Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2729377_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 7. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 162 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), Brigitte Klintskov Jerkel (KF) og Kristian
Bøgsted (DD) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 162:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen til samrådsspørgsmål C-E bekræfte, at
kriminalitetstjekket helst skal ligge forud for den strafferetlige forældelsesfrist af
det nye konstaterede strafferetlige forhold om fortielse efter straffelovens § 161,
som der konstateres ved tjekket, men modsat, at tjekket helst skal ligge efter det
oprindelige strafferetlige forhold, som er begået før erklæringsafgivelsen om ingen
begået kriminalitet?
Svar:
1.
Ved indfødsretsaftalen fra 2018 blev det indført, at det fremover, to år efter ved-
tagelsen af en lov om indfødsrets meddelelse, systematisk skal vurderes, om der er
grundlag for at indlede inddragelsessager på grund af fortielse af kriminalitet, der
ville have været til hinder for, at personen erhvervede dansk statsborgerskab (det
supplerende kriminalitetstjek).
Det supplerende kriminalitetstjek beror på, at de pågældende udlændinge, som har
været optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, kan have begået og væ-
ret sigtet eller dømt for kriminalitet
forud
for, at de er blevet danske statsborgere,
men at disse forhold ikke fremgik af Kriminalregisteret på det tidspunkt bl.a., hvor
deres ansøgning om dansk statsborgerskab blev behandlet.
Der kan også være tale om udlændinge, som
efter,
at de har fået dansk statsbor-
gerskab, er blevet dømt for kriminalitet, som er begået
forud
for, at de blev danske
statsborgere.
Det supplerende kriminalitetstjek er således allerede tilrettelagt sådan, at det fore-
tages efter det for en eventuel frakendelsessag relevante strafferetlige forhold blev
begået.
27.
juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 9047
2349021
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, at kriminalitetstjekket helst skal ligge forud for den strafferetlige forældelsesfrist af det nye konstaterede strafferetlige forhold om fortielse efter straffelovens § 161
2.
Det fremgår af straffelovens § 93, stk. 1, nr. 2, at forældelsesfristen er 5 år, når
der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 4 år (men dog højere end 1 år, jf. §
93, stk. 1, nr. 1).
Det fremgår desuden af straffelovens § 161, at den, som uden for tilfælde omfattet
af straffelovens § 158 (om falsk forklaring for retten) for eller til en offentlig myn-
dighed afgiver en falsk erklæring på tro og love eller på lignende højtidelig måde,
hvor sådan form er påbudt eller tilstedt, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Forældelsesfristen for overtrædelse af straffelovens § 161 er således fem år.
3.
Det supplerende kriminalitetstjek vil på denne baggrund i de fleste tilfælde blive
foretaget inden for forældelsesfristen for overtrædelse af straffelovens § 161. Det
er vanskeligt at sikre, at det supplerende kriminalitetstjek i alle tilfælde foretages
på et tidspunkt, så politi eller anklagemyndighed efterfølgende kan tage skridt, der
afbryder forældelsesfristen.
Det skyldes blandt andet, at ansøgere om dansk statsborgerskab afgiver en erklæ-
ring på tro og love i forbindelse med indgivelse af deres ansøgning om dansk stats-
borgerskab om, at oplysningerne i ansøgningen er korrekte. Hvis ansøgeren er
mødt med krav om deltagelse i en grundlovsceremoni, skal ansøgeren endvidere
afgive en erklæring på tro og love umiddelbart inden deltagelse i ceremonien om
blandt andet, at ansøgeren ikke har begået kriminalitet.
Idet sagsbehandlingstiden i den enkelte sag varierer, og idet de personer, der er
optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse med betingelse om deltagelse
i en grundlovsceremoni, deltager i ceremonien på forskellige tidspunkter, afgiver
ansøgerne erklæringerne på tro og love på individuelle tidspunkter.
Den tid, der er forløbet mellem afgivelse af erklæring på tro og love og efterføl-
gende erhvervelse af dansk indfødsret, vil således variere fra sag til sag. Det kan
derfor ikke udelukkes, at der i visse sager vil kunne forløbe mere end fem år mellem
afgivelse af erklæring på tro og love og det efterfølgende supplerende kriminalitets-
tjek.
Uagtet ovenstående synes jeg, at ordningen med det supplerende kriminalitetstjek
systematisk to år efter vedtagelsen af lovforslag om indfødsrets meddelelse er for-
nuftig. Jeg har derfor aktuelt ingen planer om at foreslå dette ændret
4.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af IFU (Alm. del) spørgsmål 107, hvor
det fremgår bl.a., at det i forbindelse med en sag om frakendelse efter indfødsrets-
lovens § 8 A, stk. 1, er uden betydning, om et strafferetligt ansvar efter straffelovens
§ 161 er forældet.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, at kriminalitetstjekket helst skal ligge forud for den strafferetlige forældelsesfrist af det nye konstaterede strafferetlige forhold om fortielse efter straffelovens § 161
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3