Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del
Offentligt
Folketingets Indenrigsudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 2023 - 8449
Den 20. september 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 33 (INU alm. del) stillet 25. august efter ønske fra Mette
Thiesen (DF).
Spørgsm ål nr. 33
”V il ministeren oplyse, om en grundejerforening, i de kommuner hvor der er indført affalds -sortering,
v il kunne v ælge at få afhentet rest- og madaffald på matriklen og det resterende affald på opsatte
fællesarealer, eller om foreningen skal v ælge enten at få afhentet alt affald på matriklen eller alt
sammen på udv algte fællesarealer?”
Sv ar
Affaldsbekendtgørelsen fastslår, at kommuner skal etablere henteordninger for ti forskellige
affaldsty per (mad, papir, pap, plast, glas, metal, tekstil, mad- og drikkekartoner, farligt affald og
restaffald). Med en henteordning forstås, at affaldet hentes v ed eller i nærheden af boligen
(husstandsnært), fremfor at borgeren skal bringe sit affald til en genbrugsplads eller lignende
(bringeordning). Miljøstyrelsen anbefaler, at indsamlingen af restaffald foregår samme sted som
indsamlingen af de øv rige fraktioner, herunder madaffald, for at understøtte god affaldssortering. Det
er dog den enkelte kommune, der beslutter, hvordan den v il organisere og implementere
henteordningerne. Dette fastsætter kommunerne igennem deres affaldsregulativer, hvilket fremgår af
affaldsaktørbekendtgørelsen.
På den baggrund, v il det v ære op til den aktuelle kommune, og hv ad der fremgår i dennes
affaldsregulativ, hv orvidt en grundejerforening kan v ælge om enkelte eller alle fraktioner skal afhentes
på hhv . matriklen eller udvalgte fællesarealer.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
Mi l jømi nisteriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1 220 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • CV R 1 2854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk