Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Indenrigsudvalget
Dato: 02-05-2023
Enhed: Demokrati
Sagsbeh.: LBH
Sagsnr.: 2023-1305
Dok. nr.: 598875
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Indenrigsudvalget har
stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 4. april 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren oplyse, om det er forvaltningen eller kommunalbestyrelsen, der kan
beslutte, om der skal indgås forlig, eller en sag skal bringes for retten, når en borger
stævner kommunen?”
Svar:
Lovgivningen indeholder ikke generelle regler om, på hvilket niveau i kommunen det
skal besluttes, hvordan kommunen vil reagere på en stævning fra en borger, herun-
der om kommunen vil indgå forlig.
Kommunalbestyrelsen vil som kommunens øverste organ altid have mulighed for selv
at træffe alle kommunale beslutninger, herunder beslutning om kommunens reaktion
på en stævning.
Afgørelsen af, om kommunalbestyrelsen i stedet kan overlade beslutningen til andre
organer i kommunen, beror på de almindelige regler om intern delegation i kommu-
nerne.
Efter disse regler er det udgangspunktet, at kommunalbestyrelsen
–
ved en udtrykke-
lig beslutning herom eller stiltiende
–
kan delegere beslutninger til de stående ud-
valg, økonomiudvalget eller forvaltningen, ligesom udvalgene også kan delegere til
forvaltningen.
Undtagelse til dette udgangspunkt om fri delegation kan følge af, at det er nævnt el-
ler forudsat i sektorlovgivningen, at beslutningen skal træffes af kommunalbestyrel-
sen i et møde. Kommunalbestyrelsen kan heller ikke delegere en beslutning, der efter
lov om kommunernes styrelse skal træffes af kommunalbestyrelsen. Dette skyldes, at
reglerne i netop den lov vedrører indretningen af det kommunale styrelsessystem,
herunder de interne kompetenceforhold mellem de kommunalpolitiske organer.
Endvidere kan det følge af en sags beskaffenhed, at behandlingen af sagen skal ske i
kommunalbestyrelsen i et møde og således ikke kan overlades til et udvalg eller til
forvaltningen. Dette kan være tilfældet i sager, der angår kommunalbestyrelsesmed-
lemmers egne forhold, herunder eksempelvis vederlæggelse og fritagelse for hverv.
Det vil også være tilfældet i sager, der på grund af deres betydning eller karakter i øv-
rigt i særlig grad forudsætter politisk behandling, bl.a. med den deraf følgende mulig-
hed for eventuelle mindretal for at tilkendegive en afvigende opfattelse.