Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2678449_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. marts 2023
J nr.
2023 - 1356
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. februar 2023 stillet mig
følgende spørgsmål KEF alm. del – spm. 113, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Spørgsmål 113
Vil ministeren på baggrund af besvarelsen af KEF alm. del – samrådsspørgsmål
A oversende en oversigt over samtlige barrierer for en markedsbaseret udbyg-
ning af landvind og sol i Danmark, der lever op til den fælles politiske ambition
fra »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022« fra 25. juni 2022 om en firedob-
ling af produktionen af grøn strøm fra landbaseret vind og sol?
Svar
Jeg deler udvalgets ønske om at identificere og eliminere barrierer for udbygnin-
gen af landvind og sol i Danmark. Derfor har regeringen også besluttet at ned-
sætte NEKST, som med inddragelse af relevante samfundsaktører bl.a. skal
identificere barrierer for de aftalte ambitioner for skalering af sol og vind på land
og anbefale regeringen eventuelle tiltag, der kan accelerere udbygningen.
Der spørges til en oversigt over samtlige barrierer for en markedsbaseret udbyg-
ning af landvind og sol. Det kan jeg desværre ikke sende, men jeg ser frem til i
takt med NEKST-arbejdet at blive klogere på barrierer – og løsninger. Jeg kan
dog sige, at jeg på nuværende tidspunkt overordnet set ser to faktorer, som be-
grænser udbygningen på strategisk niveau. For det første adgangen til areal og
de dertil knyttede godkendelser. For det andet effektiv tilslutning til elnettet.
Mht. adgangen til areal er udbygningen bl.a. påvirket af lokal opbakning og af de
nødvendige myndighedsprocesser- og godkendelser. Regeringen er her både
optaget af at se på, hvordan VE på land kan bidrage til lokale gevinster, samt
hvordan opgavefordelingen mellem stat og kommuner kan effektiviseres for at
sikre højt tempo i udbygningen. Kommunerne er planmyndighed for udbygnin-
gen af VE på land og er derfor helt centrale aktører i at sikre den tilstrækkelige
planlægning for udbygningen. Derfor har jeg som minister intensiveret dialogen
med KL, som også inviteres ind som en kernepartner i NEKST.
Den anden begrænsende faktor for udbygningen af sol og vind drejer sig om ef-
fektiv tilslutning til elnettet. En effektiv udnyttelse af nettet såvel som hurtigere
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om oversendelse af en oversigt over samtlige barrierer for en markedsbaseret udbygning af landvind og sol i Danmark, der lever op til den fælles politiske ambition
2678449_0002.png
netudbygning og nettilslutning er afgørende for, at vi kan sikre indpasning af
vedvarende energi og et stigende elforbrug.
Der er allerede planlagt betydelige investeringer i det danske elnet, ligesom der
er vedtaget flere initiativer, som skal reducere behovet for netudbygning. Folke-
tinget er aktuelt ved at behandle et lovforslag, der blandt andet vil bidrage til at
styrke muligheden for effektivt at indpasse en øget mængde vedvarende energi
i elnettet ved at fremme en fornuftig placering – og samplacering – af nyt elfor-
brug som PtX-anlæg og varmepumper og ny grøn elproduktion fra vind og sol.
Lovforslaget følger op på PtX-aftalen fra marts 2022 om direkte linjer, geografisk
differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering. Det vil være med til at
sikre en mere effektiv udnyttelse af det kollektive net med mulighed for sparede
netinvesteringer.
Der er også indgået aftalen
En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til under-
støttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen
fra juni 2021, der skal
være med til at sikre, at netvirksomhedernes rammer justeres for bedre at kunne
håndtere elektrificeringen. Med aftalen blev det besluttet, at netvirksomhedernes
rammer skal tilpasses med et elektrificeringstillæg i form af en automatisk indi-
kator og et ansøgningsbaseret tillæg, der begge skal gælde fra 2024.
Regeringen vil samtidig med nedsættelse af NEKST blandt andet se på hurti-
gere netudbygning, ligesom der med
Klimaaftale for grøn strøm og varme 2022
er igangsat en række analyser om bl.a. mere proaktiv udbygning af elnettet, hur-
tigere nettilslutning og fleksible nettilslutningsvilkår og netprodukter.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2