Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2717115_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 14. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 24
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 24:
Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spm. 48 (folketingsåret 2019-
20), IFU alm. del - bilag 181 (folketingsåret 2019-20) og IFU alm. del - svar på spm.
6 (folketingsåret 2020-21) redegøre for, om de databeskyttelsesretlige udfordrin-
ger med sletning af udlændinges lovovertrædelser i Det Centrale Kriminalregister
er blevet bragt i orden, og vil ministeren garantere, at udlændinges domme og af-
gørelser om lovovertrædelser, uanset årstal, altid kan ses af de embedsmænd, der
behandler ansøgning om permanent opholdstilladelse og indfødsret?
Svar:
1.
Den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti indgik den 29. juni 2018 en aftale om
indfødsret, hvor det blandt andet fremgik, at aftaleparterne ønskede skærpet op-
mærksomhed på tilfælde, hvor dansk statsborgerskab kan frakendes ansøgere, som
har fortiet kriminelle handlinger begået forud for ansøgningstidspunktet, fordi det
derved kan godtgøres, at indfødsretten er erhvervet ved svig.
2.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 48 (IFU alm. del, FT 2019-20) af
13. december 2019, iværksatte Udlændinge- og Integrationsministeriet i efteråret
2018 i samarbejde med Justitsministeriet, herunder Rigspolitiet, en undersøgelse
af samspillet mellem reglerne om sletning af oplysninger i Det Centrale Kriminalre-
gister og reglerne om karens eller udelukkelse i cirkulæreskrivelsen om naturalisa-
tion, idet reglerne ikke ses at være opbygget efter en indbyrdes fuldt ud overens-
stemmende systematik.
Uoverensstemmelsen betyder, at der kan være tilfælde, hvor oplysninger om kri-
minalitet er slettet i Det Centrale Kriminalregister og derfor ikke vises ved opslag,
men hvor det begåede forhold fortsat ville kunne udløse karenstid eller udelukkelse
efter reglerne i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Side
1/3
31. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 2991
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om de databeskyttelsesretlige udfordringer med sletning af udlændinges lovovertrædelser i Det Centrale Kriminalregister
Som det fremgår af besvarelsen fandt man, at længere tids opbevaring af oplysnin-
ger om kriminalitet, end de nuværende regler tillader, imidlertid gav anledning til
nogle praktiske udfordringer i forhold til indretningen og den tekniske udformning
af Kriminalregisteret, ligesom der ville skulle tages højde for eventuelle juridiske
spørgsmål, som en sådan ny løsning i givet fald kan give anledning til.
På den baggrund blev der som en del af undersøgelsen bl.a. foretaget en analyse af
mulighederne for eventuelt at trække oplysninger fra andre systemer end Kriminal-
registeret.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet orienterede i forlængelse heraf ved brev
af 29. juni 2020 (IFU alm. del – bilag 181, FT 2019-20) Folketingets Indfødsretsud-
valg om, at der endnu ikke var en endelig afklaring af, hvordan udfordringerne med
den indbyrdes uoverensstemmelse kunne løses, herunder at nogle udfordringer af
databeskyttelsesretlig karakter havde givet anledning til yderligere overvejelser.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan som opfølgning på ministeriets tidli-
gere besvarelser oplyse, at den forhenværende regering den 20. april 2021 sammen
med Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance indgik en ny aftale om
indfødsret, der er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021. Det frem-
går af aftalen bl.a., at det efter aftaleparternes opfattelse er vigtigt, at der i sagsbe-
handlingen er adgang til alle oplysninger om strafbare forhold, som er omfattet af
karens- og udelukkelsesreglerne i naturalisationscirkulæret om naturalisation, så-
ledes at reglerne kan håndhæves effektivt, og at aftaleparterne derfor lægger vægt
på, at regeringen fortsat har fokus på snarest muligt at løse udfordringerne i sam-
spillet mellem reglerne om registrering og sletning af oplysninger i Kriminalregiste-
ret og reglerne om karens eller udelukkelse i naturalisationscirkulæret om natura-
lisation.
Udlændinge- og Integrationsministeriet nedsatte på den baggrund en tværministe-
riel arbejdsgruppe om mulige løsningsmodeller for oplysning om vandel til brug for
naturalisationssager. Den tværministerielle arbejdsgruppe havde til formål at kort-
lægge mulige løsningsmodeller for oplysning om vandel til brug for behandlingen
af naturalisationssager.
Der blev i maj og juni 2022 afholdt to møder i den tværministerielle arbejdsgruppe,
hvor forskellige løsningsmodeller blev drøftet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at ministeriet i forlængelse af
møderne i den tværministerielle arbejdsgruppe har overvejet muligheden for at op-
rette et nyt register med oplysninger om strafbare forhold om alle udlændinge i en
vis periode. Det er dog Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at et så-
dan selvstændigt register umiddelbart rejser en række databeskyttelsesretlige ud-
fordringer. Udviklingen heraf vil endvidere medføre betydelige udgifter i størrelses-
ordenen af et tocifret millionbeløb.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om de databeskyttelsesretlige udfordringer med sletning af udlændinges lovovertrædelser i Det Centrale Kriminalregister
5.
Jeg vil snarligt indkalde aftalekredsen fra 2021 til en drøftelse af det videre forløb.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3