Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2664439_0001.png
Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 14
Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 19
Offentligt
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Da arks forpligtelser på i dfødsretso rådet i he hold til FN’s ko ve tio af 13. de-
cember 2006 om rettigheder for personer med handicap
1. Indledning
Regeringen indgik den 5. oktober 2015 en aftale om indfødsret med Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Indfødsretsaftalen er
optrykt som bilag til cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om naturalisation
(cirkulæreskrivelsen) og trådte i kraft den 15. oktober 2015.
I forbindelse med forhandlingerne om indfødsretsaftalen drøftedes Danmarks forpligtelser
på indfødsretsområdet i henhold til FN’s konvention af 13. december 2006 om rettigheder
for personer med handicap (handicapkonventionen). Særligt blev det drøftet, i hvilket
omfang handicapkonventionens forpligtelser bør inddrages i Folketingets Indfødsretsud-
valgs behandling af konkrete dispensationssager på indfødsretsområdet.
Nedenfor gennemgås handicapkonventionens betydning for behandlingen af ansøgninger
om erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation.
2. Betydningen af Danmarks internationale forpligtelser for indfødsretsområdet
Højesteret har i dom af 13. september 2013 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2013, s.
3328-3336) taget stilling til omfanget af domstolenes ret til efterprøvelse af øvrigmyndig-
hedens grænser i medfør af grundlovens § 63 på indfødsretsområdet. Højesteret fastslog i
sin afgørelse bl.a.:
”Danmark
har tilsluttet sig den europæiske menneskerettighedskonvention
og en række andre internationale konventioner, der kan have betydning for
behandlingen af ansøgninger om eller for tildeling af statsborgerskab (ind-
fødsret). Danmark har herved påtaget sig en række folkeretlige pligter, som
også i forarbejder til indfødsretsloven forudsættes efterlevet ved Folketin-
gets og Indfødsretsudvalgets udøvelse af skønnet over, om dansk indfødsret
skal meddeles en ansøger, jf. herved lovforslag L 69, Folketingstidende 1998-
99, tillæg A, s. 1794. En ansøger, der ikke er blevet medtaget i en lov om ind-
fødsret, kan derfor ved domstolene få prøvet, om folkeretlige forpligtelser
er krænket, og om ansøgeren i den anledning har krav på erstatning eller
godtgørelse. En sådan domstolsprøvelse vil ikke være i strid med regerin-
gens eller Folketingets kompetence efter grundlovens § 21 og § 41, stk. 1,
vedrørende lovforslags fremsættelse eller grundlovens § 44, stk. 1. Disse be-
stemmelser udelukker derimod f.eks. domstolsprøvelse af påstande om, at
24. februar 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
Akt-id
36977191
2016-2647
56888
Side
1/5
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om udformningen af grundlovens paragraf 44 ikke hører hjemme i en retsstat
ansøgeren skal medtages i et lovforslag om indfødsret eller skal meddeles
indfødsret ved lov.”
Folketinget forudsættes således at efterleve Danmarks internationale forpligtelser, herun-
der handicapkonventionen, i forbindelse med meddelelse af dansk indfødsret.
3. Handicapkonventionen
Handicapkonventionen forpligter medlemsstaterne til at sikre, at handicappede personer
kan nyde rettigheder på lige fod med andre, uanset at de pågældende har en langvarig
fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som hindrer de pågæl-
dende i at opfylde en eller flere betingelser for erhvervelse af dansk indfødsret.
Handicapkonventionens artikel 5 indeholder således et generelt forbud mod enhver form
for diskrimination af personer med langvarige funktionsnedsættelser, og artikel 18 forplig-
ter medlemsstaterne til bl.a. at anerkende retten for personer med handicap til statsbor-
gerskab på lige fod med andre.
Handicapkonventionens artikel 5 og 18 indeholder alene en ret for personer med handi-
cap, der er omfattet af konventionen, til på lige fod med andre at erhverve statsborger-
skab. De omfattede personer har derimod ikke et retskrav på erhvervelse af statsborger-
skab.
Handicapkonventionen er ikke til hinder for, at der i forbindelse med en ansøgning om
dansk indfødsret som udgangspunkt kan stilles de samme betingelser over for personer,
der er omfattet af konventionen, som der stilles over for personer, der ikke er omfattet af
konventionen. De betingelser, der stilles, må dog ikke udgøre diskrimination i forhold til
personer omfattet af konventionen.
I det omfang en person er omfattet af handicapkonventionens anvendelsesområde, og
betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation
sammenholdt med
handicappet
udgør en barriere for, at den pågældende kan opnå statsborgerret, skal der
være mulighed for dispensation fra disse betingelser.
