Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2710199_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2023
J nr.
2023 - 1607
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. marts stillet mig følgende
spørgsmål 127 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 127
Vil ministeren oplyse, hvilke kommuner der kan være i risikozonen for at gå kon-
kurs, hvis deres forbrændingsanlæg går konkurs?
Svar
Det er lagt til grund, at der spørges til hvilke anlæg, der er i risiko for at gå konkurs
som resultat af
lovforlag om ny organisering affaldsforbrændingssektoren 2023,
samt om det vil påvirke den kommunale velfærd i kommunerne.
Konkurrenceudsættelsen skønnes at bidrage til, at det fremover er de bedste og
billigste anlæg, der behandler affaldet i Danmark. Når anlæggene skal konkurrere
om affaldet, forventes det at medføre, at anlæg der ikke er konkurrencedygtige og
dermed ikke rentable, vil udkonkurreres,
jf. svar på KEF alm. del – spørgsmål 126.
Det er ikke muligt, at skønne over præcist, hvilke anlæg der eventuelt vil lukke, og
dermed heller ikke hvilke kommuner, der kan være påvirket af nedlukning af for-
brændingsanlæg. Individuelle forhold hos de enkelte anlæg vil kunne gøre visse
anlæg mere eller mindre konkurrencedygtige end andre, ligesom det vil afhænge
af, hvordan anlæggene agerer over for de nye rammevilkår. Særligt udsatte anlæg,
kan være anlæg, der fx står over for høje investeringsomkostninger, eller anlæg
med høje driftsomkostninger.
Der blev med aftalen om Klimaplanen afsat 200 mio. kr. til at dække 70 pct. af et gi-
vet anlægs strandende omkostninger ved lukning af anlæg fra 2026-2030. Formål
med puljen til strandede omkostninger er at sikre, at kommunerne som garant for
anlæggenes lån ikke står tilbage med en uhensigtsmæssig stor restgæld, når et
forbrændingsanlæg lukker. Det blev desuden besluttet, at såfremt, det viser sig, at
puljen ikke er tilstrækkelig, indkaldes aftalekredsen til at drøfte en forøgelse af pul-
jen.
Hertil vil kommunerne kunne dække eventuelt løbende underskud ved brug af de-
res likviditet. Kommunernes likviditet udgjorde ved aftalens indgåelse ca. 46 mia.
kr. Kommunernes likviditet er i de seneste år steget væsentligt og udgør ca. 61
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om kommunernes og branchens bekymringer og kritikpunkter
2710199_0002.png
mia. kr. pr. 4. kvartal 2022. Desuden medfører aftalen om udligningsreformen en
samlet varig overfinansiering af kommunerne på op til ca. 5,5 mia. kr. årligt.
Kommunernes forbrugsmuligheder afhænger af de aftalte udgiftsrammer for ser
vice og anlæg, og kommunerne finansieres under ét i de årlige aftaler. Derfor for
øger den høje likviditet i princippet ikke kommunernes forbrugsmuligheder. Som
følge heraf vil den kommunale velfærd som udgangspunkt ikke blive berørt, hvis
kommunerne finansierer løbende underskud ved brug af deres likviditet. Der kan
dog være lokale forskelle i den lokale økonomi, herunder deres likviditet, gæld mv.,
der kan stille den enkelte kommune anderledes.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2