2025 og skal senest fornys
til 1. januar 2026. GPD gør klart, at de ønsker endelig afklaring allerede i 2023.
Det er pt. planlagt, at Energistyrelsen i første halvår 2023 udarbejder et princip-
papir, der fremlægger principper og overvejelser, som skal ligge til grund for ud-
stedelsen af nye bevillinger. Princippapiret vil blive udarbejdet med inddragelse
af bl.a. GPD m.fl. og forventes at blive sendt i offentligt høring. KEF-udvalget ori-
enteres om principperne forud for udstedelsen af nye bevillinger.
Nyt grøn tillæg
Det forudsættes, at GPD henviser til det elektrificeringstillæg, der omfatter hen-
holdsvis en ny automatiske indikator samt et ansøgningsbaseret tillæg, som
blev besluttet i 2021 med stemmeaftalen om
en effektiv og fremtidssikret elinfra-
struktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen.
Begge er
p.t. under udarbejdelse. Min forgænger har anmodet Forsyningstilsynet om at
udvikle den automatiske indikator, som skal håndtere netvirksomhedernes mer-
omkostninger til den ændrede belastning i elnettet som følge af elektrificeringen
og som automatisk lægges til netvirksomhedernes indtægtsrammer. Herudover
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om kommentar til Green Power Denmarks 11 anbefalinger fra publikationen »Elnet til meget mere – 11 anbefalinger, der sikrer, at vi kan udbygge elnettet i tide« fra marts 2023
2697284_0002.png
er Energistyrelsen i gang med at udvikle rammerne for det ansøgningsbaserede
tillæg, som vil være målrettet større forbrugere og mindre ensartede typer af for-
brug. Et samlet oplæg for elektrificeringstillæg skal gælde fra 2024.
Pause for effektiviseringskrav
Netvirksomheder er underlagt et generelt effektiviseringskrav samt et individuelt
effektiviseringskrav, der bliver udmeldt på baggrund af en benchmarking. GPD
ønsker at sætte både de individuelle og det generelle effektiviseringskrav på
pause. Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
blev det besluttet at fore-
tage et uvildig eftersyn af benchmarkingmodellen. Dette eftersyn skal analysere
samspillet mellem behovet for hurtig og omkostningseffektiv netudbygning og –
tilslutning og individuelle effektiviseringskrav udmeldt på baggrund af en bench-
markingmodel. Jeg afventer eftersynets resultater, før jeg vil forholde mig til evt.
ændring af benchmarkingmodellen. Eftersynet afrapporteres til forligskredsen i
2. halvår 2023.
Afskaffelse af den automatiske 5%-regel
”5%-reglen” (indtægtsrammebekendtgørelsens § 38) indebærer, at såfremt en
netvirksomheds samlede omkostninger i de fire første år af en reguleringsperi-
ode overstiger 105 pct. af selskabets samlede omkostningsrammer i samme pe-
riode, så skal årsagerne dokumenteres over for Forsyningstilsynet. 5%-reglen
vurderes fortsat at være et vigtigt element i lovgivningen, der bidrager til forbru-
gerbeskyttelsen. Jeg medgiver dog, at denne regel kan medføre ekstra admini-
stration for de netvirksomheder, der i forrige reguleringsperiode 2018-2022 på
effektiv vis øgede deres omkostninger for at håndtere elektrificeringen. Denne
problemstilling ift. omkostninger til elektrificeringen vil dog blive håndteret med
implementeringen af elektrificeringstillægget, som er uddybet ovenfor.
Et hurtigere og mere fokuseret Forsyningstilsyn
GPD ønsker dels, at Forsyningstilsynets arbejdsopgaver tilpasses til behovet i
kraft af den grønne omstilling, men også at en lang række analyse- og udvik-
lingsopgaver fjernes fra Forsyningstilsynet for at frigive tid til kerneopgaverne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet afventer resultaterne fra den arbejds-
gruppe der blev nedsat i marts måned 2023, der samler op på dels Rigsrevisio-
nens beretning om tilsynet med koncernforbundne aftaler og dels på evaluerin-
gen af Forsyningstilsynet. Jeg har pr. 24. april oversendt KEF-udvalget minister-
redegørelsen til Rigsrevisionens beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i
forsyningssektoren. I 2. halvår 2023 vil jeg følge op på arbejdsgruppens arbejde
i forlængelse af evalueringen af Forsyningstilsynet.
Ophævelse af differenceloftet
Differenceloftet giver netvirksomhederne muligheder for at overføre en del af op-
krævningsretten af beløb inden for indtægtsrammerne til efterfølgende år. Med
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om kommentar til Green Power Denmarks 11 anbefalinger fra publikationen »Elnet til meget mere – 11 anbefalinger, der sikrer, at vi kan udbygge elnettet i tide« fra marts 2023
2697284_0003.png
en ophævelse af differenceloftet vil det stå netvirksomhederne frit for at vente
med at opkræve forbrugerne for omkostninger afholdt af netvirksomhederne.
