Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del
Offentligt
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet 
 
Enhed: CPR‐Administrationen 
Sagsbeh.: Grete Kongstad 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 2023 ‐ 2147 
Dok. nr.: 612750 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Den 19. september 2023 kl. 15.35-16.35, Folketingets lokale 2-080
Antal ord: 1178, 9 min.
Tale til samråd A, B og C om juridisk kønsskifte til mindreårige
Samrådsspørgsmål A:
”Vil ministeren i lyset af den tidligere socialdemokratiske regerings planlagte lovforslag fra 2020
om at tillade børn at skifte juridisk køn uanset alder – et forslag, der aldrig blev fremsat på grund
af et folketingsvalg – redegøre for, hvordan Indenrigs- og Sundhedsministeriet nu tilsyneladende
kan foretage en administrativ ændring i praksis vedrørende juridisk kønsskifte for mindreårige
uden om den lovgivende forsamling? Vil ministeren desuden redegøre for, om der med denne
praksisændring er tale om en omgåelse af Folketinget og den demokratiske proces? Der henvises
til Indenrigs- og Sundhedsministeriets brev til Indenrigsudvalget af 11. august 2023, jf. INU alm.
del – bilag 37.”
Samrådsspørgsmål B:
”Vil ministeren præcisere, om ministeren mener, om EMRK skal stå over, ved siden af, eller
under dansk lovgivning i forhold til juridisk kønsskifte?”
Samrådsspørgsmål C:
”Kan ministeren redegøre for, hvad ministerens holdning er til juridisk kønsskifte for børn og
unge under 18 år?”
Spørgsmål A er stillet den 17. august 2023 efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
Tak for spørgsmålene.
Spørgsmål A og B vedrører en juridisk problemstilling – nemlig
forholdet mellem en dansk lov og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Derfor vil jeg tillade mig at besvare de to spørgsmål under et.
Spørgsmål C vedrører min politiske holdning som minister til juridisk
kønsskifte for mindreårige.
Det vil jeg derfor besvare særskilt.
Jeg kan dog allerede nu oplyse, at juridisk kønsskifte til mindreårige er
et spørgsmål, som vi kommer til at se på i regeringen.
Når regeringen har drøftet spørgsmålet, vil jeg som minister kunne
tilkendegive regeringens holdning til spørgsmålet.
Jeg kan også oplyse, at det ligger fast, at regeringen ønsker at overholde
Danmarks internationale forpligtelser.
Det leder mig videre til besvarelsen af spørgsmål A og B.
Side 2
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
Der bliver i spørgsmål A spurgt til, hvordan Indenrigs- og
Sundhedsministeriet kan foretage en administrativ ændring i praksis
vedrørende juridisk kønsskifte for mindreårige uden om Folketinget.
Der bliver også spurgt til, om det er udtryk for en omgåelse af den
demokratiske proces.
I spørgsmål B spørges til min holdning til, om den Europæiske
Menneskerettighedskonvention – EMRK – skal stå over, ved siden af
eller under dansk lovgivning i forhold til juridisk kønsskifte.
Lad mig starte med det sidste spørgsmål:
Det er min opfattelse, at vi på dette område – som på alle andre
områder – skal overholde vores internationale forpligtelser.
I forhold til spørgsmålet er det også relevant at være opmærksom på, at
EMRK er inkorporeret i dansk ret.
EMRK er med andre ord af Folketinget gjort til en del af dansk
lovgivning.
Side 3
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
Indholdet af vores internationale forpligtelser på dette område, har jeg
oplyst om i mit brev af 11. august 2023 til Folketingets
Indenrigsudvalg.
Det fremgår således af rapporten fra den tværministerielle
arbejdsgruppe for LGBTI fra august 2020, at det på baggrund af den
seneste praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og
oplysningerne om behandlingstilbuddene, der gives til mindreårige i
sundhedsvæsenet, er mest nærliggende at antage, at hvis en transkønnet
person under 18 har fået tilbudt og har undergået kønsmodificerende
behandling, vil den pågældende også i henhold til artikel 8 i EMRK
have en ret til at få tildelt nyt personnummer og få ændret afledte
dokumenter.
Det er også vurderingen, at det ikke kan udelukkes, at det vil blive
fundet i strid med EMRK artikel 8, hvis der uden for den førstnævnte
situation – altså behandlingssituationen – ikke er mulighed for efter en
konkret vurdering at dispensere for kravet om at være fyldt 18 år for at
få tildelt nyt personnummer begrundet i en oplevelse af at tilhøre det
andet køn.
