Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 1. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 154 (Alm.
del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 154:
Det fremgår af bilag fremsendt til Indfødsretsudvalget, at ministeriets Indfødsrets-
kontor nu – i modsætning til tidligere – i alle eller næsten alle de såkaldte sygdoms-
sager telefonisk kontakter en eller flere af de læger, der har skrevet lægeerklærin-
ger i sagen, og at der i sager om ansøgeres manglende opfyldelse af beskæftigel-
seskravet opstilles et minutiøst regnskab over antallet af registrerede løntimer for
ansøgeren flere år tilbage. Vil ministeren oplyse det gennemsnitlige antal medar-
bejdertimer, der i Indfødsretskontoret har været anvendt pr. sag, som har været
forelagt udvalget med mulighed for dispensation, i hvert af årene 2014-23?
Svar:
1.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 43 (IFU alm. del) af 29. marts
2023 og spørgsmål 122 (IFU alm. del) af 31. maj 2023, foretager Udlændinge- og
Integrationsministeriet i de sager, hvor den indsendte lægelige dokumentation ind-
holdsmæssigt giver anledning til tvivl, eller hvis den indsendte lægelige dokumen-
tation ikke er udfyldt korrekt eller tilstrækkeligt på grund af f.eks. en misforståelse
fra lægens side, en partshøring af ansøgeren eller partsrepræsentanten om de
manglende oplysninger. Ministeriet kan derudover vælge at kontakte den special-
læge, der har udfærdiget lægeerklæringen, for at stille uddybende eller afklarende
spørgsmål til indholdet af den indsendte lægeerklæring.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet registrerer ikke oplysninger om Indføds-
retskontorets tidsforbrug på behandling af sager, som forelægges Folketingets Ind-
fødsretsudvalg med henblik på dispensation fra en eller flere betingelser i cirkulæ-
reskrivelsen om naturalisation. Det er derfor ikke muligt at estimere det gennem-
snitlige antal medarbejdertimer, der i Indfødsretskontoret har været anvendt per
sag, som har været forelagt udvalget i hvert af årene 2014-23.
3.
Jeg kan i øvrigt henvise til mine tidligere besvarelser af spørgsmål 43 (IFU Alm.
del) af 29. marts 2023 og spørgsmål 122 (IFU alm. del) af 31. maj 2023.
Side
1/2
21. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2023 - 8883
2343933