Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2723436_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. juni 2023
Nordatlantkontoret
Maria Thostrup Jakobsen
2023-0032/09-0210
2851270
Besvarelse af spørgsmål nr. 49 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. maj 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om at få Grønland godkendt som sikkert tredjeland og om status på ansøgning og den videre proces
Spørgsmål nr. 49 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Det
fremgår af besvarelse af GRU alm. del
spørgsmål 54, at
der i forbindelse med at få Grønland godkendt som sikkert tred-
jeland i henhold til databeskyttelsesforordningen, vil blive ind-
givet en ansøgning om en tilstrækkelighedsafgørelse til Europa-
kommissionen i samarbejde med Naalakkersuisut. Vil ministe-
ren oplyse status på ansøgningen og redegøre for den videre pro-
ces?”
Svar
:
1.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 8. marts 2022 af
spørgsmål nr. 54 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg, har Naalak-
kersuisut med henblik på lettere overførsel af personoplysninger fra Dan-
mark til Grønland ønsket, at arbejdet med godkendelse af Grønland som
sikkert tredjeland efter databeskyttelsesforordningen prioriteres, herunder
ved at der indgives en ansøgning om en tilstrækkelighedsafgørelse til Eu-
ropa-Kommissionen.
2.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 45 kan Kommissionen træffe
en såkaldt tilstrækkelighedsafgørelse, hvis Kommissionen har fastslået, at
f.eks. et tredjeland har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Dette medfører,
at landet kategoriseres som et såkaldt sikkert tredjeland, og at der uden op-
fyldelse af yderligere krav
end dem der gælder for overførsler inden for
EU’s/EØS’ grænser –
kan overføres personoplysninger fra EU/EØS til lan-
det.
Ved vurderingen af beskyttelsesniveauets tilstrækkelighed tager Kommissi-
onen en række elementer i betragtning. Det omfatter efter artikel 45, stk. 2,
bl.a. relevant lovgivning i landet, både generel og sektorbestemt, herunder
gennemførelsen af databeskyttelsesregler (f.eks. regler for videreoverførsel
af personoplysninger til et andet tredjeland) og effektive rettigheder for re-
gistrerede, som kan håndhæves samt effektiv administrativ og retslig prø-
velse for de registrerede, hvis personoplysninger overføres til landet. Kom-
missionen inddrager endvidere de internationale forpligtelser, som tredje-
landet har påtaget sig, eller andre forpligtelser, der følger af retligt bindende
konventioner eller instrumenter og af landets deltagelse i multilaterale eller
regionale systemer, navnlig vedrørende beskyttelse af personoplysninger.
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om at få Grønland godkendt som sikkert tredjeland og om status på ansøgning og den videre proces
3.
Justitsministeriet har på baggrund af anmodningen fra Naalakkersuisut
igangsat et arbejde med henblik på at vurdere, hvad det kræver for Grønland
at blive godkendt som sikkert tredjeland. I den forbindelse har ministeriet
bl.a. rettet henvendelse til Kommissionen med henblik på at indlede en dia-
log om proceduren for godkendelse som sikkert tredjeland. Justitsministe-
riet har senest påbegyndt en dialog med Datatilsynet, der bl.a. fører tilsyn
med overholdelsen af persondataloven for Grønland, med henblik på at af-
dække eventuelle behov for tiltag forud for, at der vil kunne indledes en
godkendelsesprocedure.
Jeg ønsker, at der i samarbejde med Naalakkersuisut hurtigst muligt findes
brugbare løsninger, som kan styrke og lette mulighederne for at overføre
personoplysninger fra bl.a. Danmark til Grønland. Det må dog
som Justits-
ministeriet tidligere har oplyst
forventes, at processen med godkendelse
til sikkert tredjeland vil kunne tage flere år.
Justitsministeriet arbejder derfor samtidig på at finde andre løsninger, som
vil kunne afhjælpe udfordringer med overførsel af personoplysninger til
Grønland. Ministeriet har bl.a. forelagt et udkast til anordning om ikrafttræ-
den for Grønland af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger for Grønlands Selvstyre, som har tilsluttet sig dette ved
Inatsisartutbeslutning
af 23. maj 2023. Hovedformålet med at indføre reg-
lerne er at sikre en bedre og mere tidssvarende regulering i Grønland for så
vidt angår retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysnin-
ger. Reglerne vil således kunne lette mulighederne for at overføre person-
oplysninger fra Danmark til de retshåndhævende myndigheder i Grønland
og medvirke til at øge mulighederne for, at Grønland kan blive godkendt
som sikkert tredjeland. Anordningen forventes at blive udstedt og træde i
kraft for politiet og anklagemyndigheden i sommeren 2023.
Side 3/3