Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2716688_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 9. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 120 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), Kristian Bøgsted (DD) og Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 120:
Vil ministeren forud for besvarelsen af samrådsspørgsmål C-E sende en skriftlig og
uddybende redegørelse over forløbet med de manglende systematiske kriminali-
tetstjek, jf. IFU alm. del – bilag 111?
Svar:
1.
I forhold til en redegørelse om de supplerende kriminalitetstjek, der ikke er ble-
vet foretaget siden januar 2021, kan jeg helt overordnet henvise til den orientering,
som blev sendt til Folketinget den 4. maj 2023 (IFU alm. del – bilag 111).
2.
For så vidt angår det forløb, der har været umiddelbart forud for orienteringen
af Folketinget i foråret 2023, kan jeg supplerende oplyse følgende:
Det blev med indfødsretsaftalen fra 2018, som blev indgået den 29. juni 2018 mel-
lem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti), Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, indført, at det fremover, to år efter
vedtagelsen af en lov om indfødsrets meddelelse, vil blive vurderet, om der er
grundlag for at indlede inddragelsessager på grund af fortielse af kriminelle hand-
linger begået forud for ansøgningen om dansk statsborgerskab. Det indebærer, at
det vurderes, om der er udlændinge, som
efter
at have fået dansk statsborgerskab,
er dømt for kriminalitet, som er begået
forud
for erhvervelsen af statsborgerskabet,
som den pågældende ikke har oplyst om i forbindelse med ansøgningen, og som
ikke kunne konstateres i forbindelse med Indfødsretskontorets behandling af an-
søgningen, og som ville have betydet, at den pågældende ikke ville få dansk stats-
borgerskab, hvis det kriminelle forhold var kendt.
Som led i denne nye procedure skulle det som en engangsforanstaltning vedrø-
rende de personer, der siden 2014 er blevet naturaliseret, vurderes, om der var
grundlag for at indlede inddragelsessager på grund af fortielse af kriminelle hand-
linger.
Side
1/4
30. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7765
2310774
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om redegørelse over forløbet med de manglende systematiske kriminalitetstjek
Udlændinge- og Integrationsministeriet iværksatte på baggrund heraf en gennem-
gang af sager vedrørende de personer, der i perioden fra 2014 til juli 2018 havde
erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation.
Den første gennemgang af de enkelte lovforslag blev herefter iværksat i januar
2021. Der er som bekendt ikke iværksat yderligere gennemgange.
Det har været et stort og tidskrævende arbejde at gennemgå de mange personer
og efterfølgende at udarbejde materiale til brug for frakendelsessagerne, og der
har været anvendt meget betydelige ressourcer i Indfødsretskontoret hertil, og et
betydeligt antal sager er blevet sendt til politi og anklagemyndigheden med indstil-
ling om, at der skal indledes en frakendelsessag. Der pågår fortsat et arbejde med
at afslutte behandlingen af visse af de 66 sager vedrørende personer, som i perio-
den fra 2014 til juli 2018 havde erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation,
jf. Udlændinge- og Integrationsministeriets orientering til Indfødsretsudvalget af
17. juni 2020 (2019-20, IFU, Alm. del, bilag 176) samt ministeriets besvarelse af 4.
juli 2022 af IFU (alm. del) spm. 109, samt to sager fra kriminalitetstjekket i januar
2021, hvor det af Indfødsretskontoret er blevet vurderet, at der er grundlag for at
indlede inddragelsessager på grund af fortielse af kriminelle handlinger begået
forud for ansøgningen om dansk statsborgerskab.
Medio marts 2023 blev Indfødsretskontoret i forbindelse med en gennemgang af
forskellige opgaver i kontoret opmærksom på, at opgaven med de supplerende kri-
minalitetstjek ikke var prioriteret, og at der derfor var et betydeligt efterslæb, idet
der ikke var gennemført supplerende kriminalitetstjek siden januar 2021. Det vil
sige, at lovforslag om indfødsrets meddelelse fra december 2019, juni 2020 og de-
cember 2020, hvor der skulle have været foretaget supplerende kriminalitetstjek
første gang i december 2021, ikke var tjekket. Hertil kommer, at der endnu ikke – i
form af en inddragelse af politi og anklagemyndighed med henblik på en eventuel
indledning af sager om frakendelse – er blevet fulgt op på de to sager, der blev
identificeret i forbindelse med kriminalitetstjekket i januar 2021.
Omfanget af efterslæbet fastlægges derefter henover begyndelsen af april, og af-
delingschefen orienteres herom medio april efter påskeferien, hvor det besluttes,
at der skal udarbejdes en orientering til departementschefen.
Ultimo april 2023 orienteres departementschefen og håndteringen af efterslæbet
drøftes.
Straks herefter påbegyndes håndteringen af de manglende kriminalitetstjek i Ind-
fødsretskontoret, der bl.a. indleder en dialog med Politiets Administrative Center,
som varetager Kriminalregisteret, om teknisk bistand til at lave udskrifter fra Krimi-
nalregistret vedrørende de personer, som de manglende kriminalitetstjek vedrører.
