Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2739279_0001.png
Indfødsretsudvalget 2021-22
(Omtryk - 03-07-2023 - Opfølgende svar) IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 102
Offentligt
Justitsministeriet
Politi- og Strafferetsafdelingen
Strafferetskontoret
Slotholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 19. juni 2023
JOURNAL NR.
RA-2023-3200606-36
SAGSBEHANDLER: CHU/
Redegørelse for anklagemyndighedens erfaringer med reglerne
om frakendelse af dansk indfødsret ved dom efter
indfødsretslovens § 8 A og § 8 B
Justitsministeriet har ved e-mail af 27. april 2023 anmodet Rigsadvokaten om at redegøre
for anklagemyndighedens erfaringer med reglerne om frakendelse af dansk indfødsret
ved dom efter indfødsretslovens § 8 B, herunder i hvilke sagstyper, der er nedlagt påstand
om frakendelse, samt udfaldet af sagerne.
Justitsministeriet har supplerende oplyst, at der desuden ønskes en redegørelse for
erfaringerne med reglerne om frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens §
8 A i perioden fra den 1. maj 2022 til den 30. april 2023.
For så vidt angår indfødsretslovens § 8 B omfatter redegørelsen alene sager, hvor der er
nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret, fordi der tillige er nedlagt påstand
om strafforhøjelse efter straffelovens § 81 a, og sager, hvor der er nedlagt påstand om
frakendelse af dansk indfødsret, fordi der er udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser. Sager, hvor der er nedlagt påstand om frakendelse af
dansk indfødsret for en overtrædelse af straffelovens kapitel 12-13 indgår således ikke,
idet der også forud for lov nr. 1193 af 8. juni 2021 var hjemmel til frakendelse af dansk
indfødsret ved dom i disse sager.
Rigsadvokaten kan indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt ved elektronisk datatræk
fra
Politiets
Sagsstyringssystem
(POLSAS)
at
oplyse
antallet
af
sager,
hvor
1
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, i hvor mange straffesager pr. 1. juli 2023 der af anklagemyndigheden har været nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret i straffesager, hvor der ikke fandtes hjemmel til frakendelse af dansk indfødsret før ændringen den 1. juli 2021
anklagemyndigheden har nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret ved dom
efter indfødsretslovens § 8 A eller § 8 B.
For så vidt angår sager om frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A
har Rigsadvokaten fra Udlændinge- og Integrationsministeriet modtaget en liste over
domme, som ministeriet i perioden fra 1. maj 2022 til den 30. april 2023 er blevet
orienteret om af anklagemyndigheden.
Rigsadvokaten har herefter til brug for redegørelsen modtaget bidrag fra Statsadvokaten
i Viborg, Statsadvokaten i København og Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet.
Statsadvokaterne har til brug herfor foretaget en høring af alle politikredse og National
Enhed for Særlig Kriminalitet.
1. Indfødsretslovens § 8 A
Indfødsretslovens § 8 A fik sin nuværende affattelse ved lov nr. 453 af 20. april 2022, der
trådte i kraft den 1. maj 2022.
Det følger af indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, at den, som i forbindelse med sin erhvervelse
af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at afgive
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger, ved dom skal
frakendes indfødsretten, hvis det udviste forhold har været bestemmende for
erhvervelsen, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Frakendes nogen sin indfødsret efter stk. 1, skal også vedkommendes barn ved dom
frakendes indfødsretten, hvis barnet har erhvervet indfødsretten gennem vedkommende,
medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, og
medmindre barnet derved bliver statsløst, jf. indfødsretslovens § 8 A, stk. 2.
Det er således en betingelse for frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens
§ 8 A, stk. 1, at den pågældende i forbindelse med erhvervelsen af dansk indfødsret har
begået et svigagtigt forhold
eksempelvis ved at en anden person afgiver urigtige
oplysninger efter aftale med ansøgeren
som har været bestemmende for erhvervelsen
af dansk indfødsret. Det er en betingelse for frakendelse, at det svigagtige forhold er
begået forsætligt, og frakendelse kan således kun ske, hvis ansøgeren har haft forsæt til,
at de afgivne oplysninger var urigtige eller vildledende. Det er derimod ikke et krav, at
den pågældende havde forsæt til, at det svigagtige forhold var bestemmende for
erhvervelsen.
