Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2654486_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Nordatlantkontoret
Julie Kjærulf Skjellerup
2023-0032/09-0198
2687016
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at iværksætte en oplysningskampagne i Grønland om muligheden for at indgive en anmeldelse om hadforbrydelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
I Danmark beskytter LBK nr. 1360 af 28/09/2022 med skærpet
straf, hvis f.eks. volden er begået som hadforbrydelse med bag-
grund i andres etniske oprindelse, tro, handicap, seksuelle ori-
entering, kønsidentitet, kønsudtryk, kønskarakteristika eller lig-
nende. Samtidig fremgik det af en tidligere statistik, tilvejebragt
af den tidligere justitsminister i 2021, at der var 3 anmeldelser
for hadforbrydelser mod LGBT+ personer i Grønland. Agter mi-
nisteren at give LGBT+ personer i Grønland yderligere juridisk
beskyttelse i form af en skærpet straf ved vold begået, som had-
forbrydelse mod LGBT+ personer og gøre den gældende i Grøn-
land? Og er ministeren villig til at iværksætte en oplysnings-
kampagne i Grønland om muligheden for at indgive en anmel-
delse om hadforbrydelser?”
Svar
:
1.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at kriminalloven ikke inde-
holder en bestemmelse, der
ligesom straffelovens § 81
opregner forhold,
der i almindelighed skal indgå som skærpende omstændigheder ved fastsæt-
telse af foranstaltninger for begået kriminalitet.
Det følger i stedet af kriminallovens § 121, at der ved valget og udmålingen
af en foranstaltning skal tages hensyn til lovovertrædelsens grovhed, herun-
der samfundets interesse i at modvirke handlinger af den pågældende art, og
gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der skønnes nødven-
digt for at afholde den pågældende fra yderligere lovovertrædelser.
Rigsadvokaten har på baggrund af oplysninger fra Grønlands Politi oplyst,
at det vil indgå som en skærpende omstændighed i anklagemyndighedens
foranstaltningspåstand, hvis en lovovertrædelse har baggrund i offerets et-
niske oprindelse, tro eller seksuelle orientering
også selv om der ikke er
en udtrykkelig bestemmelse herom i kriminalloven. Grønlands Politi har vi-
dere oplyst, at de grønlandske domstole i vidt omfang allerede inddrager de
forhold, der er anført i straffelovens § 81, ved valget og udmålingen af for-
anstaltninger, og at det vil indgå som en skærpende omstændighed i rettens
vurdering, at en lovovertrædelse har baggrund i offerets etniske oprindelse,
tro, seksuelle orientering eller lignende.
2.
Rådet for Grønlands Retsvæsen har på et møde i 2019 overvejet, om det
vil være hensigtsmæssigt at ændre kriminalloven, således at hadforbrydelser
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at iværksætte en oplysningskampagne i Grønland om muligheden for at indgive en anmeldelse om hadforbrydelser, til justitsministeren
bliver en skærpende omstændighed ved fastsættelsen af foranstaltninger.
Rådet tiltrådte i den forbindelse Justitsministeriets indstilling om, at det ikke
vil være hensigtsmæssigt at indføre en skærpelsesbestemmelse alene for
hadmotiver, og at spørgsmålet i stedet bør indgå i en bredere overvejelse om
revision af kriminallovens udmålingsregler, herunder overvejelser om ind-
førelse af en skærpelsesbestemmelse svarende til straffelovens § 81.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet for så vidt
angår en oplysningskampagne indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har
oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Grønlands Politi.
Politikredsen oplyser , at der i Grønland kun i ganske begrænset
omfang ses at være anmeldt sager vedrørende hadforbrydelser.
Det er Grønlands Politis vurdering, at hadrelaterede handlinger
i vidt omfang er tabubelagt i det grønlandske samfund, hvorfor
det ikke kan afvises, at der er et skyggetal vedrørende den fak-
tiske mængde af hadrelaterede forbrydelser. Grønlands Politi
har allerede i dag et samarbejde med relevante organisationer i
kriminalpræventivt regi vedrørende forebyggelse af kriminali-
tet, herunder også hadrelateret kriminalitet.
Henset til at hadrelaterede handlinger mod minoritetsgrupper
mv. er tabubelagte, og da der i vidt omfang er tale om en sam-
fundsmæssig diskussion om, hvilken sprogbrug og adfærd der
er acceptabel, finder Grønlands Politi det mest hensigtsmæssigt,
at en eventuel oplysningskampagne får et bredere perspektiv i
stedet for alene at være rettet mod at anmelde hadforbrydelser.
Såfremt en sådan kampagne med et bredere perspektiv måtte
blive iværksat, ser Grønlands Politi særdeles positivt på at indgå
i et samarbejde med de relevante myndigheder om, at et delele-
ment i en sådan kampagne kan angå spørgsmålet om anmeldelse
af hadforbrydelser.”
Side 3/3