Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2770841_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 7471
Doknr.
764612
Dato
26-10-2023
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 27. september stillet følgende spørgsmål
nr. 88 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 88:
”I FN’s specialrapportør José
Francisco Cali Tzays betænkning om
grønlænderes rettigheder som oprindeligt folk i Danmark og Grønland kritiseres
danske myndigheder for ikke at have oplysning om gældende love og regler
tilgængeligt på grønlandsk og for at have utilstrækkelig tolketjeneste. Agter
ministeren at forpligte kommunerne til at udbyde informationsmateriale om
grønlænderes rettigheder, både som borger og oprindeligt folk, på grønlandsk,
og at borgere med grønlandsk baggrund altid tilbydes tolkning og bisidning i
mødet med socialvæsnet?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist slå fast, at racisme og forskelsbehandling i det danske
samfund er helt uacceptabelt. Det følger af lov om etnisk ligebehandling, at der
for al offentlig virksomhed gælder et forbud mod forskelsbehandling på
baggrund af race eller etnisk oprindelse. Det følger herudover af den uskrevne
lighedsgrundsætning, som er et af de forvaltningsretlige grundprincipper, at
myndigheder ikke må udøve usaglig forskelsbehandling.
Der henvises endvidere til, at det følger af officialprincippet, som tillige er et
forvaltningsretligt grundprincip, at offentlige myndigheder er ansvarlige for at
oplyse en sag tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse.
Det følger herudover af forvaltningslovens § 7, stk. 1, at en
forvaltningsmyndighed i fornødent omfang skal yde vejledning og bistand til
personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens
sagsområde.
I henhold til forvaltningslovens § 2, stk. 1, er vejledningspligten efter
forvaltningslovens § 7, stk. 1, alene gældende i sager, hvor
forvaltningsmyndigheden træffer afgørelse. Det antages dog at følge af god
forvaltningsskik, at der også i forbindelse med udøvelse af faktisk
forvaltningsvirksomhed i vid udstrækning forelægger en pligt til at give
borgeren den fornødne vejledning inden for myndighedens sagsområde.
Af vejledningspligten sammenholdt med officialprincippet følger det herved, at
en forvaltningsmyndighed skal sikre sig, at myndigheden er stand til at forstå
1
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm., om ministeren agter at forpligte kommunerne til at udbyde informationsmateriale om grønlænderes rettigheder, både som borger og oprindeligt folk, på grønlandsk, og at borgere med grønlandsk baggrund altid tilbydes tolkning og bisidning i mødet med socialvæsnet
2770841_0002.png
samt blive forstået af den borger, der henvender sig, hvilket efter
omstændighederne må indebære tilvejebringelse af tolkebistand.
Herudover følger det af forvaltningslovens § 8, stk. 1, at den, der er part i en
sag på ethvert tidspunkt af sagens behandling kan lade sig repræsentere eller
bistå af andre.
I forhold til konkrete initiativer kan jeg oplyse, at der på FL23 blev afsat 750.000
kr. til Foreningen Meeqqat Angajoqqaallu Peqqissutsimikkut Ikinngutaat
(MAPI), som bl.a. arbejder med støtte og vejledning ifm. anbringelser af
grønlandske børn i Danmark og syge børn i Grønland.
Samtidigt blev der afsat 750.000 kr. til foreningen Mentor Immanuel, som har til
formål at bekæmpe forskelsbehandling af grønlændere i Danmark, særligt ift.
socialsystemet. Menter Immanuel hjælper bl.a. grønlændere i Danmark med
partsrepræsentation i sager med kommunen samt med generel rådgivning
inden for socialområdet.
Derudover blev der med aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2023-2026 afsat 7,8 mio. kr.
til styrkelse af sagsbehandlingen og samarbejdet i børnesager med
grønlandske familier.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2