4. Cirkulæreskrivelsens bestemmelser om forelæggelse af sygdomssager for Folketingets
Indfødsretsudvalg
Efter cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 4, forelægges det for Folketingets Indfødsretsudvalg,
om der kan dispenseres fra kravet om dokumentation for bestået Prøve i Dansk 3 samt
Indfødsretsprøven af 2015, hvor ganske særlige forhold taler herfor.
Forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg vil ske, hvis ansøgeren lægeligt diagnosti-
ceres med en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel funktionsnedsættelse og
som følge heraf ikke er i stand til
eller har rimelig udsigt til
at kunne opfylde kravet om
dokumentation for bestået Prøve i Dansk 3 samt Indfødsretsprøven af 2015, herunder ved
prøveaflæggelse på særlige vilkår og ved brug af hjælpemidler.
Det er herudover en forudsætning for forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg, at
ansøgeren afgiver oplysning på tro og love om deltagelse i Danskuddannelse 1, 2 eller 3
samt forsøg på at tage Prøve i Dansk 3 og Indfødsretsprøven af 2015. Hvis ansøgeren ikke
har deltaget i Danskuddannelse 1, 2 eller 3 og ikke har forsøgt at tage Prøve i Dansk 3 og
Side
2/5
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om udformningen af grundlovens paragraf 44 ikke hører hjemme i en retsstat
Indfødsretsprøven af 2015, herunder ved prøveaflæggelse på særlige vilkår og ved brug af
hjælpemidler, vil forelæggelse for udvalget dog ske, hvis ansøgeren kan fremlægge doku-
mentation for, at en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel funktionsnedsæt-
telse er årsagen til såvel den manglende deltagelse i danskundervisning som de manglen-
de forsøg på at tage Prøve i Dansk 3 og Indfødsretsprøven af 2015.
Efter cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 5, gælder der tilsvarende regler om forelæggelse for
Folketingets Indfødsretsudvalg af sager vedrørende ansøgere, som har været selvforsør-
gende i en periode på 8 �½ år inden for de seneste 9 år fra tidspunktet for fremsættelsen af
et lovforslag om indfødsrets meddelelse, og som følge heraf er underlagt et lempeligere
sprogkrav, jf. cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 2.
Bestemmelserne i cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 4 og 5, er udformet i lyset af handicap-
konventionen.
Hvor ansøgeren har en langvarig funktionsnedsættelse på baggrund af en psykisk lidelse,
skal den omtalte dokumentation foreligge i form af en erklæring fra en speciallæge i psy-
kiatri eller en person med anden lægefaglig baggrund baseret på en forudgående psykia-
trisk udredning af ansøgeren, jf. cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 7.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug herfor i samarbejde med Lægeforenin-
gens Attestudvalg udarbejdet en lægeerklæring til brug ved behandlingen af ansøgninger
om dansk indfødsret. Lægeerklæringen indeholder oplysninger om a) ansøgers sygehisto-
rie, b) ansøgers aktuelle fysiske og psykiske helbredstilstand samt funktionsevne (objektiv
undersøgelse), c) ansøgers aktuelle diagnoser, d) ansøgers langvarige funktionsnedsættel-
ser, e) funktionsnedsættelsernes sammenhæng med sprogindlæringsevnen, f) ansøgers
mulighed for at deltage i undervisning, prøver mv. samt g) en prognose for ansøger.
Efter cirkulæreskrivelsens § 25, stk. 1, vil en ansøgning også uden for de tilfælde, der er
omtalt i bl.a. cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 4 og 5, kunne forelægges for Folketingets Ind-
fødsretsudvalg, hvis særlige forhold taler herfor. I praksis vil dette bl.a. ske i særlige tilfæl-
de, hvor ansøgeren opfylder kravet om danskkundskaber og kravet om en bestået ind-
fødsretsprøve, men hvor ansøgeren som følge af dokumenteret sygdom i en længevaren-
de periode ikke har været selvforsørgende, jf. cirkulæreskrivelsens § 23, stk. 1.
5. Udlændinge- og Integrationsministeriets rolle i forbindelse med forelæggelse af sager
for Folketingets Indfødsretsudvalg
Ved ansøgninger om indfødsret fra ansøgere, som på grund af en langvarig fysisk, psykisk,
sensorisk eller intellektuel funktionsnedsættelse ikke opfylder kravet om bestået dansk-
prøve og/eller Indfødsretsprøven af 2015, konstaterer Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet, om ansøgningen opfylder betingelserne for forelæggelse for Folketingets Indføds-
retsudvalg i cirkulæreskrivelsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet konstaterer således, om der i den enkelte sag
foreligger tilstrækkelig lægelig dokumentation, og om lægen i givet fald har forholdt sig til
forelæggelsesbetingelserne i cirkulæreskrivelsen.
