Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2722487_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 15. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 129 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 129:
Vil ministeren kommentere på, at hovedreglen i pensionslovens § 2, stk. 1 er, at
retten til pension er betinget af, at modtageren har dansk indfødsret, og at udlæn-
dinge dermed alene kan opnå dansk pension efter undtagelserne nævnt i stk. 2 og
stk. 3, og vil ministeren på baggrund heraf redegøre for, om ikke det vil være mest
rimeligt, hvis dette princip også afspejles i cirkulæreskrivelsen om naturalisation,
således at Indfødsretsudvalget får forelagt disse undtagelser med henblik på udval-
gets stillingtagen til dispensation for beskæftigelseskravet? Vil ministeren endvi-
dere garantere, at det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, hvis ansøgninger fra førtidspensionerede udlændinge forelægges for
Indfødsretsudvalget?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Der er tre grundlæggende betingelser, der alle skal være opfyldt, for at åbne
ret til social pension, dvs. tidlig pension og førtids-, senior- og folkepension:
Personen skal have dansk indfødsret
Personen skal have fast bopæl i Danmark
Personen skal have haft fast bopæl i riget i mindst 3 år mellem det
fyldte 15. år og folkepensionsalderen
12. junij 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 8151
2318582
Det er således som udgangspunkt en betingelse for at åbne ret til pension, at
modtageren har dansk indfødsret, jf. § 2, stk. 1, i lov om social pension.
Betingelsen om dansk indfødsret er fraveget for visse grupper af udlændinge.
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvorvidt det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, hvis ansøgninger fra førtidspensionerede udlændinge forelægges for Indfødsretsudvalget
Efter pensionslovens § 2, stk. 2, nr. 1, gælder indfødsretskravet således ikke
for udlændinge, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år mellem det
fyldte 15. år og folkepensionsalderen, heraf mindst fem år umiddelbart inden
det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Indfødsretskravet er endvidere frave-
get for udlændinge, som har fået opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i udlæn-
dingeloven, jf. § 2, stk. 2, nr. 2.
Herudover kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, i hvilke til-
fælde diplomater og andet udsendt personale ved herværende diplomatiske
og konsulære repræsentationer og sådanne personers familiemedlemmer
skal have adgang til pensionslovens ydelser, jf. lovens § 2, stk. 3.
Kravet om dansk indfødsret er endeligt fraveget efter EF-forordning nr.
883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger og efter overenskom-
ster, som Danmark har indgået med andre lande.
Beskæftigelsesministeriet kan endvidere oplyse, at førtidspension kan tilken-
des, hvis personens arbejdsevne er varigt nedsat, og nedsættelsen er af et
sådant omfang, at den pågældende ikke er eller kan blive i stand til at for-
sørge sig selv ved et indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob. Det er
yderligere en betingelse, at det er dokumenteret, eller at det på grund af
særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved del-
tagelse i relevante jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, re-
validerings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.
Det bemærkes, at ret til fuld førtidspension er betinget af fast bopæl her i
riget i mindst 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til det tids-
punkt, hvorfra pensionen ydes. Hvis der ikke er optjent ret til en fuld førtids-
pension, udbetales en procentandel af fuld pension, der fastsættes efter for-
holdet mellem bopælstiden og 9/10 af optjeningsperioden fra det fyldte 15.
år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at førtidspensionister som ho-
vedregel vil være omfattet af Handicapkonventionen, idet konventionen de-
finerer handicap som: ”Personer med handicap omfatter personer, der har
en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse,
som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt at
deltage i samfundslivet på lige fod med andre.”
2.
Det vil som udgangspunkt være muligt – efter aftale med aftaleparterne bag ind-
fødsretsaftalen af 2021 – at ændre de gældende regler om beskæftigelse, således
at en ansøger, der modtager førtidspension, ikke som udgangspunkt anses for at
opfylde betingelsen om beskæftigelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at i det omfang en person er omfattet af handi-
capkonventionens anvendelsesområde, og betingelserne for erhvervelse af dansk
indfødsret ved naturalisation sammenholdt med handicappet udgør en barriere
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvorvidt det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, hvis ansøgninger fra førtidspensionerede udlændinge forelægges for Indfødsretsudvalget
for, at den pågældende kan opnå indfødsret, skal der efter handicapkonventionen
være mulighed for dispensation fra disse betingelser.
Der skal derfor være mulighed for dispensation for betingelsen om beskæftigelse i
de tilfælde, hvor de pågældende førtidspensionister er omfattet af handicapkon-
ventionen, og hvor handicappet udgør en barriere for, at de pågældende kan op-
fylde betingelsen om beskæftigelse.
Det må på baggrund af Beskæftigelsesministeriets bidrag forventes, at de fleste sa-
ger med førtidspensionister som hovedregel vil være omfattet af handicapkonven-
tionen, og det må også forventes, at de pågældendes handicap i langt de fleste til-
fælde vil udgøre en barriere for, at de pågældende kan opfylde betingelsen om be-
skæftigelse.
3.
Som jeg tidligere har givet udtryk for, er jeg tilfreds med den indfødsretsaftale,
der blev indgået i 2021, og jeg har aktuelt ingen planer om at foreslå ændringer af
den.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3