Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2722012_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. F-G
Hvornår:
6. juni 2023 kl. 13.00
DET TALTE ORD GÆLDER
24. maj 2023
Tekst:
Samrådsspørgsmål F
Hvordan vil ministeren sikre, at personer, der begår alvor-
lig kriminalitet som bandekriminalitet, vold mod børn og
seksualforbrydelser, ikke kan få dansk statsborgerskab,
når det stadigvæk ikke er lykkedes at implementere den
skærpelse, der blev aftalt i 2018, og som skulle medføre
permanent udelukkelse fra statsborgerskab for personer,
der har begået sådanne forbrydelser?
Sags nr.
Akt-id
2023 - 7783
2311125
Samrådsspørgsmål G
Vil ministeren oplyse, hvad der konkret står i vejen for, at
aftalen om indfødsret fra 2018 mellem et bredt flertal af
Folketingets partier bliver overholdt for så vidt angår per-
manent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse
former for kriminalitet, og kan ministeren redegøre for,
hvad der konkret er blevet gjort siden 2018 for at finde en
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
2722012_0002.png
2
løsning på problemet med at kontrollere ansøgeres tidli-
gere domme, og hvorfor der stadig ikke er fundet en løs-
ning efter næsten fem år?
Tale:
[Indledning]
Først og fremmest tak for spørgsmålene.
Jeg har for nyligt besvaret et lignende spørgsmål, som
er stillet af spørgeren [IFU spm. 24 (Alm. del)], hvor
jeg gennemgår de udfordringer, der er med samspillet
mellem reglerne om sletning af oplysninger i Kriminal-
registeret og reglerne om karens eller udelukkelse i cir-
kulæreskrivelsen om naturalisation.
Som det lidt teknisk fremgår af besvarelsen, så skyldes
udfordringerne, at reglerne ikke ses at være opbygget
efter en indbyrdes fuldt ud overensstemmende syste-
matik.
Uoverensstemmelsen betyder, at der kan være tilfælde,
hvor oplysninger om kriminalitet er slettet i Kriminal-
registeret og derfor ikke vises ved opslag, men hvor det
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
3
begåede forhold fortsat ville kunne udløse karenstid el-
ler udelukkelse efter reglerne i cirkulæreskrivelsen om
naturalisation.
[Indfødsretsaftalen fra 2018]
Indfødsretsudvalget er løbende blevet orienteret om ar-
bejdet med at finde en løsning på problemstillingen.
Jeg vil alligevel sætte et par ord på forløbet.
Den 29. juni 2018 indgik den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti som be-
kendt en aftale om indfødsret, hvor det blandt andet
fremgik, at aftaleparterne ønskede skærpet opmærk-
somhed på tilfælde, hvor dansk statsborgerskab kan
frakendes ansøgere, som har fortiet kriminelle handlin-
ger begået forud for ansøgningstidspunktet, fordi det
derved kan godtgøres, at indfødsretten er erhvervet ved
svig.
I efteråret 2018 iværksatte Udlændinge- og integrati-
onsministeriet derfor i samarbejde med Justitsministe-
riet, herunder Rigspolitiet, en undersøgelse af samspil-
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
4
let mellem reglerne om sletning af oplysninger i Kri-
minalitetsregistret og reglerne om karens eller udeluk-
kelse i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Grundlæggende handler det om, at der er behov for at
opbevare oplysninger om kriminalitet i længere tid,
end hvad der er muligt efter de gældende regler for Kri-
minalregistret.
Det viste sig hurtigt, at der er forskellige udfordringer
forbundet med at udvide kriminalregisteret, så det om-
fatter flere strafbare forhold, end det gør i dag.
Det skyldes bl.a., at kriminalregisteret er et gammelt
system med sparsomme tekniske muligheder.
Udlændinge- og Integrationsministeriet orienterede
ved brev af 29. juni 2020 Folketingets Indfødsretsud-
valg om, at der endnu ikke var en endelig afklaring af,
hvordan udfordringerne med den indbyrdes uoverens-
stemmelse kunne løses, herunder at nogle udfordringer
af databeskyttelsesretlig karakter havde givet anled-
ning til yderligere overvejelser.
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
5
[Indfødsretsaftalen af 2021]
Den tidligere socialdemokratiske regering indgik den
20. april 2021 sammen med Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance som bekendt en ny ind-
fødsretsaftale.
En af de centrale ting i den nye aftale var, at man blev
enige om at skærpe vandelskravet.
Blandt andet blev man enige om, at en ansøger, der er
idømt betinget eller ubetinget fængsel, fremover skulle
udelukkes fra at blive dansk statsborger.
Herudover blev man blandt andet enige om at skærpe
karensbetingelserne således, at karenstiden – altså den
periode, hvor man ikke kan erhverve dansk statsbor-
gerskab – for ansøgere, der flere gange begår karensgi-
vende strafbare forhold, fremover blev forlænget.
Jeg er meget tilfreds med den linje, som blev lagt i for-
hold til vandelskravet.
Jeg mener derfor også, at vi siden 2018-aftalen blev
indgået – og som er den, som spørgeren refererer til –
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
6
har skærpet vandelskravet yderligere, så endnu flere
kriminelle udelukkes fra at få dansk statsborgerskab.
