Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2702365_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. maj 2023
J nr.
2023 - 2300
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 21. marts 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 147 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 147
Vil ministeren redegøre for, hvilke markedsaktører der forventes at kunne få med-
ejerskab af den danske affaldssektor i lyset af det kommende lovforslag om ny or-
ganisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbræn-
dingsegnet affald, herunder om kommunen fortsat er majoritetsejer, og at forbræn-
dingsanlæg ikke må have andre kommercielle aktiviteter inden for affaldssektoren?
Svar
Det følger af
Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
af 2020 ini-
tiativ V, at det skal sikres, at kommunerne forsat har majoritetskontrol med de eksi-
sterende kommunale affaldsforbrændingsanlæg.
Konkret foreslås det med lovforslaget, at for affaldsforbrændingsanlæg, der var helt
eller delvist kommunalt ejet den 1. juli 2023, skal en eller flere kommuner have rå-
deret og ejerskab over mere end halvdelen af stemmerettighederne samt eje mere
end halvdelen af kapitalandelene i den virksomhed, der driver affaldsforbrændings-
anlægget. Dog er der en undtagelse, hvis der inden den 1. juli 2023 er indgået en
bindende aftale om overdragelse af affaldsforbrændingsanlægget med virkning se-
nest 1. juli 2025.
Under hensyntagen til ovenstående regler, vil øvrige aktører kunne købe ejeran-
dele i forbrændingsanlæg. Der stilles ikke med lovforslaget krav om kommunalt ma-
joritetsejerskab ved etablering af nye anlæg, der er godkendt af relevante myndig-
heder til at blive sat i drift.
For så vidt angår den sidste del af spørgsmålet, hvor det nævnes, at forbrændings-
anlæg ikke må have andre kommercielle aktiviteter inden for affaldssektoren, så vil
jeg bemærke følgende. Det følger af lovforslaget, at en kommune kun må varetage
virksomhed, der driver affaldsforbrændingsanlæg, hvis virksomheden udøves på
kommercielle vilkår i et aktie- eller anpartsselskab, der alene driver affaldsforbræn-
dingsanlæg. Selskabet vil således ikke kunne udøve andre aktiviteter på affaldsom-
rådet, som kommunerne er ansvarlige for, herunder eksempelvis indsamling, om-
lastning, transport af affald til anlægget og deponi.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvilke markedsaktører der forventes at kunne få medejerskab af den danske affaldssektor i lyset af det kommende lovforslag om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald
2702365_0002.png
For ikke-kommunalt ejede forbrændingsanlæg, herunder de anlæg, der i dag er for-
brugerejede, indfører lovforslaget ikke krav om selskabsform, og det indfører ikke
restriktioner for hvilke aktiviteter, der kan udføres i det selskab, der driver forbræn-
dingsanlægget.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2