Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2678474_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. marts 2023
J nr.
2023 - 1356
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. februar 2023 stillet mig
følgende spørgsmål KEF alm. del – spm. 101, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål 101
Det fremgår af artiklen »’En falliterklæring’: I år ser der ikke ud til at blive sat en
eneste vindmølle op« fra dr.dk, den 19. januar 2023, at der ikke står til at blive
opført nogen vindmøller i Danmark i 2023, og at godkendelsesprocesserne kan
være meget langsommelige. Vil ministeren give en status på, hvad han forven-
ter, der bliver opsat af vindmøller i de kommende år i Danmark? Og hvordan vil
ministeren sikre endnu hurtigere godkendelsesprocesser for opsætning af vind-
møller i Danmark, så vi kan komme denne problematik til livs?
Svar
Regeringen har – sammen med et bredt flertal i Folketinget – høje ambitioner for
udbygningen af sol og vind i Danmark. Med
Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022
er der enighed om, at vi skal sikre rammerne for en firedobling af
den samlede elproduktion fra solenergi og landvind i 2030. Derfor er det selvføl-
gelig heller ikke tilfredsstillende at se en midlertidig opbremsning i udbygningen
af landvind.
Producenttarifferne har spillet ind på den opbremsning, vi ser. Jeg vil gerne un-
derstrege, at der er tale om en midlertidig – og kendt – effekt. Jeg forstår godt,
at nogle opstillere har afventet klarhed over metoderne, og dermed også ni-
veauerne, for producenttarifferne, og at andre kan have fremrykket deres opstil-
ling. Aftalepartierne bag
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
er orienteret
om denne mulige midlertidige effekt, ligesom effekten har indgået i Energistyrel-
sens Klimafremskrivning (KF). Den kommende KF23 udgives i april, men hø-
ringsversionen til forudsætningerne er blevet præsenteret i januar 2023. Som
det også ses i fremskrivningen, ventes udbygningen at tage fat igen i 2024 og
2025, og Energistyrelsen forventer ikke, at producenttarifferne vil få negativ be-
tydning for VE-udbygningen på den lange bane.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om en status på, hvad der forventes at blive opsat af vindmøller i de kommende år i Danmark, og hvordan man sikrer endnu hurtigere godkendelsesprocesser for opsætning af vindmøllerne
2678474_0002.png
Forventet udbygning af landvind
De foreløbige forventninger til udbygningen af landvind fra høringsversionen til
forudsætningerne i KF23 fremgår af tabellen nedenfor. Det skal bemærkes, at
de endelige tal bliver udgivet sammen med KF23’s resultater og hovedrappor-
ten.
Den forventede udbygning landvind jf. KF23 (høringsversion)
KF23 Landvind (MW)
Herunder nettoudbygning
År
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Samlet kapacitet
i løbet af året
4.873
4.825
5.164
5.470
5.542
5.671
5.792
5.903
102
-49
340
306
72*
129
120
111
2030
6.072
169
*Nedgang i forventet nettoudbygning i 2026 skyldes, at der en højere
nedtagning af landvindmøller i fremskrivningen end i de omkringlig-
gende år. Historisk var der en større udbygning omkring årtusinde-
skiftet, og mange af disse møller antages nedtaget efter 25 år. Dette
er baseret på en antagelse om de forskellige levetider af forskellige
mølletyper, som indgår i KF.
Fokus på hastighed i udbygningen af vedvarende energi på land
For at sikre realiseringen af vores høje ambitioner i den bredt vedtagende klima-
aftale fra sidste sommer, herunder en væsentlig og hurtig udbygning med VE på
land, er mit fulde fokus på implementeringen af aftalens tilhørende tiltag. Af
disse vil jeg særligt fremhæve følgende:
-
Statsligt engagement i energiparker på land.
Screeningen er undervejs,
og resultatet af screeningen samt mulige modeller for statsligt engage-
ment og lokale udviklingsperspektiver.
Øget lokal opbakning,
herunder behov for eventuel justering af de eksi-
sterende VE-ordninger, som kompenserer naboer og lokalsamfund med
VE-anlæg.
Ny pulje til vedvarende energi på mindre tilgængelige arealer. Aftale
med kommunerne om forpligtende VE-mål.
VE-rejseholdet,
der skal udbrede gode eksempler på VE-planlægning i
kommunerne.
-
-
-
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om en status på, hvad der forventes at blive opsat af vindmøller i de kommende år i Danmark, og hvordan man sikrer endnu hurtigere godkendelsesprocesser for opsætning af vindmøllerne
2678474_0003.png
Dertil har regeringen besluttet at nedsætte den nationale energikrisestab
(NEKST). NEKST skal identificere barrierer for de aftalte ambitioner for skale-
ring af bl.a. landvind og anbefale regeringen eventuelle tiltag, der kan accele-
rere udbygningen. Herudover får NEKST til opgave at rådgive regeringen og re-
geringens grønne udvalg omkring evt. mulige behov for ændringer af processer,
der i nogle tilfælde gør godkendelsen af nye anlæg tung og byrdefuld.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3