Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2713383_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 27. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 72 (alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 72:
Vil ministeren tilkendegive, om ministeren er åben over for at skærpe reglerne om
fortiet kriminalitet i forbindelse med ansøgning om indfødsret, der følger af den
politiske aftale om indfødsret fra 2018, hvorefter ”det fremover 2 år efter vedta-
gelsen af en lov om indfødsrets meddelelse systematisk [vil] blive vurderet, om der
er grundlag for at indlede inddragelsessager på grund af fortielse af kriminelle
handlinger begået forud for ansøgningen om dansk statsborgerskab”?
Svar:
1.
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, at den, som i forbindelse med sin
erhvervelse af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsæt-
ligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger,
ved dom skal frakendes indfødsretten, hvis det udviste forhold har været bestem-
mende for erhvervelsen, medmindre dette vil være i strid med Danmarks interna-
tionale forpligtelser.
Indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, blev senest ændret ved lov nr. 453 af 20. april 2022
(Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, m.v.), som trådte i kraft den 1. maj 2022. Bestemmelsen
blev ved lovændringen skærpet, således at det nu fremgår, at man »skal« frakendes
statsborgerskab – i stedet for den tidligere formulering om, at man »kan« frakendes
statsborgerskab – medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Baggrunden for den seneste stramning er indfødsretsaftalen indgået den 20. april
2021 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konserva-
tive Folkeparti og Liberal Alliance. Det fremgår af aftalen bl.a., at det blev aftalt, at
hvis der var mulighed for – inden for rammerne af Danmarks internationale forplig-
telser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yderligere, skulle det
24. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 5615
2293405
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om skærpede reglerne om fortiet kriminalitet i forbindelse med ansøgning om indfødsret
udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i videst muligt om-
fang.
2.
I indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 indgået mellem den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne og
Dansk Folkeparti fremgår det, at aftaleparterne var enige om, at der skal være skær-
pet opmærksomhed på tilfælde, hvor dansk statsborgerskab kan frakendes ansø-
gere, som har fortiet kriminelle handlinger begået forud for ansøgningstidspunktet,
fordi det derved kan godtgøres, at indfødsretten er erhvervet ved svig.
Ved aftalen blev det derfor blandt andet indført, at det fremover, 2 år efter vedta-
gelsen af en lov om indfødsrets meddelelse, systematisk ville blive vurderet, om der
er grundlag for at indlede inddragelsessager på grund af fortielse af kriminelle
handlinger begået forud for ansøgningen om dansk statsborgerskab.
For så vidt angår disse supplerende kriminalitetstjek kan jeg i øvrigt henvise til Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets orientering herom af 4. maj 2023 i IFU Alm.
del – bilag 111.
3.
Jeg er tilfreds med den indfødsretsaftale, der blev indgået i 2021, og ændringen
af indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, der blev vedtaget i 2022, og jeg har aktuelt ingen
planer om at foreslå ændringer heraf.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2