2
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, i hvor mange straffesager pr. 1. juli 2023 der af anklagemyndigheden har været nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret i straffesager, hvor der ikke fandtes hjemmel til frakendelse af dansk indfødsret før ændringen den 1. juli 2021
Statsadvokaten i København har oplyst, at Retten i Glostrup den 1. december 2022
afsagde dom i en sag, hvor et ægtepar blev fundet skyldige i blandt andet vold mod og
frihedsberøvelse af kvindens datter, og hvor anklagemyndigheden havde nedlagt påstand
om frakendelse af ægteparrets danske indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A, stk. 1,
samt påstand om at mandens søn skulle frakendes sin danske indfødsret efter
indfødsretslovens § 8 A, stk. 2. Kvinden blev idømt tre års fængsel og frakendt sin danske
indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, og udvist af Danmark med et
indrejseforbud gældende for bestandig. Manden blev frifundet for vold og mishandling af
kvindens datter i perioden frem til det tidspunkt, hvor han erhvervede dansk indfødsret.
Retten fandt i forlængelse heraf, at manden ikke havde udvist et svigagtigt forhold ved
at have fortiet kriminelle handlinger begået forud for erhvervelsen, hvorfor han blev
frifundet for påstanden om frakendelse af dansk indfødsret. Som følge heraf, blev
mandens søn ligeledes frifundet for påstanden om frakendelse af dansk indfødsret efter
indfødsretslovens § 8 A, stk. 2.
Dommen er anket af både de tiltalte og anklagemyndigheden og forventes afsluttet i
landsretten den 6. juli 2023.
Statsadvokaten i København har herudover oplyst, at Retten i Glostrup ved dom af 23.
februar 2023 frifandt en mand og hans fire børn for anklagemyndighedens påstand om
frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, og stk. 2.
Anklagemyndigheden gjorde under sagen gældende, at manden ikke, inden han ved lov
erhvervede dansk indfødsret, havde oplyst, at han havde begået socialbedrageri efter
straffelovens § 289 a i perioden fra den 1. oktober 2015 indtil vedtagelsen af loven om
indfødsrets
meddelelse
den
17.
december
2015.
Dommen
er
anket
af
anklagemyndigheden, og ankesagen er endnu ikke berammet.
Statsadvokaten i Viborg har oplyst, at Retten i Viborg den 31. august 2022 afsagde dom i
en sag vedrørende frakendelse af en nu 59-årig mands danske indfødsret efter
indfødsretslovens § 8 A. Den pågældende blev meddelt dansk indfødsret med virkning fra
den 28. december 2015. Den 22. maj 2017 blev han ved Retten i Odense idømt 2 år og 6
måneders fængsel for bl.a. forsøg på voldtægt, forsøg på andet seksuelt forhold end
samleje og blufærdighedskrænkelse begået over for sin steddatter. Der var i sagen rejst
tiltale i fire forhold, hvoraf tre af forholdene var begået i perioden fra 2006 til
sensommeren 2015, og dermed forud for erhvervelsen af dansk indfødsret. Vestre
Landsret ændrede den 24. oktober 2017 dommen til 3 års fængsel.
Den tiltalte blev ved Retten i Viborgs dom af 31. august 2022 frakendt sin danske
indfødsret, idet den tiltalte ved at have fortiet at have begået kriminalitet forud for
3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, i hvor mange straffesager pr. 1. juli 2023 der af anklagemyndigheden har været nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret i straffesager, hvor der ikke fandtes hjemmel til frakendelse af dansk indfødsret før ændringen den 1. juli 2021
erhvervelsen af dansk indfødsret havde udvist svigagtigt forhold. Tiltalte har anket
dommen med påstand om frifindelse, og Statsadvokaten i Viborg har anket dommen med
påstand om stadfæstelse. Sagen er berammet til hovedforhandling i Vestre Landsret den
31. august 2023.
