Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2718374_0001.png
Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 5. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (NB) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre nærmere for indholdet af den prøvelse der i praksis foreta-
ges for at afgøre hvorvidt en syrer er statsløs, herunder hvad praksis er for tilfælde
hvor syriske myndigheder afviser eller nægter at den pågældende har syrisk stats-
borgerskab? Vil ministeren beskrive eller sende enkelte repræsentative eksempler
på en person med syrisk baggrund, og en person som fødes af en med syrisk bag-
grund, bliver vurderet som statsløs og dermed kan gøre krav på dansk statsborger-
skab efter lempeligere regler?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til personer, der søger om dansk statsborgerskab ved naturalisation efter
de lempelige regler for statsløse født her i landet i medfør af §§ 17 og 26 i cirkulæ-
reskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at når mi-
nisteriet modtager en ansøgning om dansk statsborgerskab efter børne- eller stats-
løsekonventionen fra en ansøger, der oplyser at være født statsløs i Danmark, fo-
retager ministeriet altid en undersøgelse af den pågældendes statsborgerretlige
forhold.
Hvis der er tvivl om ansøgerens statsborgerretlige forhold, eksempelvis uoverens-
stemmelse mellem det af ansøgeren oplyste og registreringen i CPR eller udlændin-
gesystemerne, anmoder Udlændinge- og Integrationsministeriet Udlændingesty-
relsen eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration om en udtalelse
vedrørende den pågældendes statsborgerretlige forhold. I den forbindelse belyses
ansøgerens og ansøgerens forældres statsborgerretlige forhold og relevant lovgiv-
ning i de lande, som forældrene måtte have en statsborgerretlig tilknytning til.
23. januar 2023
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 418
2180677
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om at når 56 statsløse børn, der er født i Danmark af forældre, som er født i Syrien eller et hvilket som helst andet land end USA ar opnået dansk indfødsret på lovforslag om indfødsrets meddelelse er dette sket ud fra en antagelse, at de ikke har ret til syrisk statsborgerskab
2718374_0002.png
Hvis der er behov for yderligere belysning af et lands lovgivning, iværksætter enten
Udlændingestyrelsen eller Udlændinge- og Integrationsministeriet en høring af
Udenrigsministeriet med henblik på at få belyst lovgivningen i det pågældende
land.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke en praksis med at høre syriske
myndigheder om konkrete personers statsborgerretlige forhold i forbindelse med
behandlingen af sager om statsborgerskab.
Det kan i øvrigt oplyses, at hvis en ansøger er født af en mor, som ifølge sit hjem-
lands lovgivning ikke videregiver sit statsborgerskab til sit barn, og faren er ukendt,
vil Udlændinge- og Integrationsministeriet betragte barnet som statsløs.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i øvrigt henvise til den vedlagte besva-
relse af 8. juni 2020 af spørgsmål nr. 106 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsud-
valg (samling 2019-20).
3.
Nedenfor følger tre eksempler på personer med syrisk baggrund, som af Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet er blevet vurderet som værende statsløse, hvor
alene det første eksempel er blevet vurderet som værende omfattet af de lempe-
lige regler for statsløse født i Danmark i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Eksempel 1:
Ansøger er født i Danmark.
Ansøgers mor er registreret som syrisk statsborger og født i Syrien.
Ansøgers far er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøger er af Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet vurderet som statsløs
født i Danmark og dermed omfattet af de lempelige regler i cirkulæreskrivelsen om
naturalisation.
Eksempel 2:
Ansøger er født i Danmark.
Ansøgers mor er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøgers far er registreret som syrisk statsborger og født i Syrien.
Ansøger er af Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet vurderet som syrisk
statsborger efter sin far og dermed ikke omfattet af de lempelige regler i cirkulæ-
reskrivelsen om naturalisation.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om at når 56 statsløse børn, der er født i Danmark af forældre, som er født i Syrien eller et hvilket som helst andet land end USA ar opnået dansk indfødsret på lovforslag om indfødsrets meddelelse er dette sket ud fra en antagelse, at de ikke har ret til syrisk statsborgerskab
2718374_0003.png
Eksempel 3:
Ansøger er født i Syrien.
Ansøgers mor er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøgers far er registreret som statsløs og født i Syrien.
Ansøger er af Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet vurderet som statsløs,
men da ansøger ikke er født i Danmark, er ansøger ikke omfattet af de lempelige
regler i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Kaare Dybvad Bek
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3