Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2738720_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 11. juli 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 189 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 189:
Vil ministeren bekræfte, i et offentligt tilgængeligt og ikke-identificérbart svar, at
ministeriet har mistet centrale dokumenter i en dansk indfødsretssag, der nu for-
hindrer, at man vil kunne indlede en frakendelsessag? Vil ministeren i forlængelse
heraf redegøre for omfanget af eventuelt mistede dokumenter, der kunne være
relevante for fremtidige fratagelsessager. Hvor mange ansøgere, der søgte om
dansk indfødsret før ansøgningssystemet blev digitaliseret, har vi mistet centrale
dokumenter på - og hvad betyder dette for disse menneskers potentielle fratagel-
sessager, i det tilfælde det måtte blive relevant? Endelig bedes ministeren uddybe,
om han mener, at dette problem er af et omfang og en systematik, hvor der er tale
om endnu et af (nu mange) brud på en indfødsretsaftale indgået mellem Folketin-
gets partier?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at det fremgår af
indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, at den, som i forbindelse med sin erhvervelse af
dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at afgive
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger om begået
kriminalitet forud for ansøgningen, ved dom skal frakendes indfødsretten, hvis det
udviste forhold har været bestemmende for erhvervelsen, medmindre dette vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det fremgår samtidig af indfødsretslovens § 8 D, stk. 1, at sager om frakendelse
efter § 8 A indbringes for retten af anklagemyndigheden efter anmodning fra ud-
lændinge- og integrationsministeren.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan bekræfte, at nogle dokumenter i en
tidligere verserende konkret indfødsretsansøgning fra en person, der har en verse-
rende straffesag ved domstolene, beklageligvis er bortkommet. Det er som følge
Side
1/2
14. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 10507
2396690
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om, hvorvidt ministeriet har mistet centrale dokumenter i en dansk indfødsretssag, der nu forhindrer, at man vil kunne indlede en frakendelsessag
heraf ministeriets vurdering, at det ville være udsigtsløst at indlede en frakendel-
sessag mod den pågældende.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der på tidspunktet,
hvor ministeriet behandlede den omtalte sag, ikke var indført en digital ansøgnings-
løsning. Alle sagens akter blev derfor indgivet i fysisk form. Det bemærkes i den
forbindelse, at der hvert år behandles flere tusinde indfødsretsansøgninger.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det ved lov nr. 534 af 29.
april 2015 om ændring af lov om dansk indfødsret blev obligatorisk for ansøgere
om dansk statsborgerskab ved naturalisation at anvende digital selvbetjening i for-
bindelse med ansøgningens indgivelse.
Som følge af ændringsloven blev den digitale ansøgningsløsning første gang idrift-
sat den 1. april 2016. I september 2017 blev den digitale ansøgningsløsning opda-
teret med et nyt it-system, som fortsat anvendes til behandlingen af ansøgninger
om statsborgerskab.
Det må antages, at etableringen af den digitale ansøgningsløsning, hvor alle doku-
menter som udgangspunkt indgives digitalt, har medført, at situationer, hvor fysi-
ske dokumenter bortkommer, meget sjældent vil opstå.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ikke bekendt med andre sager, hvor
bortkomne dokumenter har haft betydning for vurderingen af, om der er grundlag
for at anmode anklagemyndigheden om at indbringe en sag om frakendelse af
dansk statsborgerskab for retten.
Jeg har på denne baggrund umiddelbart ikke grund til at tro, at der er et generelt
problem med bortkomne dokumenter i indfødsretssagerne, der er behandlet både
før og efter den digitale ansøgningsløsning blev idriftsat i 2016.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2