Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2710198_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2300
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. marts 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 154 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 154
Kan ministeren svare på alle kommunernes og branchens bekymringer og
kritikpunkter i de to fællesbreve, jf. KEF alm del – bilag 195 og 196?
Svar
Bekymringerne, som er rejst i henholdsvis brevet fra de fem kommuner
(Københavns
Kommune, Odense Kommune, Esbjerg Kommune, Aarhus
Kommune og Aalborg kommune)
og brevet fra Dansk Fjernvarme og Dansk
Fjernvarmes producentforum, kan overordnet grupperes i følgende fire temaer:
klimaeffekter, usikkerhed for CO2-fangst, forsyningssikkerhed & varmepriser,
og
kommunale omkostninger.
Temaerne adresseres nedenfor.
Klimaeffekter
Det rejses i brevene, at lovforslaget vil betyde, at Danmark ikke kan nå i mål med
en CO
2
-reduktion på 70 pct. i 2030.
Der henvises til svar på KEF alm. del spørgsmål 126.
Usikkerhed for CO
2
-fangst
Det rejses i brevene, at der er behov for klarhed om rammevilkårene for CO
2
-
fangst. Dertil påpeges det, at muligheden for at indføre supplerende virkemidler på
et senere tidspunkt for at sikre kapacitetstilpasning skaber usikkerhed for
investering i CO
2
-fangst.
Jeg er enig i behovet for klarhed om rammevilkårene for CO2-fangst på
affaldsforbrændings- og biomassefyrede anlæg. Ministeriet har på den baggrund
igangsat et arbejde om de langsigtede rammevilkår for disse anlægs deltagelse i
CO2-fangst. Arbejdet vil bl.a. afdække fordele og ulemper ved CO2-fangst i
hovedaktiviteten samt fordele og ulemper ved krav om CO2-fangst. Arbejdet
forventes drøftet politisk ultimo 2023. Herudover igangsættes en analyse af den
forventede markedsudvikling for CO2-fangst og -lagringsprojekter på kort sigt.
Formålet hermed er at understøtte hensigtsmæssig udbygning af rør og
infrastruktur forud for 2. udmøntning af CCUS-puljen. Derudover foretages en
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om kommunernes og branchens bekymringer og kritikpunkter
analyse af rammerne for prissætning af biogent CO2, som forventes at kunne
færdiggøres i 2024. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil i 2024 gøre status
på planer for etablering CO2-fangstanlæg på forbrændingsanlæg.
Forsyningssikkerhed & varmepriser
Det rejses i brevene, at udbudsmodellen medfører, at el- og
varmeforsyningssikkerheden er truet.
Med udbudsmodellen forventes en gradvis kapacitetstilpasning i takt med, at
anlæg, der ikke er konkurrencedygtige og dermed rentable, vil lukke.
Et affaldsforbrændingsanlæg vil – ligesom i dag – kun kunne lukkes, hvis det
vurderes, at el- og varmeforsyningssikkerheden kan opretholdes. En lukning skal
henholdsvis godkendes af kommunen ved anlæg med en eleffekt på 25 MW eller
derunder og af Energistyrelsen ved anlæg med en eleffekt over 25 MW.
Udbudsmodellen vurderes ikke at få konsekvenser for
varmeforsyningssikkerheden, da der findes alternative teknologier til
varmeproduktion, herunder bl.a. varmepumper, overskudsvarme, geotermi,
biomassekedler mv. Energistyrelsen kan give midlertidig dispensation til at hæve
affaldsvarmeprisloftet, indtil alternativ kapacitet er på plads. Det giver mulighed for
at øge varmeprisen i en midlertidig periode.
Tilsvarende er der foretaget en vurdering af elforsyningssikkerheden i forbindelse
med vurdering af effekterne af KL’s forslag til konkrete lukninger af affaldskapacitet
i 2020. En reduceret kapacitet på 30 pct. svarer til 105 MW, og beregningerne
viste, at en lukning af 30 pct. af affaldskapaciteten vil have en negativ, omend
begrænset effekt på elforsyningssikkerheden. Elforsyningssikkerheden vurderes
løbende, herunder behovet for initiativer til at håndtere udfordringer med
elforsyningssikkerheden på længere sigt.
Konkurrenceudsættelsen skønnes at bidrage til, at det fremover er de bedste og
billigste anlæg, der behandler affaldet i Danmark. Når anlæggene skal konkurrere
om affaldet, forventes det at medføre, at anlæg der ikke er konkurrencedygtige og
dermed ikke rentable, vil blive udkonkurreret,
jf. svar på KEF alm. del – spørgsmål
126.
Husholdninger og erhverv vurderes på den baggrund samlet set, at få gavn af
det kommende lovforslag.
Kommunale omkostninger
Det rejses i brevet fra kommunerne, at udbudsmodellen vil have store økonomiske
konsekvenser for kommunerne – og dermed borgerne i de berørte kommuner - og
at den afsatte pulje ikke modsvarer dette.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om kommunernes og branchens bekymringer og kritikpunkter
Jeg er enig i, at der er betydelige økonomiske konsekvenser i kommunerne ved
lovforslaget. Konsekvenser er imidlertid ulige fordelt og vil afhænge af, hvilke
anlæg, der lukker, samt hvornår de lukker. Med Klimaplanen blev det besluttet at
afsætte en pulje til strandede omkostninger på 200 mio. kr. En pulje er en
hensigtsmæssig løsning, fordi det giver mulighed for at målrette kompensationen til
de kommuner, der rammes af lovforslaget.
Det fremgår af Klimaplanen, at udbetaling fra puljen kan ske efter afvikling af et
forbrændingsanlæg med et beløb på op til 70 pct. af et tab. Det har derfor aldrig
været forudsat af aftalepartierne, at der skulle gives en fuld kompensation til
kommunerne for strandede omkostninger. Hvis puljen bruges til at dække 70 pct. af
strandede omkostninger, vil den kunne dække strandede omkostninger for knap
300 mio. kr.
Det fremgår af Klimaplanen, at såfremt puljen ikke er tilstrækkelig, indkaldes
aftalekredsen til at drøfte en forøgelse af puljen.
Der henvises endvidere til svar på KEF alm. del spørgsmål 127.
Endelig vil jeg henvise til lovforslagets høringsnotat, som ligger offentligt
tilgængeligt på
https://www.ft.dk/samling/20222/lovforslag/L115/bilag/1/index.htm,
hvori Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet forholder sig til lignende bekymringer
rejst i høringsparternes høringssvar.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3