Ved Højesterets dom af 8. februar 2023 blev en person, der var født og opvokset i Guinea,
frakendt sin danske indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, idet den tiltalte
havde handlet svigagtet ved at have anskaffet sig en fødselsattest i Frankrig lydende på
en fransk statsborgers navn, hvorefter den tiltalte indrejste i Danmark i 1987 og
erhvervede opholdstilladelse og sidenhen dansk indfødsret under anvendelse af den
franske
statsborgers
identitetsoplysninger.
Den
tiltalte
blev
fundet
skyldig
i
dokumentfalsk ved at have underskrevet en ansøgning om pas og en ansøgning om
folkepension i den franske statsborgers navn, samt for ulovligt ophold i perioden fra 1987
og til anholdelsen i 2021. Den tiltalte blev idømt 6 måneders fængsel, frakendt sin danske
indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, og udvist med et indrejseforbud i 6 år.
Rigsadvokaten kan på den baggrund oplyse, at der efter de foreliggende oplysninger alene
ses at være afsagt én endelig dom om frakendelse af dansk indfødsret efter
indfødsretslovens § 8 A, stk. 1. Der ses ikke at være afsagt endelige domme efter § 8 A,
stk. 2.
2. Indfødsretslovens § 8 B
Det følger af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at der skal ske frakendelse af dansk
indfødsret ved dom i de tilfælde, hvor en person har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser, medmindre dette vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Der er i forarbejderne til bestemmelsen (lovforslag nr. L 230 af 4. maj 2021 om ændring
af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig
bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for statens vitale interesse) og lovforslag nr.
L 127 af 10. februar 2022 om ændring af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab
for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.))
nærmere redegjort for, hvad begrebet handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser, omfatter og vurderingen heraf. Det fremgår således af bemærkningerne
til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2020-21, L 230 som fremsat, A, side 7, pkt. 2.2.2,
samt Folketingstidende 2021-22, L 127 som fremsat, A, s. 10, pkt. 2.2.2, bl.a. at det vil
være arten og karakteren af handlemåden, herunder handlemådens følgevirkninger, der
konkret afgør, om der kan ske frakendelse af dansk statsborgerskab.
4
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, i hvor mange straffesager pr. 1. juli 2023 der af anklagemyndigheden har været nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret i straffesager, hvor der ikke fandtes hjemmel til frakendelse af dansk indfødsret før ændringen den 1. juli 2021
Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne begrunde, at der er
tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser.
Handlemåden skal være egnet til at påvirke statens vitale interesser negativt for at kunne
føre til fratagelse. Det fremgår videre, at det er vurderingen, at konflikter mellem
grupperinger af kriminelle personer kan udfordre og sætte spørgsmålstegn ved
magtmonopolet, som er en helt central del af statsmagtens kompetence, og ved den
grundlæggende samfundsstruktur og orden. Handlinger, der foretages som led i en
allerede igangværende konflikt, må på den baggrund antages i almindelighed i højere
grad at kunne føre til frakendelse end handlinger, som mere abstrakt er egnet til at
fremkalde en konflikt mellem grupper, men der vil altid skulle foretages en konkret
vurdering af handlemådens art, karakter og følgevirkninger.
Statsadvokaten i Viborg har oplyst, at Retten i Odense henholdsvis den 28. oktober 2022
og den 21. december 2022 afsagde dom i en sag, hvor 10 personer var tiltalt for bl.a.
vold af særlig rå, brutal eller farlig karakter i gentagelsestilfælde begået med baggrund
i en verserende væbnet konflikt mellem grupperinger, jf. straffelovens § 81 a, stk. 1.
Samtlige tiltalte er danske statsborgere. I forbindelse med behandlingen af straffesagen
har anklagemyndigheden gjort gældende, at seks af de tiltalte har dobbelt
statsborgerskab, hvorfor der for disse tiltalte er nedlagt påstand om frakendelse af dansk
indfødsret og udvisning.
Ved Retten i Odenses dom af 28. oktober 2022 blev tre af de tiltalte, som ikke har dobbelt
statsborgerskab, idømt fængselsstraffe på mellem 2 år og 6 måneder og 4 år og 6
måneder. En fjerde tiltalt, som heller ikke har dobbelt statsborgerskab, blev frifundet.
Den 21. december 2022 blev de tiltalte, der efter anklagemyndighedens opfattelse har
dobbelt statsborgerskab, idømt fængselsstraffe på mellem 2 år og 6 måneder og 3 år og
6 måneder, og blev alle meddelt et opholdsforbud efter straffelovens § 79 a. De blev i
den forbindelse frifundet for påstanden om frakendelse af dansk indfødsret og dermed
også for påstanden om udvisning.
Statsadvokaten i Viborg har anket Retten i Odenses domme af 28. oktober og 21.
december 2022 med påstand om skærpelse, herunder således at seks af de tiltalte
frakendes retten til dansk indfødsret og udvises af Danmark. Statsadvokaten i Viborg har
ikke anket sagen vedr. den tiltalte, som blev frifundet. Ankesagen forventes berammet i
efteråret 2023.
Statsadvokaten i Viborg har herudover oplyst, at Fyns Politi i en sag vedrørende otte
tiltalte har nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret over for to af de tiltalte.
Hovedforholdet for en af de tiltalte, der alene er dansk statsborger, er forsøg på
5
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, i hvor mange straffesager pr. 1. juli 2023 der af anklagemyndigheden har været nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret i straffesager, hvor der ikke fandtes hjemmel til frakendelse af dansk indfødsret før ændringen den 1. juli 2021
manddrab, og for de øvrige tiltalte er hovedforholdet vold af særlig rå, brutal eller farlig
karakter i gentagelsestilfælde begået med baggrund i en verserende væbnet konflikt
mellem grupperinger, jf. straffelovens § 81 a, stk. 1. Der er herudover rejst tiltale for 14
andre forhold i sagen, herunder ét særskilt tilfælde af vold af særlig rå, brutal eller farlig
karakter i gentagelsestilfælde begået med baggrund i en verserende væbnet konflikt, jf.
straffelovens § 81 a, stk. 1, som alene vedrører én af de tiltalte, som vurderes at have
dobbelt statsborgerskab, og et tilfælde af frihedsberøvelse begået som led i
bandekonflikt begået af to tiltalte, som vurderes at have dobbelt statsborgerskab.
Retten i Odense har den 24. maj 2023 afsagt dom i sagen. De tiltalte blev idømt straffe
på mellem 10 dage og 6 års fængsel. Alle de tiltalte blev frifundet for overtrædelse af
straffelovens § 81 a, og på den baggrund blev to af de tiltalte frifundet for påstanden om
frakendelse af dansk indfødsret og udvisning. Statsadvokaten i Viborg har anket dommen.
Statsadvokaten i København har oplyst, at Københavns Politi i en sag om manddrab efter
straffelovens § 237 begået med baggrund i en verserende væbnet konflikt mellem
grupperinger, jf. straffelovens § 81 a, stk. 1, har nedlagt påstand om, at den tiltalte
frakendes sin danske indfødsret. Det forventes, at dommen bliver afsagt inden for ca.
fire uger.
Statsadvokaten i København har herudover oplyst, at Københavns Politi i en anden sag
om manddrab efter straffelovens § 237 begået med baggrund i en verserende væbnet
konflikt mellem grupperinger, jf. straffelovens § 81 a, stk. 1, har nedlagt påstand om, at
den tiltalte frakendes sin danske indfødsret. Det forventes, at dommen bliver afsagt i
november 2023.
Rigsadvokaten kan således oplyse, at der på nuværende tidspunkt ikke ses at være afsagt
endelige domme om frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 B, stk.
1, i sager, hvor der er nedlagt påstand om frakendelse af dansk indfødsret, fordi der
tillige er nedlagt påstand om strafforhøjelse efter straffelovens § 81 a, eller sager, hvor
der er nedlagt påstand om frakendelse, fordi der er udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser.
Med venlig hilsen
Mette Johansen
Statsadvokat
6