Ved forelæggelse af en ansøgning for Folketingets Indfødsretsudvalg fremsender Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet alle relevante sagsakter til udvalget.
Side
3/5
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om udformningen af grundlovens paragraf 44 ikke hører hjemme i en retsstat
Beslutningen om, hvorvidt en ansøger skal meddeles dispensation fra betingelser i cirku-
læreskrivelsen, træffes af Folketingets Indfødsretsudvalg i overensstemmelse med grund-
lovens § 44. På den baggrund sker forelæggelsen for udvalget uden indstilling fra Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet om, hvorvidt de pågældende ansøgere bør meddeles
dispensation eller ej, ligesom ministeriet ikke foretager noget skøn over, hvorvidt de på-
gældende ansøgere er omfattet af Danmarks internationale forpligtelser, herunder handi-
capkonventionen.
6. Handicapkonventionens betydning for Folketingets Indfødsretsudvalgs behandling af
indfødsretssager
Som nævnt ovenfor har Danmark påtaget sig en række folkeretlige forpligtelser, som for-
udsættes efterlevet ved Folketingets udøvelse af skønnet over, om dansk indfødsret skal
meddeles en ansøger.
Danmarks forpligtelser i henhold til handicapkonvention skal på den baggrund inddrages i
Folketingets Indfødsretsudvalgs vurdering af, hvorvidt en ansøger bør meddeles dispensa-
tion fra de almindelige naturalisationsbetingelser.
Hvorvidt en ansøger efter handicapkonventionen bør meddeles dispensation fra de almin-
delige naturalisationsbetingelser beror på en konkret og individuel vurdering af ansøge-
rens forhold.
Folketingets Indfødsretsudvalg er forpligtet til at meddele ansøgeren dispensation fra de
almindelige naturalisationsbetingelser i de tilfælde, hvor udvalget vurderer, at en ansøger
er omfattet af handicapkonventionen og på grund af sit handicap
uagtet mulighederne
for anvendelse af hjælpemidler mv. i forbindelse med prøveaflæggelse
er udelukket fra
at opfylde disse betingelser.
Det vil være i overensstemmelse med handicapkonventionen at meddele afslag til en
ansøger, som på grund af sit handicap ikke kan opfylde betingelsen om f.eks. danskkund-
skaber ved prøveaflæggelse på almindelige vilkår, hvis Folketingets Indfødsretsudvalg
vurderer, at det er muligt for den pågældende at opfylde betingelsen ved prøveaflæggelse
på særlige vilkår og ved brug af hjælpemidler.
Endvidere vil det være i overensstemmelse med handicapkonventionen at meddele afslag
til en ansøger, hvis Folketingets Indfødsretsudvalg vurderer, at der ikke er den fornødne
årsagssammenhæng mellem ansøgerens handicap og den manglende opfyldelse af en
eller flere naturalisationsbetingelser. Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis udvalget vurderer,
at en ansøger ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret, at den pågældende som følge af
sit handicap ikke kan tilegne sig henholdsvis dansk på det krævede niveau og/eller til-
strækkelig viden til at bestå Indfødsretsprøven.
Som anført ovenfor sker forelæggelsen af sygdomssager for Folketingets Indfødsretsud-
valg uden indstilling fra Udlændinge- og Integrationsministeriet om, hvorvidt de pågæl-
dende ansøgere bør meddelelses dispensation, ligesom ministeriet ikke foretager noget
skøn over, hvorvidt de pågældende ansøgere er omfattet af Danmarks internationale
forpligtelser, herunder handicapkonventionen.
Side
4/5
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om udformningen af grundlovens paragraf 44 ikke hører hjemme i en retsstat
Folketingets Indfødsretsudvalg kan dog i enhver konkret sag, der forelægges udvalget,
anmode Udlændinge- og Integrationsministeriet om at søge en sag yderligere oplyst, så-
fremt det vurderes, at sagsakterne giver anledning til det.
Folketingets Indfødsretsudvalg kan endvidere anmode Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet om en vurdering af, om et afslag på dispensation i den konkrete sag ville rejse
spørgsmål i forhold til handicapkonventionen. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det
altid vil være en konkret vurdering, hvorvidt betingelserne for erhvervelse af dansk ind-
fødsret ved naturalisation
sammenholdt med handicappet
i den konkrete sag udgør en
sådan barriere for opnåelsen af statsborgerret, at der vil skulle gives dispensation herfor,
eller om der i sagen er sådanne forhold, jf. ovenfor, at der vil kunne gives afslag på dispen-
sation uden, at dette ville være i strid med handicapkonventionen. Ministeriet vil i forbin-
delse med sin vurdering heraf alene kunne lægge vægt på de samme lægelige oplysninger,
som er oversendt til Folketingets Indfødsretsudvalg.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
5/5