Hvis differenceloftet ophæves, vil det reducere samtidigheden mellem afhol-
delse af omkostninger og opkrævning af disse omkostninger hos forbrugerne
over tarifferne. Dette vil formentligt ikke være foreneligt med princippet om om-
kostningsægte tarifering, da nye forbrugere eller producenter i et netområde i
højere grad kan ende med at skulle betale tariffer for omkostninger, der vedrører
brugen af elnettet i tidligere år.
Forenkling af indtægtsrammens håndtering af solceller på bygninger og lign.
GPD fremhæver, at de ønsker et fast indtægtsrammetillæg pr. tilsluttet MW som
erstatning for at gøre det nemmere og hurtigere at håndtere ’papirarbejdet’ for-
bundet med tilslutning af mindre solcelleanlæg og andre mindre vedvarende
energianlæg.
Reglerne for forhøjelse af indtægtsrammen ved tilslutning af nye anlæg blev ind-
ført i 2023, og vi kender derfor ikke omfanget af ansøgninger tilknyttet håndte-
ring af små anlæg som eksempelvis solceller. Netvirksomhedernes tarifmodel
bevirker desuden, at der ikke opkræves indfødningstarif og tilslutningsbidrag på
små VE-anlæg, idet produktionen antages aftaget i lavspændingsnettet. Derud-
over er som aftalt i
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
igangsat et analy-
searbejde, der skal se på hurtigere processer for tilslutning og netudbygning og
incitamenter til hurtigere tilslutning. Arbejdet inkluderer både produktions- og for-
brugsanlæg. Dette arbejde skal afrapporteres til forligskredsen i første kvartal af
2024. Samlet set betyder det, at jeg gerne vil se tiden an ift. at vurdere behovet
for ændringer på dette område.
Offentlige anlægsprojekter skal tage højde for deres omkostninger for elnettet
Problemstillingen opstår ved anlæg af veje og jernbaner, hvor omkostningen
ved at skulle rykke el-, gas-, varme- og vandinfrastruktur lægges på kunderne
og ikke på staten. Problemstillingen omfatter også det såkaldte gæsteprincip.
Gæsteprincippet er betegnelsen for den regel, der giver ledningsejere tilladelse
til at benytte eller flytte en hidtil eksisterende ledning på en grund, de ikke ejer.
Gæsteprincippet bliver reguleret i vejloven under Transportministeriet.
Indfør en forenklet proces i ekspropriationssager
GPD ønsker, at der sikres hurtigere afgørelser i ekspropriationssager i forbin-
delse med netudbygning. Det vil kræve yderligere inddragelse af andre myndig-
heder at få afdækket mulighederne for at implementere et sådan tiltag. Jeg vil
se nærmere på problemstillingen som en del af den igangværende analyse af
processen for tilslutning af VE-anlæg og netudbygning og optimering heraf, som
blev besluttet med
Klimaaftale om grøn strøm og varme
fra 2022.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om kommentar til Green Power Denmarks 11 anbefalinger fra publikationen »Elnet til meget mere – 11 anbefalinger, der sikrer, at vi kan udbygge elnettet i tide« fra marts 2023
2697284_0004.png
Udnyt Energinets mulighed for at afvige fra Energistyrelsens analyseforudsæt-
ninger
Lovgivningen giver allerede i dag Energinet mulighed for at udnytte sin opdate-
rede viden ved at begrunde afvigelser fra analyseforudsætningerne. Energinet
har mulighed for at lægge følsomheder ind i deres analyser, ligesom der er en
fleksibilitet, når Energinet anvender analyseforudsætningerne på et enkelt pro-
jekt. Med analyseforudsætninger for 2022 blev fremskrivningen af VE udvidet
betragteligt, hvilket betyder, at problemet bør være mindre nu end tidligere. Her-
til skal det nævnes, at der jf.
Klimaaftale om grøn strøm og varme
fra 2022
pågår et arbejde med at analysere, hvordan og hvornår Energinet hensigts-
mæssigt kan inkludere nye VE-projekter i planlægningen af netudbygningen for
at sikre en tilstrækkelig og proaktiv udbygning af transmissionsnettet.
Gør ventetiden kortere på miljøgodkendelser til eltransmissionsnettet
I
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
har partierne bag aftalt, at der skal
gennemføres en analyse af processen for tilslutning af VE-anlæg og netudbyg-
ning og optimering heraf. Analysen er under udarbejdelse og gennemføres med
tæt inddragelse af aktører involveret i processen, herunder Energinet og Miljø-
styrelsen. Spørgsmålet om miljøgodkendelser indgår i analysen. Ud over en
kortlægning af processerne for tillslutning og netudbygning, bliver der også set
på, om noget kan have flere parallelle processer for at sikre hurtigere processer,
og om der i givet fald skal ske ændringer af regler eller praksis. Dette arbejde
skal afrapporteres til forligskredsen i første kvartal af 2024.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 4/4