Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2691061_0001.png
Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 97
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 2. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 97 (alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 97:
Vil ministeren redegøre for, hvad Danmarks internationale forpligtelser betyder i
forhold til optagelsen af bipersoner på lovforslag om indfødsrets meddelelse, og vil
ministeren redegøre for, om regeringen inden for rammerne af Danmarks interna-
tionale forpligtelser kan forhindre, at ansøgere fra MENAPT-lande kan få bipersoner
med på lovforslag om indfødsrets meddelelse, således at bipersoner fremover selv-
stændigt skal opfylde betingelserne for at få dansk statsborgerskab, så man kan
være helt sikker på, at det ikke kun er forældrene, der er integrerede, når der tilde-
les dansk statsborgerskab til muslimske familier?
Svar:
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at det vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser at indføre en ordning, hvor alene biper-
soner til hovedpersoner fra MENAPT-landende selvstændigt skal opfylde de samme
betingelser som hovedpersonen.
Herunder indeholder artikel 5 i den europæiske konvention om statsborgerret
(statsborgerretskonventionen) et diskriminationsforbud, der betyder, at der alene
vil kunne anvendes objektive, ikke-diskriminerende kriterier for at kunne erhverve
dansk statsborgerskab. Der vil således f.eks. ikke kunne lægges vægt på kriterier
vedrørende ansøgerens navn, religiøse baggrund eller nationale eller etniske oprin-
delse mv. Tilsvarende indeholder den Europæiske menneskeretskonventionens ar-
tikel 8 sammenholdt med artikel 14 et diskriminationsforbud.
Derudover er Danmark i medfør af statsborgerretskonventionen og FN’s børnekon-
vention forpligtet til at have en ordning, som giver børn adgang til at erhverve dansk
statsborgerskab, ligesom at Danmark i medfør af statsborgerretskonventionen er
forpligtet til at give børn af forældre, hvoraf den ene erhverver eller har erhvervet
dansk statsborgerskab, en lempet adgang til at erhverve dansk statsborgerskab.
Side
1/2
30. maj 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 6629
1980577
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om, hvordan det kan være tilladt at diskriminere ift. nordiske borgere, når nu det angiveligt vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at indføre en ordning, hvor der gøres forskel på bipersoner baseret på bipersonernes nationalitet
Endvidere følger det af børnekonventionens artikel 7, stk. 1, at et barn fra fødslen
skal have ret til at opnå et statsborgerskab samt af børnekonventionens artikel 7,
stk. 2, at retten til statsborgerskab skal sikres i overensstemmelse med deltagersta-
tens nationale lovgivning og deres forpligtelser ifølge de relevante internationale
instrumenter på dette område, især hvis barnet ellers ville blive statsløs. Som følge
heraf kan børn, der er født statsløse i Danmark, i overensstemmelse med børne-
konventionen, optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, hvis de har bo-
pæl her i landet samt indgiver en ansøgning om dansk indfødsret inden det fyldte
18 år, jf. 17 i den gældende cirkulæreskrivelse om naturalisation.
Kaare Bek Dybvad
/
Christina Fløystrup
Side
2/2