[Sletning af oplysninger i Kriminalregisteret]
Det var også vigtigt for aftaleparterne med 2021-afta-
len, at der i sagsbehandlingen er adgang til alle oplys-
ninger om strafbare forhold, som er omfattet af karens-
og udelukkelsesreglerne, så reglerne kan håndhæves
effektivt.
Aftaleparterne lagde derfor vægt på, at regeringen fort-
sat havde fokus på snarest muligt at løse udfordrin-
gerne i samspillet mellem reglerne om registrering og
sletning af oplysninger i Kriminalregisteret og reglerne
om karens eller udelukkelse ved naturalisation.
Der blev på den baggrund nedsat en tværministeriel ar-
bejdsgruppe om mulige løsningsmodeller for oplysnin-
ger om vandel til brug for naturalisationssager.
Der blev i maj og juni 2022 afholdt to møder i den
tværministerielle arbejdsgruppe, hvor forskellige løs-
ningsmodeller blev drøftet.
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
7
Formålet med arbejdsgruppen har været at kortlægge
mulige løsningsmodeller for oplysninger om vandel til
brug for behandlingen af naturalisationssager.
Der blev senest afholdt møde i arbejdsgruppen den 30.
juni 2022, hvor flere mulige løsninger blev drøftet, her-
under med input fra Justitsministeriet og Rigspolitiet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i forlæn-
gelse af disse møder overvejet muligheden for at op-
rette et nyt register med oplysninger om strafbare for-
hold om alle udlændinge.
Det er dog ministeriets vurdering, at et sådan selvstæn-
digt register umiddelbart rejser nogle databeskyttelses-
retlige udfordringer, som vil skulle undersøges nær-
mere.
Det handler simpelthen om, at det skal overvejes nær-
mere, om det er berettiget efter reglerne om databe-
skyttelse at opbevare oplysninger om strafbare forhold
for alle udlændinges– potentielt for altid – uanset at mi-
nisteriet kun vil have brug for disse oplysninger i rela-
tivt få sager.
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
8
Det er desuden vurderingen, at udviklingen af et nyt
register vil medføre betydelige udgifter i størrelsesor-
denen af et tocifret millionbeløb. Vurderingen hviler
bl.a. på, at det tidligere er vurderet, at alene justeringer
i Kriminalregisteret vil løbe op i omkostninger i den
størrelsesorden, hvorfor det samme forventes at ville
gøre sig gældende her. Vurderingen af omkostningerne
er således foretaget på det grundlag, der foreløbigt er
tilvejebragt, og vil selvsagt skulle undersøges nær-
mere.
Disse udfordringer vil jeg gerne drøfte med den nuvæ-
rende aftalekreds bag indfødsretsaftalen. Jeg påtænker
derfor – som jeg også har nævnt i min besvarelse af
spørgsmålet [IFU spm. nr. 24 (Alm. del)] – snarligt at
invitere aftalekredsen fra 2021-aftalen til en gennem-
gang af sagen.
Jeg vil selvfølgelig orientere Indfødsretsudvalget, når
der er fundet en afklaring på problematikken.
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
2722012_0009.png
9
[Kriminalitetstjek]
Jeg vil gerne benytte lejligheden til også at sætte nogle
flere ord på kriminalitetstjekket i forbindelse med an-
søgninger om dansk indfødsret. Når ministeriet modta-
ger en ansøgning, så undersøger ministeriet altid, om
den pågældende er registreret i Kriminalregisteret. Det
gælder både i forbindelse med ministeriets behandling
af ansøgningen og i forbindelse med Folketingets be-
handling af lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Ministeriet undersøger også, om ministeriet tidligere
har behandlet en ansøgning om den pågældende, og om
der i den forbindelse er oplysninger om strafbare for-
hold.
Herudover skal den pågældende selvfølgelig også selv
på tro og love oplyse om strafbare forhold i forbindelse
med at en ansøgning indgives.
Det fremgår f.eks. af ansøgningsskemaet, at ansøgeren
skal oplyse om alle strafbare forhold, som ansøgeren er
blevet sigtet, tiltalt eller straffet for, herunder også be-
tingede straffe, bøder og advarsler.
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
10
Det fremgår også, at ansøgeren skal oplyse om forhold,
som vedkommende har begået, men endnu
ikke
er ble-
vet sigtet, tiltalt eller straffet for.
[Frakendelse ved svig]
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, at den,
som i forbindelse med sin erhvervelse af dansk ind-
fødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved for-
sætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger
eller fortie relevante oplysninger, ved dom skal fraken-
des indfødsretten, hvis det udviste forhold har været
bestemmende for erhvervelsen, medmindre dette vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Hvis ministeriet efterfølgende bliver bekendt med sa-
ger, hvor den pågældende har begået strafbare forhold,
før vedkommende har erhvervet dansk statsborger-
skab, som den pågældende ikke har oplyst om, vil mi-
nisteriet undersøge, om der kan være grundlag for at
indlede en sag om frakendelse af statsborgerskabet på
grund af svigagtigt forhold.
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. juni om permanent udelukkelse fra dansk statsborgerskab ved visse former for kriminalitet
11
Det vil dog altid være op til domstolene at vurdere, om
der kan ske frakendelse som følge af svigagtigt forhold
i en given sag.
[Afslutning]
Tak for ordet.