Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2721059_0001.png
Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 37
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 1. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 37 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 37:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange der fik afslag på ansøgning om dansk ind-
fødsret i de første tre kvartaler af 2022 pga. manglende tidsubegrænset opholdstil-
ladelse, manglende bestået indfødsretsprøve eller opfyldelse af vandelskrav, der i
ansøgningsformularen havde erklæret “Ja” til tidsubegrænset opholdstilladelse el-
ler bestået indfødsretsprøve og “Nej” til strafbare forhold, og vil ministeren angive,
hvor mange ministeriet har politianmeldt for overtrædelse af straffelovens § 161?
Der henvises til IFU alm. del - svar på spm. 6.
Svar:
1.
Det fremgår af besvarelsen af spm. 6 IFU (alm. del), at der i de første tre kvartaler
i 2022 blev meddelt 35 afslag på baggrund af, at ansøgerne ikke opfyldte betingel-
sen om tidsubegrænset opholdstilladelse, 114 ansøgere blev meddelt afslag, da de
ikke havde indsendt dokumentation for at have bestået indfødsretsprøven, mens
114 ansøgere blev meddelt afslag med henvisning til, at de ikke opfyldte vandelsk-
ravet.
2.
For så vidt angår tidsubegrænset opholdstilladelse stilles der i § 5 A i cirkulære-
skrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation krav om, at ansøgeren har haft
tidsubegrænset opholdstilladelse i 2 år.
Af de 35 ansøgere, der ikke opfyldte betingelsen om tidsubegrænset opholdstilla-
delse, havde 31 erklæret, at de havde tidsubegrænset opholdstilladelse, mens 4
ansøgere erklærede, at de ikke havde tidsubegrænset opholdstilladelse.
For så vidt angår 4 af disse 31 ansøgere, der havde erklæret, at de havde tidsube-
grænset opholdstilladelse, var det korrekt, at de var meddelt tidsubegrænset op-
holdstilladelse, men de pågældende ansøgere blev meddelt afslag, da de ikke havde
haft tidsbegrænset opholdstilladelse i 2 år.
Side
1/3
28. april 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 4125
2273295
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvorfor ministeren foretager et skøn af, hvorvidt der er blevet begået kriminelle forhold såsom fejlagtig eller sågar svigagtig udfyldelse af ansøgningsskemaer i forbindelse med ansøgning om indfødsret
Ingen af de 35 personer er blevet politianmeldt af Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet.
3.
For så vidt angår indfødsretsprøven stilles der i § 24, stk. 3, i cirkulæreskrivelsen
om naturalisation krav om, at ansøgeren dokumenterer kendskab til danske sam-
fundsforhold, dansk kultur og historie ved bevis for at have bestået Indfødsretsprø-
ven af 2021.
Det bemærkes, at det blev konstateret ved gennemgang af de 114 afslag, der ifølge
besvarelsen af spm. 6 (Alm. del) IFU blev meddelt på grundlag af manglende doku-
mentation for indfødsretsprøven, at ét af afslagene blev meddelt på et andet
grundlag. Det er således rettelig 113 ansøgere, der blev meddelt afslag som følge
af manglende dokumentation for indfødsretsprøven.
Af de 113 ansøgere havde 73 ansøgere erklæret, at de havde bestået indfødsrets-
prøven. 40 ansøgere havde erklæret, at de ikke havde bestået indfødsretsprøven.
Af de 73 ansøgere, der havde erklæret, at de havde bestået indfødsretsprøven,
havde 66 af ansøgerne indsendt enten en indfødsretsprøve eller statsborgerskabs-
prøve efter tidligere gældende ordninger herom. 3 af ansøgerne havde indsendt en
anden type prøve, mens 4 af ansøgerne ikke havde indsendt en prøve.
Ingen af de i alt 113 ansøgere, der blev meddelt afslag med henvisning til, at de ikke
havde indsendt dokumentation for at have bestået indfødsretsprøven, er blevet
politianmeldt af Udlændinge- og Integrationsministeriet.
4.
Det bemærkes, at der ikke i Udlændinge- og Integrationsministeriet er praksis for
at foretage politianmeldelser i sager, hvor ansøgere urigtigt har erklæret at have
f.eks. bestået indfødsretsprøven eller at have tidsubegrænset opholdstilladelse ved
at sætte kryds i ”ja” i ansøgningsskemaets punkt vedr. disse.
Det er den umiddelbare vurdering, at der ikke er grundlag for at foretage politian-
meldelser, når der blot er sat et forkert kryds, og hvor der således ikke er afgivet
oplysninger eller fortiet oplysninger, som i sig selv ville kunne føre til, at ansøgeren
bliver optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse på grund af et forkert
"ja" i et afkrydsningsfelt, når ansøgeren samtidig skal indsende dokumentation for
de pågældende forhold.
5.
Strafbare forhold kan føre til, at ansøgere ikke kan optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, eller at ansøgerne ikke kan optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse før udløbet af en vis karenstid, jf. reglerne herom i § 19 i
cirkulæreskrivelsen om naturalisation samt bilag 2 hertil.
Af de 114 ansøgere, der i de første tre kvartaler i 2022 blev meddelt afslag på opta-
gelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse på grund af vandelskravet, havde
47 ansøgere indsendt oplysninger om kriminelle forhold, mens 67 ansøgere havde
erklæret, at de ikke havde begået kriminelle forhold.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvorfor ministeren foretager et skøn af, hvorvidt der er blevet begået kriminelle forhold såsom fejlagtig eller sågar svigagtig udfyldelse af ansøgningsskemaer i forbindelse med ansøgning om indfødsret
Udlændinge- og Integrationsministeriet har indtil nu politianmeldt 4 ansøgere ud
af de i alt 114 ansøgere.
I 25 af de 67 sager, hvor ansøgeren ikke har oplyst om strafbare forhold, udestår
Udlændinge- og Integrationsministeriets sagsgennemgang med henblik på en vur-
dering af, om de pågældende personer skal politianmeldes.
I de resterende sager foretages der ikke politianmeldelser.
Det kan f.eks. skyldes, at der har været tale om forhold, som var karensgivende –
og hvor karenstiden var udløbet – på ansøgningstidspunktet efter retningslinjerne
i indfødsretsaftalen af 2018, men som medførte permanent udelukkelse efter ret-
ningslinjerne i indfødsretsaftalen af 2021, som fandt anvendelse, da der blev truffet
afgørelse om at meddele afslag på optagelse på et lovforslag om indfødsrets med-
delelse.
Det kan f.eks. også skyldes, at det forhold, der har givet anledning til afslag på op-
tagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse, først er fundet sted efter indgivel-
sen af ansøgningen, således at der ikke var tale om falsk erklæring i ansøgningen.
6.
Oplysningerne er baseret på udtræk fra opslag i Indfødsretskontorets sagsbe-
handlingssystemer og manuelle optællinger. Det bemærkes i den forbindelse, at
systemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som
egentligt statistiksystemer. Der tages på denne baggrund forbehold for eventuelle
registreringsfejl, optællingsfejl og lignende.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3