Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del
Offentligt
2757129_0001.png
Folketingets Indenrigsudvalg
Christiansborg
2. oktober 2023
Svar på Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 34 (Alm. del) af 5.
september 2023 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om Kommunernes Landsforening
ligesom det er
tilfældet, når det drejer sig om bevillinger til minimumsnormeringer i daginstitutio-
nerne
tager 20 pct. af bevillinger til drift og administration,
jf. Facebook-opslag af
Jacob Mark (SF) den 12. marts 2021 (https://m.face-
book.com/story.php?story_fbid=pfbid0yXMtGHkhqRKnz4u6UvBfdVxR-
HeDo3VcrSk7JoCzF2MqdSChrwFPcNBRknQYdYxG8l&id=69985338410)
og et Fa-
cebook-opslag med video af DR1-indslag den 12. marts 2021 (https://www.face-
book.com/watch/?v=3684673098253804&extid=CL-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-
GK1C&mibextid=2Rb1fB&ref=sharing)?
Hvis dette er tilfældet, vil ministeren op-
lyse, hvilke områder og hvor store beløb det drejer sig om?
Svar
Der er lagt til grund, at der spørges til håndteringen og fordelingen af midler, når
kommunerne pålægges nye opgaver. Ændringer til kommunernes opgaver følger
Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT-princippet).
DUT-princippet indebærer, at gennemførslen af regelændringer af bindende ka-
rakter for kommuner og regioner giver anledning til en regulering af det statslige
bloktilskud til kommuner og regioner svarende til de økonomiske konsekvenser
heraf. DUT-princippet sikrer således, at kommunerne og regionerne kompenseres
for de udgiftsmæssige konsekvenser af ændringer i byrde- og opgavefordelingen
mellem staten og kommunerne, og for ændringer staten foretager i regelgrundlaget
for eksisterende kommunale og regionale opgaver. Bloktilskuddet nedjusteres
også tilsvarende, når der fjernes en kommunal eller regional opgave, eller når kra-
vene til en given opgave reduceres.
Kommunernes Landsforening (KL) fører dialog og indgår aftale på vegne af kom-
munerne om DUT-kompensation for de kommunaløkonomiske konsekvenser af
regelændringer mv. Når der er enighed om de kommunaløkonomiske konsekven-
ser af DUT-sagerne, reguleres bloktilskuddet til kommunerne på det årlige bloktil-
skudsaktstykke, der godkendes i Folketingets Finansudvalg. Den fulde aftalte
DUT-kompensation for kommunale meropgaver fordeles dermed via bloktilskud-
det til de enkelte kommuner.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om Kommunernes Landsforening – ligesom det er tilfældet, når det drejer sig om bevillinger til minimumsnormeringer i daginstitutionerne – tager 20 pct. af bevillinger til drift og administration, jf. Facebook-opslag af Jacob Mark (SF) den 12/3-21
Side 2 af 2
I fastsættelsen af DUT-kompensation og justering af bloktilskuddet som følge af
nye eller ændrede opgaver tages der højde for de indirekte omkostninger ved et
årsværk (overheadomkostninger). Overheadomkostningerne er kendetegnet ved
ikke direkte at kunne henføres til udførelsen af den konkrete opgave, som DUT-
sagen omhandler. Det kan fx være udgifter til ejendomsdrift, kontorhold, it, efter-
uddannelse og anden administration i kommunerne. Overheadomkostningerne
ved nye kommunale opgaver kan bedømmes i de enkelte sager, så de i videst mu-
ligt omfang afspejler de faktiske udgifter.
Det bemærkes, at bloktilskuddet til kommunerne samlet set blev forhøjet med
153,2 mio. kr. i 2023 i forbindelse med
Aftale om kommunernes økonomi for 2024
mel-
lem KL og regeringen som følge at nye DUT-sager på det kommunale område.
For så vidt angår den aftalte DUT-kompensation for minimumsnormeringer hen-
vises der til svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 11 (Alm. del)
af 7. februar 2023.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister