Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2743791_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. juli 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 298 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn
(DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 298:
Vil ministeren i forlængelse af UUI alm. del – svar på spm. 233 og 234 redegøre for,
om der er andre kriminelle udlændinge med afgørelse eller dom til udvisning og
indrejseforbud, der kan få ophævet deres udvisning og indrejseforbud, og trods af-
gørelse eller dom om udvisning kan blive meddelt opholdstilladelse på ny, udover
de tilfælde som er nævnt i de to besvarelser, og vil ministeren i bekræftende fald
redegøre for disse sager?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan – ud over det, der fremgår af besva-
relserne af 27. og 28. juni 2023 af henholdsvis spm. nr. 233 og 234 (Alm. del) fra
Udlændinge- og Integrationsudvalget – henvise til udlændingelovens § 10, stk. 3 og
4, om de såkaldte udelukkelsesgrunde, som regulerer spørgsmålet om adgangen til
at opnå opholdstilladelse i Danmark i tilfælde, hvor en udlænding er blevet udvist
ved dom eller administrativt.
Som det fremgår af besvarelsen af 28. juni 2023 af spm. nr. 234 (Alm. del) fra Ud-
lændinge- og Integrationsudvalget, følger det således af udlændingelovens § 10,
stk. 3, 1. pkt., at en udlænding, der er meddelt indrejseforbud i forbindelse med en
udvisningsdom, ikke kan gives opholdstilladelse efter §§ 7 og 8 (asyl), uanset at den
pågældende opfylder betingelserne herfor, medmindre særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derfor.
Ministeriet kan herudover oplyse, at det fremgår af udlændingelovens § 10, stk. 3,
2. pkt., at en udlænding, som har indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter
§ 25 a (administrativ udvisning for bl.a. kriminalitet, der er afgjort med en bødes-
traf), § 25 b (administrativ udvisning for ulovligt ophold) eller § 25 c (udvisning ved
dom af religiøse forkyndere, der overtræder visse bestemmelser i straffeloven), el-
ler som har indrejseforbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, om udlændinge, der er pålagt at
udrejse straks eller ikke udrejser i overensstemmelse med en udrejsefrist, kan gives
Side
1/3
31. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 12892
2430292
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om udlændinge ansat i Udlændingestyrelsen, der ikke har dansk indfødsret, har kompetence til at træffe afgørelse om, at en kriminel udvisningsdømt udlænding alligevel ikke skal udvises
opholdstilladelse efter § 7 og § 8, stk. 1 og 2 (asyl), medmindre særlige grunde taler
derimod.
Derudover fremgår det af udlændingelovens § 10, stk. 4, at en udlænding, som har
indrejseforbud, jf. § 32, stk. 1, i forbindelse med udvisning (ved dom eller admini-
strativt), ikke kan gives opholdstilladelse efter § 8, stk. 3, og §§ 9-9 f, 9 i-9 n, 9 p
eller 9 q (andre typer opholdstilladelse end asyl), uanset at den pågældende opfyl-
der betingelserne herfor, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, taler derfor, dog tidligst 2 år efter udrejsen.
Kravet om, at der skal være forløbet 2 år fra udrejsen, gælder dog ikke for tredje-
landsstatsborgere, der er udvist efter § 25 b (administrativ udvisning for ulovligt
ophold) eller er meddelt indrejseforbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, om udlændinge, der
er pålagt at udrejse straks eller ikke udrejser i overensstemmelse med en udrejse-
frist. Kravet om, at der skal være forløbet 2 år fra udrejsen, før der kan meddeles
opholdstilladelse, skal endvidere administreres i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtigelser og er således ikke ufravigeligt.
2.
Udlændingeloven indeholder endvidere regler om, at indrejseforbud i visse til-
fælde kan ophæves.
Det fremgår således af udlændingelovens § 32, stk. 7, 4. pkt., at for udlændinge,
der ikke er omfattet af EU-reglerne, kan et indrejseforbud meddelt bl.a. i forbin-
delse med udvisning efter udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 1 (administrativ ud-
visning for ulovligt arbejde) eller § 25 b (administrativ udvisning for ulovligt ophold),
ophæves, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
herfor.
En ophævelse indebærer, at den pågældende udlænding ikke længere som følge af
indrejseforbuddet er udelukket fra at opnå opholdstilladelse i Danmark, jf. ovenfor,
såfremt den pågældende i øvrigt opfylder betingelserne for at blive meddelt op-
holdstilladelse.
3.
For så vidt angår udlændinge omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed kan
ministeriet oplyse, at reglerne om retten til at tage ophold i andre EU-medlemssta-
ter
samt om begrænsningerne i denne ret findes i opholdsdirektivet (direktiv
2004/38/EF af 29. april 2004), som er gennemført i dansk ret ved EU-opholdsbe-
kendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1457 af 6. oktober 2020).
Det følger af EU-opholdsbekendtgørelsens § 35, at udstedelse af registreringsbevis
eller opholdskort kan nægtes, hvis hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller
sundhed tilsiger det. Kriterierne for denne vurdering fremgår bl.a. af EU-opholds-
bekendtgørelsens § 36, hvoraf det følger, at afgørelser, der træffes med henvisning
til den offentlige orden eller sikkerhed skal være i overensstemmelse med propor-
tionalitetsprincippet, og udelukkende kan begrundes i den pågældendes personlige
adfærd, som skal udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der
berører en grundlæggende samfundsinteresse.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om udlændinge ansat i Udlændingestyrelsen, der ikke har dansk indfødsret, har kompetence til at træffe afgørelse om, at en kriminel udvisningsdømt udlænding alligevel ikke skal udvises
En udlænding, der er udvist med indrejseforbud, vil derfor alene få udstedt et regi-
streringsbevis eller opholdskort, såfremt den pågældende ikke længere vurderes at
udgøre en tilstrækkelig alvorlig trussel i henhold til disse kriterier.
Er det tilfældet, vil den pågældende tillige kunne få ophævet et meddelt indrejse-
forbud i henhold til udlændingelovens § 32, stk. 7, 1. pkt. hvoraf følger, at et indrej-
seforbud, der er meddelt en udlænding, der er omfattet af EU-reglerne, ophæves
efter ansøgning, hvis den pågældendes personlige adfærd ikke længere kan anses
for at udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel imod den offent-
lige orden, sikkerhed og sundhed.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
3/3