Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. april 2023
J nr.
2023-1940
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. marts 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 150 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 150
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Drivkraft
Danmark i forbindelse med foretræde den 23. marts 2023 om indregning af ILUC i
CO2-fortrængningskravet til transporten, jf. KEF alm. del – bilag 184 og 194?
Svar
Med
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
er der fastsat et teknologineutralt
CO
2
e-fortrængningskrav, der regulerer forbruget af VE-brændstoffer i vejtransport-
sektoren i Danmark. Kravet giver brændstofleverandørerne incitament til at an-
vende bæredygtige brændstoffer med en høj vugge-til-grav reduktionseffekt.
Det er således op til markedet at afgøre, hvilke grønne brændstoffer, der mest ef-
fektivt kan leve op til kravet. Regeringen følger markedsudviklingen tæt, herunder
for at sikre, at de fastsatte rammevilkår er de rette.
Mulighederne for at indarbejde ILUC-effekter i national lovgivning inden for ram-
merne af EU-lovgivningen undersøges i øjeblikket. Det bemærkes, at der er stor
usikkerhed om ILUC-effekter, og der er ikke konsensus om CO
2
e-udledninger for
de enkelte typer af biobrændstoffer på tværs af forskellige studier.
Regeringen vil belyse effekterne af
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
med
henblik på at gøre den mere effektiv i lyset af teknologiudviklingen. Det er min for-
ventning, at regeringen i forbindelse med dette arbejde vil tage stilling til, hvorvidt
og hvordan ILUC-effekter eventuelt vil kunne indarbejdes i CO
2
e-fortrængningskra-
vet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1