Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del
Offentligt
2740221_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 21-08-2023
Enhed: Finansiering
Sagsbeh.: Christian Waagø
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 1893
Dok. nr.: 609271
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 23 (Alm. del), som
Indenrigsudvalget har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 20. juli 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 23:
”Vil ministeren kommentere på udligningen af selskabsskat i forhold til kommunerne,
jf. debatindlægget »Debat: Børn, unge og ældre skal betale for energihandlernes
milliardoverskud« på avisendanmark.dk den 4. juli 2023?”
Svar:
Der er tale om en kronik, der udtrykker synspunkter fra tre medlemmer af foreningen
Balance Danmark. Kronikkens hovedsynspunkt er, at øgede kommunale indtægter fra
selskabskat er ulige fordelt i landet, og at det går ud over nogle kommuner på grund
af et tilsvarende lavere bloktilskud.
Det kommunale bloktilskud fastsættes årligt, så det sammen med kommunernes
skatteindtægter mv. sikrer finansiering af det udgiftsniveau, som regeringen og KL har
aftalt i forbindelse med økonomiforhandlingerne. Fastsættelsen af bloktilskuddet
sker således bl.a. efter skøn over kommunernes skatteindtægter, herunder
kommunal indkomstskat, grundskyld samt den kommunale andel af selskabskat. Hvis
kommunernes samlede indtægter fra selskabsskat stiger, er det således korrekt, at
det alt andet lige giver anledning til et tilsvarende lavere bloktilskud, men det er altså
på linje med andre kommunale skatteindtægter.
I 2024 er kommunerne forudsat at modtaget 4,2 mia. kr. mere fra selskabsskat end i
2023, mens der for indkomstskat er forudsat en stigning på 20,6 mia. kr. i 2024 i
forhold til 2023.
Baggrunden for, at kommuner modtager en andel af selskabsskatten opkrævet af
virksomheder i kommunen, er bl.a. et hensyn til, at kommunerne har et økonomisk
incitament til at sikre gode rammer for det lokale erhvervsliv og dermed til at bidrage
til økonomisk vækst.
Det kommunale provenu af selskabsskat udlignes i en særskilt ordning. Her udlignes
50 pct. af forskellen mellem en kommunes provenu af selskabskat pr. indbygger og
den landsgennemsnitlige indtægt af selskabsskat pr. indbygger. De kommuner, der
har et provenu af selskabskat pr. indbygger under landsgennemsnittet vil således
modtage et tilskud på 50 pct. af forskellen fra deres provenu af selskabskat pr.
indbygger til landsgennemsnittet. Kommuner med et provenu pr. indbygger over
landsgennemsnittet vil derimod skulle betale et bidrag på 50 pct. af forskellen fra
deres provenu af selskabskat pr. indbygger til landsgennemsnittet.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: MFU spm., om ministeren vil kommentere på udligningen af selskabsskat i forhold til kommunerne
I forbindelse med den politisk aftale om udligningsreformen i 2020 blev udligningen
af kommunernes indtægter fra selskabsskat aftalt øget, ved at kommunernes andel af
selskabskatten blev sænket med 1 pct. point
hvilket på daværende tidspunkt blev
skønnet at svare til omkring 0,6 mia. kr. - og bloktilskuddet øget tilsvarende. Dette
havde bl.a. baggrund i input fra kommunerne og et politisk ønske om at
imødekomme disse.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2