Side 4
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
Gælder en dispensationsadgang alene for personer, der har gennemført
hormonbehandling eller øvrig kønsmodificerende behandling, kan der
rejses spørgsmål om, hvorvidt der indirekte indføres et krav om
behandling for at kunne få tildelt nyt personnummer begrundet i en
oplevelse af at tilhøre det andet køn.
Det er således vurderingen, at det følger af Danmarks internationale
forpligtelser, at en mindreårig kan have adgang til juridisk kønsskifte.
Som det videre fremgår af mit brev af 11. august 2023 til Folketingets
Indenrigsudvalg, blev Indenrigs- og Sundhedsministeriet i forbindelse
med ministeriets overvejelser om mulige lovgivningsmæssige modeller
for juridisk kønsskifte for mindreårige i sommeren 2023 af
Justitsministeriet gjort opmærksom på, at Danmarks internationale
forpligtelser efter EMRK i relevant omfang skal inddrages ved
behandlingen af konkrete ansøgninger fra mindreårige om juridisk
kønsskifte.
Det gælder uanset ordlyden af CPR-lovens § 3, stk. 7, 3 pkt., der
fastlægger en aldersgrænse på 18 år for juridisk kønsskifte.
Det retter vi i Indenrigs- og Sundhedsministeriet selvfølgelig ind efter.
Side 5
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt EMRK skal stå over, ved
siden af eller under dansk lovgivning i forhold til juridisk kønsskifte,
kan jeg henvise til Justitsministeriets besvarelse af 15. september 2023
af spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Indenrigsudvalg, hvor der er
redegjort generelt for betydningen af EMRK i situationer, hvor der
foreligger en konflikt mellem Danmarks forpligtelser efter EMRK og
en dansk lov.
Jeg kan tilføje, at jeg i mit brev af 11. august 2023 til Folketingets
Indenrigsudvalg har lagt forholdene frem, som de er.
Det fremgår således af brevet, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet
havde den forståelse af rapporten fra den tværministerielle
arbejdsgruppe for LGBTI fra august 2020, at spørgsmålet om
gennemførelsen af Danmarks internationale forpligtelser skulle afvente
en senere gennemførelse ved lov.
Det havde bl.a. baggrund i, at rapporten fra den tværministerielle
arbejdsgruppe forholdt sig til forskellige modeller for, hvordan juridisk
kønsskifte for mindreårige kunne gennemføres ved lov.
Side 6
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
Det fremgik ikke eksplicit af rapporten, at Danmarks internationale
forpligtelser i relevant omfang skulle inddrages i forbindelse med den
konkrete behandling af ansøgninger om juridisk kønsskifte fra
mindreårige, uanset om der blev gennemført lovændringer eller ej.
Som sagt skal vi selvfølgelig overholde vores internationale
forpligtelser. Derfor har Indenrigs- og Sundhedsministeriet også
beklaget, at ministeriet ikke på et tidligere tidspunkt har været
opmærksom på betydningen af Danmarks internationale forpligtelser
efter EMRK.
Det retter vi nu op på.
Efter drøftelse med Justitsministeriet har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet besluttet at genoptage de sager, hvor Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har givet afslag på juridisk kønsskifte til personer
under 18 år.
Det drejer sig om 16 sager i perioden 2014-2023.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er også i færd med i dialog med
Justitsministeriet at foretage de nødvendige tilpasninger i forhold til
tilrettelæggelsen af den konkrete sagsbehandling.
Side 7
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om talepapir fra åbent samråd d. 19/9.23 vedr. juridisk kønsskifte af mindreårige m.v.
 
Jeg kan derfor ikke sige så meget mere om den konkrete
sagsbehandling på nuværende tidspunkt.
Endelig har Justitsministeriet anbefalet, at CPR-loven ændres, så
ordlyden bringes i overensstemmelse med artikel 8 i EMRK.
Jeg bliver også spurgt til min holdning som minister til juridisk
kønsskifte for mindreårige.
Jeg vil gerne indledningsvist gentage, at det er regeringens holdning, at
vi selvfølgelig skal overholde Danmarks internationale forpligtelser.
Som nævnt har Justitsministeriet anbefalet, at CPR-loven ændres, så
ordlyden bringes i overensstemmelse med artikel 8 i EMRK.
Juridisk kønsskifte til mindreårige er således et spørgsmål, som vi
kommer til at se på i regeringen.
Når regeringen har drøftet spørgsmålet, vil jeg som minister kunne
tilkendegive regeringens holdning til spørgsmålet.
Side 8