Udskrifterne udleveres til Indfødsretskontoret torsdag den 4. maj 2023.
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om redegørelse over forløbet med de manglende systematiske kriminalitetstjek
Tirsdag den 2. maj 2023 besluttes det i Udlændinge- og Integrationsministeriet, at
der skal nedsættes en særlig indsatsgruppe bestående af indlånte medarbejdere
fra andre dele af departementet og Udlændinge- og Integrationsministeriets kon-
cern, som skal forestå håndteringen af de manglende supplerende kriminalitets-
tjek. Dette skal ses i lyset af andre presserende opgaver i Indfødsretskontoret, her-
under arbejdet med at nedbringe den generelle sagsbehandlingstid i naturalisati-
onssager, samt et ønske om, at efterslæbet håndteres hurtigst muligt.
Samme dato bliver jeg orienteret mundtligt om problemstillingen.
Torsdag den 4. maj 2023 orienteres Folketinget om sagen (jf. IFU alm. del – bilag
111).
I de efterfølgende dage bliver den særlige indsatsgruppe sammensat og opstartet.
Tirsdag den 9. maj 2023 påbegynder den særlige indsatsgruppe en indledende
screening af kriminalregisterudskrifterne med henblik på at udfinde de sager, hvor
der kan være anledning til at indlede en inddragelsessag, og mandag den 22. maj
2023 bliver gruppen færdig med screeningen. Der er i den forbindelse fundet 18
sager, der giver anledning til yderligere undersøgelser. I alle de sager, der er straf-
feretligt afsluttet, bortset fra én sag, er der tale om bødestraffe, som ikke vedrører
alvorlig personfarlig kriminalitet. I den sidste afsluttede sag er den pågældende
idømt en betinget dom på 30 dages fængsel med vilkår om samfundstjeneste for
tyveri. For en mindre dels vedkommende er der tale om sager, hvor der aktuelt
alene er rejst sigtelser, herunder enkelte sager om vold eller anden personfarlig
kriminalitet. Det er ikke muligt at indlede inddragelsessager mod disse personer,
før straffesagerne er endeligt afgjort. Ud over de 18 sager vil der kunne blive tale
om en række børn, der enten aldrig har erhvervet dansk statsborgerskab som bi-
person, fordi deres forælder som følge af den begåede kriminalitet ikke har erhver-
vet statsborgerskabet, eller som efter omstændighederne frakendes statsborger-
skabet ved dom samtidig med forælderen.
Den særlige indsatsgruppe er nu i gang med at foretage en række sagsskridt med
henblik på at vurdere, om der i de nævnte 18 sager er uoverensstemmelser mellem
det, der er anført i Kriminalregisteret, og det, der blev oplyst i forbindelse med an-
søgningen om dansk statsborgerskab, og om der dermed er grundlag for at indlede
inddragelsessager på grund af fortielse af kriminalitet.
Som jeg tidligere har oplyst, har der generelt været en løbende prioritering af op-
gaverne i Indfødsretskontoret, herunder af den ovennævnte meget omfattende op-
gave med at gennemgå sagerne vedrørende de personer, som i perioden fra 2014
til juli 2018 havde erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation. Der forelig-
ger ikke oplysninger om – og jeg har heller ikke grund til at tro – at efterslæbet
vedrørende de supplerende kriminalitetstjek skyldes en aktiv beslutning foretaget
af en eller flere medarbejdere i kontoret.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om redegørelse over forløbet med de manglende systematiske kriminalitetstjek
3.
Jeg har bemærket, at problemstillingen vedrørende de manglende supplerende
kriminalitetstjek er blevet udlagt således, at ministeriet slet ikke på noget tidspunkt
har tjekket, om ansøgere af dansk statsborgerskab har begået kriminalitet, der er
til hinder for erhvervelse af dansk statsborgerskab.
Jeg vil derfor for en god ordens skyld understrege, at der ikke er én eneste person
over den kriminelle lavalder, der har erhvervet dansk statsborgerskab uden at have
undergået flere undersøgelser af opslag i Kriminalregisteret
inden
erhvervelsen af
statsborgerskab.
Det er altså alene det supplerende kriminalitetstjek to år efter erhvervelse af stats-
borgerskab, der siden januar 2021 ikke er blevet foretaget, jf. ovenfor. Det er mini-
steriet som bekendt nu i gang med at rette op på.
4.
Jeg har tillid til, at ministeriet hurtigt og grundigt vil afslutte de manglende sup-
plerende kriminalitetstjek. Som det også fremgår af orienteringen af 4. maj 2023
(IFU alm. del – bilag 111), har jeg indskærpet, at disse skal være gennemført inden
udgangen af 2. kvartal 2023.
Jeg vil orientere Folketinget om resultatet af de supplerende kriminalitetstjek, når
kriminalitetstjekkene er gennemført.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
4/4